שם השואל: שירה מרקו - קוטלר | הקטגוריה: אתלטיקה | תאריך: 11/04/2018
טבלאות ניקוד לריצות קצרות לתלמידות
השאלה:
אשמח לדעת היכן אוכל למצוא טבלת הישג עבור ריצת ספרינט למרחקים 60, 80 ו - 100 מטר לתלמידות (בנות) המתיחסות להבדלים ולתהליך התרגול בשכבות חטיבת הביניים ז', ח' ו - ט'.
בתודה מראש,
שירה מרקו - קוטלר
התשובה:
כמובן שניתן למצוא טבלאות ניקוד לכל מקצוע באתלטיקה ואם תכתבי לי שוב אחפש טבלאות כאלה. לדעתי, כדי לעקוב אחרי התפתחות הישגים באתלטיקה אין כל צורך בטבלאות ניקוד. צריך להתמקד רק בשיפור ההישג. מהניסיון שלי, כאשר מדובר באוכלוסיית תלמידות בחטיבת ביניים, לא רואים שיפור בממוצעים של הכיתות בריצות הקצרות וגם לא במקצועות אחרים באתלטיקה. מאחר שיש תלמידות שמתקדמות בהישגיהן זה אומר שיש גם תלמידות שנסוגות בהישגיהן ובדרך כלל יש גם לא מעט תלמידות שלא נבחנות כלל כך שהממוצעים לא ממש משקפים את כל אוכלוסיית התלמידות בבית הספר אלא רק את אלה שנבחנו.
מצורפים נתונים על ממוצעים ומספר משתתפות של תלמידות בחטיבת ביניים אחת בריצת 60 מטר:
שכבה
|
ז'
|
ח'
|
ט'
|
מספר תלמידות
|
63
|
56
|
52
|
מספר נבחנות
|
41
|
36
|
28
|
ממוצע (שניות)
|
10.55
|
10.84
|
10.77
|
הבנות המהירות ביותר באותה בחטיבה מגיעות בדרך כלל להישג של 9.0 שניות בערך. יש שנים שתלמידה אחת או שתיים רצות גם מהר יותר. כמובן שיש בארץ תלמידות המתאמנות באתלטיקה המגיעות להישגים טובים יותר. השיא הישראלי בריצת 60 מטר לנערות עד גיל 15 הוא 7.5 שניות.
כפי שניתן לראות בטבלה אין הבדלים גדולים בממוצעים בין השכבות. טבלאות ניקוד לא יתנו לך שום מידע נוסף. השימוש בטבלאות ניקוד לא נועד לסייע במעקב אחרי התפתחות הישגים. יש לו מטרות אחרות כמו ניקוד קבוצות בתחרויות אתלטיקה או ניקוד המשתתפים בתחרויות קרב-רב. כדי לעקוב אחרי הישגים של תלמידים מספיק להסתכל על התקדמות ההישגים. יש לזכור גם כי ההישגים בריצות הקצרות מושפעים מגורמים רבים כמו תנאי ביצוע המבחן: מהירות הרוח וכיוונה, תנאי מזג אוויר אחרים, איכות המסלול, מיומנות המודדים, המוטיבציה של הנבחנים ועוד.
אני לא רואה סיבה לעקוב אחרי הישגי תלמידות בחטיבת ביניים בריצות 80 ו-100 מטר. אמנם באליפות בתי הספר באתלטיקה הריצות הקצרות לתלמידות הן למרחק 80 מטר אבל אין ממש סיבה שכל הבנות ירוצו 80 מטר כדי לבחור שתי בנות בכתות ז-ח' לריצת 80 מטר (ועוד שתיים למרוץ שליחים 4X80 מטר) ושתי בנות בכתה ט' לריצת 80 מטר. אפשר לבחור את הבנות לתחרות לפי הישגיהן בריצת 60 מטר. ריצות 80 ו-100 מטר דורשות אימונים לסבולת מהירות. אם את מעוניינת שהתלמידות ישפרו את הישגיהן בריצות הקצרות תעבדי איתן קודם כל על טכניקה נכונה של הריצות הקצרות ואחר כך תרגלי איתן זינוקים וריצות במהירות מרבית ל-20, 40 ולבסוף ל-60 מטר. אחרי גיל 15 אפשר יהיה להתחיל גם לפתח כוח בתרגילים מתאימים כמו תרגילי ניתור וריצה בעלייה ואולי גם תרגילים עם העמסה מתאימה, כדי לפתח את יכולת ההאצה. פיתוח סבולת המהירות בא בשלב האחרון ולא מקובל לעשות אותו לגבי כל אוכלוסיית התלמידות אלא רק אצל בנות מעל גיל 15 המתאמנות באגודות אתלטיקה. אז אפשר גם להתחיל לחפש שיפור בריצת 100 מטרים.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.