- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
פטר דוידוביץ' | אתלטיקה | 07/08/2016
תהליך הלמידה של מקצועות הזריקה בכלל וההדיפה בפרט עשוי להתקצר, ככל שירבה המורה בתרגילים לשיפור הכוח המרבי והתיאום העצבי שרירי של תלמידיו.
סגנון ההדיפה היעיל ביותר ללימוד בבית הספר הוא סגנון אובראיין (סגנון ההדיפה הגבית). תלמידים המסוגלים ללמוד את הסגנון הקל יותר, ההדיפה הצדית (סגנון פוקס) יהיו בוודאי מסוגלים ללמוד את סגנון ההדיפה הגבית. סגנון ההדיפה הצדית יכול לשמש כתחליף.
לפני לימוד הסגנון עצמו מבצעים תרגילים שתפקידם לסייע בהסתגלות לכדור הברזל, לאחר מכן לומדים את צורת האחיזה הנכונה של הכדור ואחר כך מלמדים את ההדיפה מהמקום. רק אחרי כל אלה יבוא לימוד הסגנון המלא הכולל את ההדיפה אחרי צעדי הגלישה.
על המורה להתייחס בתשומת לב מיוחדת לשלושה גורמים:
עמידת פיסוק, ידיים כפופות החזקת הכדור ביד אחת – העברת הכדור מיד ליד לפני הגוף.
העברת הכדור מיד ליד מאחורי הגב
העברת הכדור מיד ליד בגבהים שונים: מאחורי הירכיים, סביב המותניים ואם אפשר גם בגובה החזה.
מסירות כדור מיד ליד.
סיבובי ידיים כשהכדור אחוז ביד ישרה.
עמידת פיסוק – העברת הכדור ב"שמיניות" בין הרגליים.
עמידת פיסוק, ידיים כפופות לפני הגוף. מסירות כדור מיד ליד תוך הפעלת כפות הידיים בלבד. מתחילים כאשר המרחק בין כפות הידיים קצר מאד ובהדרגה מגדילים את המרחק ביניהן.
כדור ביד אחת, צמוד לכתף – יישור היד וזריקה קשתית קלה מעל הראש ותפיסתו ביד השנייה. בהדרגה מגדילים את עוצמת הזריקה תוך שילוב כפיפת ברכיים בזריקה ובתפיסה.
זריקת כדור מיד ליד מאחורי הגב.
ניתן לגוון את תרגילי ההסתגלות ולהתאימם לרמת התלמידים. תרגילים אלה, מעצם טיבם, יפחיתו את החשש מהכדור אצל התלמידים היותר חלשים.
צורת האחיזה של הכדור משמעותית ביותר בשלבים הראשונים של לימוד ההדיפה. חשוב גם היחס הנכון בין משקל הכדור ויכולת התלמיד להודפו, מה שיקל על לימוד האחיזההנכונה של הכדור.
טעויות אופייניות באחיזת הכדור
הטעות |
הסיבות לטעות או תוצאותיהן |
הצעות לתיקון |
---|---|---|
הכדור מוחזק "באוויר", רחוק מהצוואר ולכן גם המרפק לא נמצא במקומו הנכון |
אי ידיעה בסיסית של אחיזה נכונה. העדר הכוח הדרוש להחזקת הכדור |
הסבר, הדגמה, אמצעי המחשה, חיזוק הכוח של חגורת הכתפיים, הידיים וכפות הידיים. |
הכדור מונח בתוך כף היד ולא בשורשי האצבעות. חסר המגע עם הצוואר. |
אי ידיעה של האחיזה הנכונה. חולשת כפות הידיים והאצבעות |
הסבר והדגמה. חיזוק כוח ידיים וכפות הידיים והמשך תרגילי ההסתגלות |
אחיזת הכדור כשהיד גבוהה מדי. הכדור אינו צמוד לצוואר |
אי ידיעה של אחיזה נכונה |
ריכוז, תשומת לב לאחיזה נכונה לפני כל תרגיל |
ההדיפה בכל סגנון שהוא מורכבת מהגלישה (או מהסיבוב) ומההדיפה עצמה. בכל סגנון שהמורה יבחר ללמד- חלקו של לימוד ההדיפה מהמקום הוא החשוב ביותר. תלמידים שיבצעו נכון את ההדיפה מהמקום יצליחו, קרוב לוודאי, לבצע את ההדיפה השלמה.
עמדת מוצא – ההודף, ביד ימין עומד כצדו השמאלי פונה לכיוון ההדיפה. הראש, הגו ורגל שמאל נמצאים בקו אחד. הרגליים בפיסוק גדול מרוחב הכתפיים. רגל ימין כפופה כשכל משקל הגוף עליה. כף הרגל פונה מעט החוצה. מרכז הכובד נמצא מעל החלק הקדמי של כף הרגל. עקב רגל ימין מורם במקצת וכף רגל שמאל נמצאת מעט מאחור כשאצבעותיה בקו אחד עם עקב רגל ימין.
הפניית הגו – ההודף מפנה את גוו בזווית של 90 מעלות ימינה. הפנייה זו מאריכה את דרכו של הכדור ובכך מבטיחה לו מהירות התחלתית גבוהה יותר. מצב האגן והרגליים לא משתנה. החזקת הכדור היא כמו שתוארה קודם.
דחיפה חזקה של רגל ימין המתחילה בסיבוב העקב ימינה תוך הרמה הדרגתית של הגו והפנייתו שמאלה לכיוון ההדיפה.
יש להדגיש את התנועה הסיבובית של הברך והאגן לכיוון ההדיפה.
הפניית הכתפיים לכיוון ההדיפה נעשית בשלב מאוחר יותר, לאחר תנועת הרגליים (עקב-קרסול-ברך), לאחר מכן – תנועת האגן, המותניים ולבסוף, כאמור, הכתפיים.
תפקידה עיקרי של רגל שמאל הוא להעלות את מרכז הכובד של הגוף.
יד שמאל מובילה את תנועת ההדיפה ובו-זמנית מוסיפה לה תנופה רבה יותר. היד גם מסייעת בהפניית הגוף לכיוון ההדיפה ובתנועתו כלפי מעלה.
מרפק יד ימין מורם מאחורי הכדור. הושטת היד ההודפת תיעשה רק לאחר שאזור החזה יופנה לכיוון ההדיפה.
יד ימין הודפת את הכדור הצמוד לצוואר. היד מתיישרת לכיוון ההדיפה ואז התנועה היא מהירה מאד.
יש להדגיש שתנועת יד ימין האוחזת בכדור מתרחשת בסוף, בסיום מכלול התנועות שתוארו לעיל.
בשלב זה מתכופפת יד שמאל וחוסמת את התנועה הסיבובית של הגו. פעולה זו מבטיחה: א) שנקודת שחרור הכדור, החיונית להדיפה מוצלחת תהיה גבוהה ככל האפשר; ב) כיוון הכדור – בעקבות תנועת ההודף כלפי מעלה וקדימה יותווה לכדור מסלול יעיל, כלומר ארוך יותר.
ארגון נכון של קבוצת התלמידים לקראת לימוד ההדיפה הוא משמעותי במיוחד, בשל הוראות הבטיחות. כזהו המצב בשלבים הראשונים של לימוד ההדיפה מהמקום וכך גם מאוחר יותר, בלימוד הגלישה. למעשה, חשוב הארגון עד לשלב שבו מתרגלים התלמידים הדיפה מתוך מעגל ההדיפה.
המשטח העומד לרשות המורה צריך להיות גדול דיו, כדי לאפשר תרגול יעיל ובטוח. התלמידים יעמדו בשתי שורות, זו מול זו, כשהמרחק בין השורות 12-10 מ' והמרחק בין התלמידים בתוך השורה יהיה 3-2 מ'.
בתהליך הלמידה יתרכז המורה בשתי קבוצות של תרגילים. האחת- תרגילים המסייעים להארכת דרכו של הכדור הנמצא בידו של ההודף, תוך כדי העברת מרכז הכובד מאחור לפנים, והשנייה – תרגילים המשלבים את כוח הרגליים בהדיפה, ומאפשרים לכדור להיות בעליה עד לשחרורו מהיד.
יש לשמור על סדר התרגילים – הדיפה בישיבה, אחר כך מעמידת ברכיים, עמידת פישוק ולבסוף מעמידת פסיעה.
עמידת פישוק ברוחב כתפיים, שתי הידיים אוחזות בכדור צמוד לחזה, כפיפת גו קלה קדימה, הזדקפות מהירה וזריקת הכור למעלה מעל הראש תוך יישור הידיים. חשוב ללוות את הכדור במבט.
כמו בתרגיל הקודם, אך בתוספת כפיפת ברכיים (כפיפת הברכיים איטית ויישורן מהיר).
עמידת פישוק, החזקה נכונה של הכדור ביד אחת, הדיפת הכדור מעל הראש תוך פשיטת המרפק וקליטת הכדור ביד השנייה.
כמו בתרגיל הקודם, אך בד בבד יש להעביר את מרכז הכובד אל הרגל שבצד הכדור. פשיטת הרגל מקדימה במקצת את הפשיטה במרפק.
כמו בתרגיל הקודם, אך הרגל שבצד הכדור כפופה מעט. יש להדוף את הכדור כלפי מעלה בלי לתפסו ולתת לו ליפול על הקרקע.
כמו בתרגיל הקודם אך הרגל כפופה יותר. על ידי כך יורד מרכז הכובד. פשיטת הרגל הכפופה חזקה יותר ולכן ההדיפה תהיה חזקה יותר. יש לשים לב שהיד ההודפת תישאר למעלה גם בסיום ההדיפה.
בשלושת התרגילים האחרונים חשוב להקפיד על קצב נכון של תנועת הכפיפה לעומת הפשיטה. כפיפת הרגל היאאיטית אך הפשיטות בברך ובמרפק הן מהירות. כדאי להדגיש שהפשיטה בברך מקדימה את הפשיטה במרפק.
עמידת פישוק, פנים לכיוון ההדיפה. אחיזה נכונה של הכדור ביד ימין. הפניית הגו ויד שמאל ימינה. מרכז הכובד עובר לרגל ימין. סיבוב הגו שמאלה, פשיטת המרפק והדיפה.
עמידת פסיעה, רגל שמאל לפנים. החזקת הכדור בשתי ידיים מעל הראש. הורדת הכדור אל החזה, העברת מרכז הכובד אל הרגל האחורית, הזדקפות הגו (כל התנועות עדיין איטיות), יישור הרגל האחורית, הזדקפות הגו, העברת מרכז הכובד לרגל הקדמית, פשיטת המרפקים והדיפת הכדור. הפשיטה במרפקים היא בתנועה מהירה. זווית הוצאת הכדור כ-40 מעלות. יש לשים לב לדרך שעושה הכדור: מאחור לפנים ומלמטה למעלה.
כמו בתרגיל הקודם אך ההדיפה ביד אחת. נקודות שעליהן יש להקפיד:
הערכה כללית של סגנון ההדיפה מהמקום.
ניסיון להדוף מעבר לקווים מסומנים או מכשולים בתרגילים השונים.
מדידת מרחק ההדיפה מהמקום.
|
הסיבות לטעות |
תיקונים מוצעים |
---|---|---|
התלמיד זורק את הכדור במקום להדפו |
אחיזה לא נכונה של הכדור. מרפק נמוך מדי או הורדתו בזמן תנועת ההדיפה |
תרגילי הסתגלות לאחר תיקון אחיזת הכדור והקפדה על הרמת המרפק. |
אין סיבוב במותן לכיוון ההדיפה. |
פשיטה בלתי מספקת של רגל ימין. רגל שמאל אינה חוסמת. |
חזרה על התרגילים המדגישים את המרכיב האנכי של ההדיפה. |
הגוף נוטה שמאלה בסוף ההדיפה |
צד שמאל של הגוף אינו חוסם את פעילות יד שמאל |
חזרה על תרגילי ההדיפה תוך הדגשתבלימת הפניה שמאלה עם יד שמאל |
הדיפה שטוחה מדי |
רגל שמאל לא מתיישרת ולכן אין אפקט של בלימה. הפניית המותן שמאלה לכיוון ההדיפה אינה מלווה בהגבהת המותן |
הדיפה מעל מכשול. חזרה על תרגילי ההדיפה מהמקום תוך הדגשה שתנועת הרגליים מקדימה את תנועת הגו. |
הדיפה עם כפיפת הגוף שמאלה (ללא הפנייה) |
ברך ומותן ימין לא פונים לכיוון ההדיפה. כפות הרגליים נמצאות על אותו הקו. |
תרגול ההדיפה מהמקום תוך הדגשת הפניית המותן. סימון מיקום כפות הרגליים על משטח ההדיפה בעמדת המוצא ובזמן ההדיפה |
מאמר זה הוא עיבוד של חלק מהמאמר המקורי שהופיע במגזין "עולם הריצה" , גיליון 50, עמודים 11-9, מרץ-אפריל 1991. המאמר המקורי מכיל גם איורים שלא צורפו כאן.
מאמרים נוספים בסדרה:
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.