שם השואל: ישי בן צבי | הקטגוריה: כושר גופני | תאריך: 30/09/2018
אימונים לריצת שדה לילדים בכיתות ה'-ו'
השאלה:
באימוני ריצה לילדים בשכבת גיל ה'-ו' הבנתי שהעמסה אינה יעילה בעיקר למי שנמצא במסגרת תחרותית. עד כמה שניתן לקרוא לזה תחרותי בגילאי 12-11. בכל אופן האימונים הינם לתלמידים מצטיינים בעלי הישגים טובים בריצה בינונית. מועד התחרות הוא בתחילת נובמבר ואני מבין ששני אימונים בשבוע יהיו יעילים. האם כדאי לאמן למרחק של 2 ק"מ על מנת להעצים את השפעת האימון ולהביא את התלמידים לרמת מוכנות טובה? מהי מידת ההשפעה של אימונים אירובים בגיל הזה?
תודה, ישי.
התשובה:
כאשר ילדים אמורים להשתתף בתחרות, צריך להכין אותם לכך. נראה לי שאם מדובר בכמה שבועות של אימונים ולא באימונים לכל אורך השנה, הדבר בהחלט אפשרי. ריצות קלות של כ-2 ק"מ הן דבר שילדים מצטיינים בכיתות ה' – ו' יכולים לעמוד בהן ולכן אם אחד מהאימונים בשבוע יהיה כזה, הוא בהחלט עשוי לתרום לילדים. אימון שני יכול להיות אימון של קצב ריצה תחרותי, כלומר הכנת הילדים לקצב הנדרש בתחרות. אם להערכתך ילד מצטיין מסוים יהיה מסוגל לסיים 1200 מ' ב-4:30 דקות, הוא יכול לנסות לבצע באותו אימון שתי ריצות של 600 מ' ב-2:15 דקות עם כמה דקות הפסקה ביניהן. אם הוא מתקשה בכך יתכן שהמטרה היא שאפתנית מדי ויש לכוון להישג נמוך יותר כמו 5:00 דקות ואז לראות אם הילד מסוגל לבצע שתי ריצות של 600 ב-2:30 דקות, באימון אחר כמובן. אם היה הילד הצליח לבצע שתי ריצות של 600 ב-2:15 דקות אפשר בשבוע הבא לבחון אם יוכל לרוץ 400 מ' ב-1:30 דקה (כנראה יצליח ללא קושי) ואחרי הפסקה קצרה לרוץ 800 מ' ב-3:00 דקות.
בריצות שדה בהן מזנקים עשרות ילדים ביחד, יש חשיבות גדולה להתחלה מהירה של הריצה כי אחרי כמה עשרות מטרים בדרך כלל הילדים עוברים לרוץ בדרך צרה ומי שלא נמצא בין המובילים ימצא את עצמו נאלץ להתאמץ הרבה על מנת לפלס את דרכו קדימה בין הילדים ולכן צריך לאמן את הילדים גם לכך שעליהם לפתוח מהר את הריצה.
חוקרים העוסקים בפיזיולוגיה של המאמץ חלוקי דעות ביניהם, אילו משתנים פיזיולוגים משתפרים עקב אימון של ילדים ואילו לא אבל בדבר אחד אין מחלוקת והוא זה שצריך לעניין אותך: אימונים של מספר שבועות מביאים לשיפור בהישגים בריצה.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.