דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

שם השואל: דינה ארבל | הקטגוריה: | תאריך: 30/03/2014

מבחנים להערכת תלמידים

השאלה:

מהם השיקולים בבחירת המבחנים שישמשו להערכת תלמידים בשיעורי חינוך גופני?

התשובה:

גורמים אחדים משפיעים על הישג התלמיד במבחנים גופניים:

(א) כישרון התלמיד

(ב) ההתפתחות הגופנית-מוטורית שלו

(ג) מיומנות התלמיד לבצע את המבחן

(ד) מוטיבציית התלמיד

(ה) תנאי ביצוע המבחן – משטח המבחן, שופטים, ציוד, האווירה בזמן המבחן ותנאי מזג-האוויר

(ו) איכות האימונים של התלמיד לקראת המבחן

(ז) תזונה

(ח) המצב הבריאותי של התלמיד בעת המבחן

 

על מורים לחינוך גופני להיות מודעים למבחר הגורמים המשפיעים על הישגי התלמיד במבחנים הגופניים.

עם זאת, שלושה שיקולי דעת מרכזיים אמורים לעמוד במרכז תהליך הבחירה של מבחנים אלו:

(א) הישגי התלמיד במבחנים השונים יושפעו, בעיקר, עקב השתתפותו בתכנית אימונים/פעילויות שהוא מקיים במהלך השנה ולה תרומה ברורה לשיפור יכולתו והישגיו;

(ב) לפעילות הגופנית המתקיימת במסגרת המבחן יש ערך בריאותי ברור;

(ג) שגיאת המדידה של המבחן הנבחר היא קטנה ולא תגרום להערכה שגויה של יכולת התלמיד.

 

לדוגמה: מבחן ריצת 2000 עונה על כל שלושת העקרונות מאחר שהתוצאות בו מושפעות מאד מאימון, למרכיב הסבולת האירובית אותו הוא מודד יש ערך בריאותי מוכח וניתן למדוד את הישגי התלמידים ברמת דיוק גבוהה. לעומת זאת, מבחן ריצה ל – 60 מטר אינו עונה על שלושת העקרונות: הוא מושפע הרבה יותר מכישרון מאשר מאימונים, אין למרכיב המהירות תועלת בריאותית ואחוז השגיאה במבחן זה הוא גדול למדי.


יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.