- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
יורם אהרוני | כושר גופני | 12/05/2021
תקציר מחקר שהתפרסם ב-Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sport
נתונים לבניית הנורמות נאספו בין השנים 2018-2010. מאמר זה מתייחס רק לבתי ספר יסודיים אולם נאספו נתונים גם לגבי בתי ספר על יסודיים. כל בתי הספר בצרפת הוזמנו להשתתף ואלה שרצו בכך לקחו חלק במחקר.
המבחנים שעברו הילדים:
משקל וגובה. מנתונים אלה חושבו ערכי BMI.
בסך הכל נבחנו 16,023 בנים ו-15,461 בנות מגיל 6 עד גיל 12.
הממוצעים של המבחנים מובאים בטבלה מספר 1.
מבחן |
בנות |
בנים |
---|---|---|
משקל (ק"ג) |
30.1 |
30.1 |
גובה (מטר) |
1.32 |
1.32 |
BMI (ק"ג/מ"ר) |
17.1 |
17.0 |
ריצת 6 דקות (מטר) |
762 |
792 |
קפיצה לרוחק מהמקום (מטר) |
1.15 |
1.26 |
ריצת 5 שניות (מטר) |
22.7 |
23.8 |
מבחן קלאס (שניות) |
7.3 |
7.7 |
מבחן גמישות (נקודות) |
4 |
3 |
כפי שניתן לראות בטבלה הממוצעים של הבנים היו טובים יותר בשלושה מבחנים (ריצת 6 דקות, רוחק מהמקום ומבחן המהירות) ואילו בשני מבחנים ממוצעי הבנות היו טובים יותר (גמישות וזריזות). ממוצעי ההישגים של ילדים בעלי עודף משקל היו נמוכים יותר ולא נמצאו הבדלים בממוצעים בין ילדים בעלי משקל נמוך ולילדים בעלי משקל ממוצע. בכל מבחן חושבו אחוזונים לכל שנתון. טבלה מספר 2 מביאה את האחוזונים במבחן הריצה הלוך ושוב ל-6 דקות (המרחק במטרים אותו עברו הנבחנים). שאר הנתונים מופעים במחקר המקורי
גיל / אחוזונים |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
בנים 6.0 – 6.9 |
627 |
663 |
688 |
708 |
726 |
744 |
762 |
785 |
812 |
בנים 7.0 – 7.9 |
653 |
694 |
722 |
745 |
766 |
786 |
807 |
830 |
862 |
בנים 8.0 – 8.9 |
671 |
716 |
747 |
773 |
796 |
818 |
841 |
867 |
901 |
בנים 9.0 – 9.9 |
682 |
731 |
764 |
792 |
816 |
840 |
864 |
892 |
929 |
בנים 10.0 – 10.9 |
688 |
739 |
773 |
802 |
827 |
851 |
877 |
905 |
944 |
בנים 11.0 – 11.9 |
691 |
741 |
775 |
803 |
828 |
852 |
877 |
905 |
942 |
בנות 6.0 – 6.9 |
620 |
654 |
676 |
695 |
712 |
728 |
745 |
764 |
790 |
בנות 7.0 – 7.9 |
638 |
675 |
700 |
721 |
739 |
757 |
776 |
796 |
824 |
בנות 8.0 – 8.9 |
653 |
694 |
721 |
744 |
764 |
783 |
803 |
826 |
856 |
בנות 9.0 – 9.9 |
665 |
709 |
738 |
762 |
783 |
804 |
825 |
849 |
881 |
בנות 10.0 – 10.9 |
673 |
718 |
749 |
773 |
796 |
817 |
832 |
864 |
897 |
בנות 11.0 – 11.9 |
673 |
719 |
750 |
775 |
798 |
819 |
842 |
867 |
901 |
קצת מפתיע שההבדלים בהישגים בין בנים בקבוצת הגיל 11.0 – 11.9 ובין הבנים הצעירים בשנה, אלה בקבוצת הגיל 10.0 – 10.9, היו קטנים מאד ולמעשה אפשר להסיק כי ההישגים של הבנים בשתי קבוצות גיל אלה הם שווים. מפתיע במקצת גם ההבדל הקטן מאד בין הישגי הבנים והבנות העומד על פחות מ-4 אחוזים. נורמות שחושבו במבחן ביפ באירופה, מבחן שלדברי החוקרים נמצא במתאם של 0.78 עם מבחן הריצה ל-6 דקות, מראות הבדל של כ-40% בין הישגי הבנים והבנות באותן קבוצות גיל. לדוגמה: אחוזון 50 במבחן ביפ בגיל בנורמות האירופאיות הוא 45 קטעים אצל הבנים לעומת 32 קטעים אצל הבנות. ההבדל בין הבנים בגיל 12 לבין הבנים בגיל 11 במבחן ביפ הוא של כ-7%. הבדלים בהישגים בין בנים לבנות עד גיל ההתבגרות נובעים בעיקר מכמות הפעילות הגופנית. ייתכן כי באוכלוסייה שנבדקה בצרפת, לא היו הבדלים גדולים במידת הפעילות הגופנית בין הבנים לבנות.
Vanhelst J, Ternynck C, Ovigneur H, Deschamps T. Normative health-related fitness values for French children: The Diagnoform Programme. Scand J Med Sci Sports. 2019;00:1–10.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.