ליקויי שפה ודיבור
מורים ומדריכים יקרים
פעמים רבות אנו נתקלים במטופלים עם בעיות שפתיות, פרק זה מוקדש לכם על מנת שתוכלו להתמקד בהגדרות החשובות בתחום ליקוי זה, לתכנן מטרות נכונות והצעה לתרגילים מתאימים.
בהצלחה במגרש !
מה ההגדרות החשובות בתחום עיכוב התפתחותי בתחום השפתי?
דספרקציה - לקוי חמור בדיבור אצל הילדים נקרא "דיספרקסיה התפתחותית" והוא מתבטא בקושי בתכנון תנועה בכלל, ובקושי בתכנון הגאי הדיבור בפרט. חלק מילדים אלו מתקשים בתכנון התנועה בכל הגוף ולא רק באיזור הפה.
הילד הדיספרקטי ידבר עם מילים בסיסיות לא ישתמש במילות קשר הטיות מילות יחס וכד'. המוח שלו משדר נכון והפה תקין אבל הוא אינו הוגה את הדברים כמו שצריך ואז השפה שלו מאוד חסרה ויהיו לו מדי פעם בעיות היגוי תהיה לו בעיה בבניית משפטים ברמה גבוהה. בגלל הנתקים העצביים הילד לא מתכנן נכון את התנועתיות של הפה ולכן הוא אומר חלקי מילים ונוצרות בעיות הגייה ובהבנת דיבור
אפרקסיה: הפרעה בכושר הדיבור המאופיינת ע"י קושי ברצף שיחה ודיבור בלתי עקבי.
מודעות פונולוגית: מודעות לצלילים (פונמות) המרכיבים את המילה. מודעות לקיום חלקים פונולוגיים במילים, והיכולת לבצע מניפולציות בתת-חלקים אלו (סינתזה (הרכבה), אנליזה (פירוק), חריזה; הפחתה, הוספה, היפוך פונמות; זיהוי הימצאות או חוסר הימצאות של צליל במילה).
מה הדגשים החשובים ?
* במקרים אילו אין לטפל בשפה בלי להתייעץ עם קלינאית התקשורת של המטופל.
אוטיזם ופיגור: אין שפה בכלל / שפה לא פרקטית.
מתי לתקן / מתי לשמש מודל לחיקוי.
* לבדוק את יכולותיו של המטופל ע"י שאלות. מה עשית היום, תוכנית טלוויזיה וכו'..
* לשיים ולהסביר כמה שיותר- לא מלל ארוך אבל לא להשתמש בשם, פה, זה וכדומה. אותה דרישה לגבי המטופל, לא להבין את כוונותיו הנסתרות לבקש הסבר מדויק לגבי הדברים-משפטים תקניים בעברית. אם יש קושי להתחיל ממשפט בן 2-3 מילים ואח"כ לעבור למשפט מורכב שמכיל פועל.
הצעה לתרגילים לפי הקושי:
קושי
|
אמצעי
|
תרגיל
|
אין שפה בכלל (אוטיזם / פיגור).
|
הקניית מילה ראשונה.
|
להשתמש בתנועת הסוס כמוטיבציה לדיבור. להתעקש על מילה כדי ללכת / לרוץ. לקבל בהתחלה גם הברה או צליל דומה.
|
שימוש לא פרקטי בשפה (אקולליה).
|
|
לא לקבל אקולליה. לדרוש דיבור פרקטי.
|
משפט חד-מילי, דו–מילי.
|
|
לדרוש משפטים עם מילה אחת יותר ממה שמסוגל ולתרגל.
לדרוש משפטים תקניים בעברית.
|
מודעות פונולוגית לקויה
|
|
משחקי חריזה, צליל פותח, צליל סוגר.
אפשר יחד עם מסירות בכדור.
|
אוצר מילים דל
|
שיום
|
לשיים חפצים / מה שרואים בטיול, צבעים, אברי גוף, צדדים, חושים.
לא לקבל מילים כמו "זה", "שם", "כזה". לדרוש לשיים ולדבר בעברית תקינה.
הכללה- להפוך מן הפרט אל הקבוצה.
|
גמגום
|
להקשיב בסבלנות בלי להאיץ.
לשפר דימוי עצמי.
|
להתייחס ולהקשיב לגמגום כמו לדיבור רגיל. כשלא מתאים לדבר – להפסיק אותו.
|
מלמול, דיבור מהיר ולא ברור.
|
לא להתייחס כל הזמן לשפה.
לשפר דימוי עצמי.
|
משחק "סוס מלוח" מרחוק. (צריך לדבר בקול ובברור).
לענות על שאלות הקשורות לרכיבה מרחוק.
|