יורם אהרוני | כושר גופני | 17/05/2015
משחקים ואימוני כושר
תקציר מחקר שבוצע בברזיל
במחקר חולקו תלמידי בית ספר לשתי קבוצות בשיעורי חינוך גופני. קבוצה אחת בצעה אימוני כושר מודרכים בעוד לתלמידים בקבוצה האחרת ניתנה האפשרות לשחק במשחקים לפי בחירתם.
התלמידות והתלמידים חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. כל קבוצה בצעה שלושה שיעורים שבועיים של 60 דקות, במשך 16 שבועות. קבוצה אחת , קבוצת "משחקים", כללה 28 בנות ו-27 בנים בגיל ממוצע 15.7 שנים. בקבוצה זו בוצע חימום של כ-25 דקות שכלל בעיקר תרגילי מתיחות ואחריו עיסוק חופשי בפעילות ספורטיבית לפי בחירה באחד הענפים הבאים: קטרגל (Futsal), כדורסל, כדורעף, כדוריד, שחייה. משך המשחק היה 25 – 35 דקות ובסוף בוצעה פעילות הרפיה. הקבוצה האחרת, קבוצת "אימוני כושר", כללה 23 בנות ו-30 בנים, בגיל ממוצע 16.0 שנים. קבוצה זו בצעה כ-25-20 דקות פעילות אירובית בדופק של 70 – 80 אחוז מהדופק המרבי שחושב לפי הנוסחה של 220 פעימות פחות הגיל (כלומר פעילות בדופק בטווח של בערך 140 – 165 פעימות לדקה). חלק מהאימונים היו בעל אופי מתמשך (הליכה או ריצה) וחלק אחר בשיטת אימוני הפוגות. אחרי הפעילות האירובית בוצעו תרגילי כוח וגמישות ובסיום פעילות הרפיה.
לפני התחלת תקופת הניסוי ובסופה בצעו הנבדקים מבחני כושר שכללו: א) מבחן ליכולת אירובי: מעבר מרחק מרבי בהליכה או בריצה במשך 9 דקות; ב) מבחן סבולת שרירי בטן – עליה משכיבה לישיבה במשך דקה; ג) מבחן גמישות - Sit and Reach; ד) מבחן כוח מתפרץ לגוף תחתון – קפיצה לרוחק מהמקום; ה) מבחן כוח מתפרץ לגוף עליון – זריקת כדור כוח; ו) מבחן מהירות – ריצת 20 מטר; ז) מבחן זריזות – מבחן הריבוע. (במבחן זה רצים בריבוע של 4X4 מטר לפי הסדר הבא: אלכסון – ימינה – אלכסון – שמאלה).
תוצאות המבחנים לפני האימונים ואחריהם מוצגים בטבלה:
|
קבוצת "אימוני כושר"
|
קבוצת "משחקים"
|
|
לפני
|
אחרי
|
אחוז שיפור
|
לפני
|
אחרי
|
אחוז שיפור
|
ריצת 9 דקות (מטר)
|
1317
|
1653
|
25.5
|
1364
|
1384
|
1.5
|
זריקת כדור (מטר)
|
3.10
|
3.30
|
6.5
|
2.90
|
3.00
|
3.4
|
רוחק מהמקום (מטר)
|
1.50
|
1.70
|
13.3
|
1.50
|
1.70
|
13.3
|
בטן בדקה (מספר חזרות)
|
30.5
|
38.9
|
27.5
|
31.8
|
36.3
|
14.2
|
זריזות (שניות)
|
6.7
|
6.7
|
0
|
6.9
|
6.6
|
4.3
|
ריצת 20 מטר (שניות)
|
3.9
|
3.7
|
5.1
|
4.0
|
3.9
|
2.5
|
גמישות (ס"מ)
|
30.9
|
40.4
|
30.7
|
32.7
|
39.0
|
19.3
|
הממצא העיקרי של מחקר זה הוא שקבוצת אימוני הכושר רשמה שיפור גדול של הכושר האירובי, כפי שמתבטא הדבר בתוצאות מבחן ההליכה/ריצה ל-9 דקות בעוד קבוצת המשחקים רשמה רק שיפור מזערי במרכיב חשוב זה. השינויים במרכיבי הכושר האחרים היו קטנים יותר. לקבוצת המשחקים היה שיפור קטן במבחן הזריזות לעומת חוסר שיפור בקבוצת הכושר. לקבוצת הכושר היה שיפור גדול במבחן סבולת שרירי הבטן אם כי גם קבוצת המחשקים גלתה עליה בממוצע מבחן זה. שתי הקבוצות רשמו עליה במבחן הגמישות.
המסקנה העיקרית העולה ממחקר זה כי כדי לשפר את הסבולת האירובית לא די לאפשר לילדים לשחק ובכל שיעור חינוך גופני ראוי לכלול כמה דקות של ריצה לשיפור הסבולת האירובית. שלושה שיעורי חינוך גופני בהם נכללות פעילויות לשיפור מרכיב זה נמצאו כיעילים לשיפור ההישגים בו.
מקור:
Cláudio F. Neto, Gabriel R. Neto, Adenilson T. Araújo, Maria S. C. Sousa, Juliana B. C. Sousa, Gilmário R. Batista, and Victor M. M. R. Reis. Can Programmed or Self-Selected Physical Activity Affect Physical Fitness of Adolescents? Journal of Human Kinetics. 2014 Sep 29; 43: 125–130.
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.