יורם אהרוני | אופניים | 04/04/2021
אסטרטגיות לעידוד הגעה לבית הספר באופניים
תיאור הנושא
רוב בני הנוער לא עומדים בהמלצות הבין לאומיות של ביצוע 60 דקות ומעלה של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת ביום. הגעה פעילה לבתי הספר באופניים וחזרה ברכיבה עליהם הבייתה היא דרך טובה להעלאת כמות הפעילות הגופנית. ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות בגרמניה ובצ'כיה נראה שיש ירידה באחוז התלמידים המגיעים לבתי הספר באופניים. קיימים הבדלים גדולים בשיעור התלמידים הרוכבים על אופניים לבתי הספר במדינות שונות: בהולנד שיעור הרוכבים הוא 75%, בבלגיה 30%, בעוד בבריטניה וארה"ב ובמדינות רבות אחרות השיעורים הם למטה מ-5%.
מהלך המחקר
החוקרים חיפשו מאמרים שעסקו ביוזמות לעידוד הגעה לבתי הספר באופניים. נמצאו תשעה מאמרים שפורסמו בין השנים 2018-2012 שסקרו שבע יוזמות שונות כאלה. המחקרים נעשו במדינות הבאות: ארה"ב, דנמרק (שתי יוזמות בכל אחת מהן), בלגיה, ספרד ונורבגיה. רוב היוזמות התרכזו בילדים בגיל 12-9. היוזמות כללו אסטרטגיות שונות לעידוד ההגעה לבתי הספר באופניים. תיאור כללי של היוזמות: בלגיה- תלמידים בוגרים העניקו שיעורי הדרכה לתלמידים צעירים יותר ברכיבה על אופניים. לכל ילד הוצע המסלול הבטוח לנסיעה באופניים מביתו לבית הספר. הילדים קיבלו "שיעורי בית" לתרגול מיומנות הרכיבה. ניתנה הדרכה בקריאת תמרורים. ארה"ב – "רכבת אופניים" – מבוגרים רכבו לצד הילדים מבתיהם בדרך לבית הספר ובחזרה לבתיהם. זמן הרכיבה היה 10 עד 45 דקות. דנמרק – התערבות שנמשכה שנה שלמה שכללה מרכיבים רבים כמו שינויים בהסדרי התנועה סמוך לבתי הספר, הדרכות לרכיבה בטוחה ותחזוקת האופניים מבצעים נושאי פרסים לעידוד הרכיבה ועוד. ספרד – 60 עד 120 דקות בחודש (למשך חצי שנה) של פעילויות לעידוד הרכיבה שבוצעו על ידי החוקרים והמורים ובשיתוף ההורים. נורבגיה – התערבות שנמשכה שלושה חודשים לעידוד הרכיבה לבית הספר שכללה בנוסף למידע על חשיבות הנושא גם התייחסות לבטיחות ברכיבה ונושאים אחרים. פעם בשבועיים בוצעה פעילות רכיבה בבית הספר למשך 30 דקות. דנמרק – התערבות שכללה מרכיבים רבים בשיתוף ההורים והעיריות. בין היתר: עידוד ההורים לרכוב לצד ילדיהם ולשמש להם כמודל, שיעורים שעסקו בחשיבות הרכיבה, הכנת משטחי חנייה לאופניים ועוד. ארה"ב – לצד פעילויות ההדרכה הוצבו ב-24 מעברי חצייה אנשים שעצרו את התנועה כדי לאפשר חצייה בטוחה של הכבישים, באותם מעברי חצייה בסמוך לבתי הספר בהם לא היו "משמרות בטיחות".
תוצאות
במחקרים השונים נאספו נתונים בתחומים שונים וחוץ משיעור הרוכבים לבתי הספר נבדקו גם משתנים בתחומים אחרים כמו פעילות גופנית, כושר גופני, בטחון עצמי וכדומה. מבין ההתערבויות השונות, "רכבת האופניים" נמצאה כמתאימה ביותר לעידוד הרכיבה אל בתי הספר וחזרה מהם הביתה. בהתערבות הזו נמצא גם כי הילדים הגבירו ב-21.6 דקות ליום את כמות הפעילות הגופנית שלהם כך שבנוסף לחיסכון בהסעות על ידי ההורים הייתה להתערבות גם השפעה חיובית על הפעילות הגופנית של הילדים.
המחקר בספרד הראה עלייה בשיעור הרכיבה כתגובה ליוזמה אצל בנים בלבד.
החוקרים מסכמים ואומרים כי התחום המחקרי הזה נמצא עוד בחיתוליו ודרושים מחקרים באיכות טובה יותר כדי לראות מהן האסטרטגיות הטובות ביותר לעידוד תלמידים להגיע באופניים לבתי הספר. חסרים במיוחד מחקרים הנוגעים לתלמידים בבתי ספר על-יסודיים.
מקור:
Schönbach, D., Altenburg, T. M., Marques, A., Chinapaw, M., & Demetriou, Y. (2020). Strategies and effects of school-based interventions to promote active school transportation by bicycle among children and adolescents: a systematic review. The international journal of behavioral nutrition and physical activity, 17(1), 138. https://doi.org/10.1186/s12966-020-01035-1
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.