יורם אהרוני | כושר גופני | 19/06/2020
השפעת אימונים פליאומטריים על הישגי בנות
תקציר מחקר שבוצע בצ'ילה
שיטת המחקר
מטרת המחקר הייתה לבדוק את השפעת אימונים פליאומטריים על הישגי בנות בכיתה ז' ובכיתה י'. הנבדקות בכיתה ז' היו בגיל ממוצע 12.7 והנבדקות בכיתה י' בגיל ממוצע 16.3 שנים. מספר הנבדקות בקבוצה היה 10 בכיתה ז' ו-9 בכיתה י'. היו גם קבוצות ביקורת של בנות באותם הגילים שלא ביצעו את האימונים הפליאומטריים אבל המשיכו בשגרת האימונים הספורטיביים שלהן. האימונים בוצעו פעמיים בשבוע למשך 6 שבועות במהלך שיעורי חינוך גופני וכללו סדרות של חמישה תרגילים שונים של קפיצות . בוצעו מבחני כושר לפני תחילת תקופת האימונים ואחריה סיומה.
תוצאות
כצפוי, התוצאות של קבוצות הביקורת לא השתנו. הן מובאות במאמר המקורי. הנבדקות עסקו כולן בספורט (כדורסל, כדורגל אולמות, כדוריד או כדורעף) בטבלה מסוכמים הממוצעים של קבוצות הניסוי במבחנים השונים.
מבחן
|
בנות ז' לפני
|
בנות ז' אחרי
|
שיפור באחוזים בנות ז'
|
בנות י' לפני
|
בנות י' אחרי
|
שיפור באחוזים בנות י'
|
ריצת 20 מטר (שניות)
|
4.8
|
4.5
|
5.8
|
4.4
|
4.0
|
9.0
|
ריצת 2.0 ק"מ (דקות ושניות)*
|
9:22
|
9:00
|
4.0
|
10:12
|
9:36
|
5.9
|
מבחן זריזות (שניות)
|
22.7
|
20.8
|
8.6
|
21.1
|
20.8
|
11.1
|
5 חזרות במבחן סקווט (ק"ג)
|
29.6
|
33.7
|
13.7
|
37.7
|
45.1
|
21.2
|
Squat jump (ס"מ)
|
19.8
|
20.9
|
5.6
|
22.3
|
24.4
|
9.2
|
Countermovement jump (ס"מ)
|
21.3
|
22.7
|
6.4
|
24.1
|
26.5
|
9.8
|
20-cm drop jump (גובה הקפיצה במילימטר חלקי זמן המגע במילי שניות)
|
0.8
|
0.9
|
8.7
|
1.0
|
1.2
|
21.6
|
*לא ברור מן המאמר אם מדובר בתוצאות ריצת 2.4 או 2.0 ק"מ. סביר יותר שמדובר בריצת 2.0 ק"מ. בכל מקרה זה המבחן היחיד בו הממוצע של הבנות בכיתה ז' טוב מזה של הבנות בכיתה י'.
דיון בתוצאות
התוצאות מראות כי שתי קבוצות האימון שיפרו את יכולתן בכל המבחנים אבל נראה שהבנות בכיתה י' השיגו שיפורים גדולים יותר בהישגים. החוקרים דנים במאמר במנגנונים השונים בהם האימונים הפליאומטריים היו יכולים להשפיע על ההישגים ועל הסיבות לכך שהבנות בכיתה י' השיגו שיפירם גדולים יותר בהישגים יחסית לבנות בכיתה ז'. כך למשל הם מעלים השערה כי השיפור בתוצאות ריצת 2 ק"מ נבע אולי משיפור ביעילות הריצה וזו הושפעה משיפור במרכיבים עצביים-שריריים כמו אינדקס הכוח הריאקטיבי (reactive strength index). למרות שהאימונים השפיעו לטובה גם על הבנות בכיתה ז', הבנות בכיתה י' השיגו תועלת גדולה יותר מהם ולכן כאשר מתכננים אימונים כאלה צריך לקחת בחשבון את השפעת ההתבגרות על היעילות שלהם. הבנות בכיתה ז 'היו עדיין בתהליך גדילה (משקל 41 ק"ג, גובה 1.46 מ') והבנות בכיתה י' היו רובן בסופה (משקל 54 ק"ג, גובה 1.54 מ').
מקור:
Romero, C, Ramirez-Campillo, R, Alvarez, C, Moran, J, Slimani, M, Gonzalez, J, and Banzer, WE. Effects of maturation on physical fitness adaptations to plyometric jump training in youth females. J Strength Cond Res, 2019
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.