יורם אהרוני | כושר גופני | 23/02/2022
ילדים בעלי כושר גבוה פעילים יותר בהפסקות בבית הספר
תקציר מחקר שבוצע בספרד
הנבדקים היו 64 בנות ו-82 בנים בטווח הגילים 19-8 משישה בתי ספר. המדידות נעשו בין השנים 2013-2011. פעילות גופנית נמדדה באמצעות אקסלרומטרים למשך 7 ימים במשך כל שעות היממה וממדידה זו חושבה גם כמות הפעילות הגופנית בהפסקות בבתי הספר. כושר אירובי נמדד בבדיקה של צריכת החמצן המירבית (צח"מ) בעת ביצוע מבחן מדרגה.
ממצאים עיקריים במחקר
טבלה מספר 1 מציגה נתונים ממוצעים על המדגם
משתנה
|
כל המדגם
N=146
|
בנות N=64
|
בנים
N=82
|
תלמידי יסודי
N=17
|
תלמידי חטיבת ביניים
N=79
|
תלמידי חטיבה עליונה
N=50
|
גיל
|
13.2
|
13.3
|
13.1
|
9.7
|
12.2
|
15.9
|
אחוז במשקל תקין
|
69
|
73
|
66
|
53
|
64
|
82
|
BMI (ק"ג/מ"ר)
|
20.2
|
19.9
|
20.5
|
19.6
|
20.1
|
20.6
|
צח"מ (מ"ל/ק"ג/דקה)
|
40.4
|
35.8
|
44.0
|
41.9
|
44.2
|
34.0
|
דקות ביום פעילויות יושבניות
|
814
|
789
|
833
|
843
|
925
|
624
|
דקות ביום MVPA
|
49
|
46
|
52
|
47
|
49
|
51
|
דקות ביום TDPA
|
151
|
144
|
156
|
135
|
143
|
165
|
אחוז מבצעים 60 דקות MVPA ביום
|
36
|
31
|
40
|
41
|
33
|
40
|
MVPA = פעילות גופנית מתונה + נמרצת
TDPA = זמן של כל הפעילות הגופנית (קלה + מתונה + נמרצת).
טבלה מספר 2 מציגה נתונים ממוצעים על הפעילות הגופנית בהפסקות
משתנה
|
כל המדגם
N=146
|
ילדים בכושר נמוך
N=75
|
ילדים בכושר גבוה
N=71
|
בנות
N=64
|
בנים
N=82
|
צח"מ (מ"ל/ק"ג/דקה)
|
40.4
|
32.2
|
49.2
|
35.8
|
44.0
|
פעילות יושבנית (דקות בהפסקות)
|
21.4
|
24.4
|
18.4
|
2.1
|
20.1
|
פעילות מתונה (דקות בהפסקות)
|
1.9
|
1.3
|
2.6
|
1.6
|
2.2
|
פעילות עצימה (דקות בהפסקות)
|
1.4
|
0.6
|
2.2
|
1.0
|
1.7
|
MVPA (דקות בהפסקות)
|
3.3
|
1.9
|
4.8
|
2.6
|
3.9
|
TDPA (דקות בהפסקות)
|
9.6
|
6.9
|
12.5
|
8.2
|
10.7
|
מספר צעדים בהפסקות
|
600
|
449
|
832
|
497
|
682
|
משמעות הממצאים
הניתוח הסטטיסטי הראה כי קיים קשר מובהק בין הצח"מ למידת הפעילות הגופנית בהפסקות כלומר, ילדים שיש להם צח"מ גבוה נוטים להיות פעילים יותר בהפסקות. הממצא המובהק ביותר של מחקר זה היה כי זמן ארוך יחסית של פעילות גופנית יושבנית נמצא קשור לצח"מ נמוך. לעומת זאת לא נמצא קשר מובהק בין זמן MVPA בהפסקות לבין הצח"מ, אולי כי הזמן בו היו הילדים הפעילים ב-MVPA הוא נמוך (פחות מ-5 דקות ליום בהפסקות אצל בעלי הכושר הגבוה). נתונים אלה מחזקים את ההנחה כי ילדים הנוטים לבצע הרבה פעילות גופנית לכל אורך היום, הם גם פעילים יותר בהפסקות, אך הפעילות בהפסקות לא תורמת להם הרבה לכושר.
מקור
Calahorro-Cañada F, Torres-Luque G, López-Fernández I, Carnero EA. Sedentariness and Physical Activity during School Recess Are Associated with VO2Peak. Int J Environ Res Public Health. 2020;17(13):4733. Published 2020 Jul 1. doi:10.3390/ijerph17134733
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.