דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 22/05/2016

תכנית לשיפור הפעילות הגופנית והתזונה בילדים

תקציר מחקר שבוצע באיטליה

הניסוי נמשך חמישה חודשים. הנבדקים היו תלמידים בכיתות ג' עד ה' בשלושה בתי ספר מאזור כפרי הנמצא כ-50 ק"מ מצפון לרומא. הם חולקו לשלוש קבוצות שכולן קיבלו הדרכה תזונתית זהה לגבי הרגלי אכילה בריאותית שהתרכזו בהגברת הצריכה של פירות וירקות.

ספורט - שחיה כדורגל ריצה

קבוצה אחת קיבלה שני שיעורי חינוך גופני שהועבר על ידי מורה כללית שאינה מתמחה בחינוך גופני. באיטליה רק ב-60% מבתי הספר היסודיים נהוגים שני שיעורי חינוך גופני בשבוע והם מועברים בדרך כלל על ידי המורות הכלליות.  קבוצה זו נקראה קבוצת הבקרה. שתי הקבוצות האחרות קיבלו גם כן שני שיעורי חינוך גופני בשבוע שתוכננו על ידי מורה לחינוך גופני. אחת הועברה על ידה והשנייה עלי ידי המורה הכללית בהשגחת המורה לחינוך גופני. בקבוצה אחת הודגש פיתוח הכושר הגופני בעוד בקבוצה האחרת הודגשו פעילויות קואורדינטיביות והוצגו  פעילויות ספורטיביות שהתלמידים לא הכירו אך גם היו בה פעילויות לפיתוח הכושר הגופני.

הפעילות הגופנית הוערכה באמצעות שאלון, הרגלים יושבניים הוערכו על ידי ראיונות עם הורי הילדים שנדרשו להעריך את מספר הדקות ביום שהילדים הקדישו לפעילויות יושבניות (קריאה, צפייה בטלוויזיה, משחקי וידאו ושימוש במחשב). ממדי הגוף נמדדו באופן ישיר על ידי החוקרים. הרגלים תזונתיים הוערכו באמצעות שאלונים.

ממצאים תזונתיים

לאחר חמישה חודשי ההתערבות נכרה ירידה בצריכת המאכלים הבאים: תפוחי אדמה, בשר, ביצים, אגוזים, ממתקים, מוצרי חלב  וחטיפים. הייתה עלייה באכילת הפירות והירקות. החוקרים בדקו רק את מספר הפעמים בשבוע שנאכלו המוצרים השונים ולא את כמותם.

ממדי הגוף

לא נצפתה ירידה באחוזי השומן בעקבות ההתערבות. הטבלה מסכמת את אחוזי השומן לפני ההתערבות ואחריה בשלוש הקבוצות ובחלוקה לקבוצות משקל.

 

אחוז השומן בגוף לפני ההתערבות

אחוז השומן בגוף אחרי ההתערבות

ילדים רזים בקרה

8.3

9.1

ילדים בעלי משקל רגיל בקרה

18.8

19.5

ילדים שמנים בקרה

30.4

30.7

ילדים רזים קבוצת פעילות 1

9.0

10.1

ילדים בעלי משקל רגיל קבוצת פעילות 1

20.0

19.7

ילדים שמנים קבוצת פעילות 1

30.0

30.0

ילדים רזים קבוצת פעילות 2

8.4

9.0

ילדים בעלי משקל רגיל קבוצת פעילות 2

20.0

20.7

ילדים שמנים קבוצת פעילות 2

29.8

30.2

 

ממצאים לגבי פעילות גופנית

בשתי הקבוצות בהן תוכננה הפעילות בשיעורים על ידי מורה לחינוך גופני נמצאה עלייה בכמות הפעילות הגופנית. עלייה כזאת לא נצפתה בקבוצת הבקרה. ילדים רזים נמצאו כפעילים יותר מאשר ילדים בעלי משקל רגיל או שמנים.

ממצאים לגבי הרגלים יושבניים

בכל שלוש הקבוצות נמצאה ירידה בזמן שהוקדש לפעילויות יושבניות (סדנטריות). ילדים שמנים הקדישו יותר שעות לפעילויות יושבניות מאשר ילדים בעלי משקל רגיל או ילדים רזים. ממוצע הזמן שהוקדש לפעילויות יושבניות ירד מ-566  ל-492 דקות בשבוע, כלומר הילדים היו עסוקים 10 דקות פחות בממוצע ליום בפעילויות יושבניות.

ממצאי המחקר מראים כי ההתערבות השיגה שינויים חיוביים לגבי פעילות גופנית והרגלי תזונה אך שינויים אלה לא היו מספיקים בכדי לגרום לירידה באחוזי השומן בגוף. נראה שכדי להשיג שינויים כאלה צריך להגביר עוד יותר את  משך הזמן שהילדים עוסקים בפעילות גופנית במשך השבוע ואולי אף להעלות את עוצמתה. כפי שנכתב קודם לכן, החוקרים העריכו רק את מספר הפעמים שנאכלו סוגי המזונות השונים אבל לא את גודל המנות. יתכן שהעובדה שלא נצפתה ירידה באחוזי השומן למרות השינויים החיוביים בהרגלי התזונה והפעילות הגופנית משקפת כמות אכילה גדולה יותר.

מקור:

Gallotta MC, Iazzoni S, Emerenziani GP, Meucci M, Migliaccio S, Guidetti L, Baldari C. (2016) Effects of combined physical education and nutritional programs on schoolchildren’s healthy habits. PeerJ 4:e1880 https://doi.org/10.7717/peerj.1880.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.