אודי כרמי
מלחמת העולם השנייה ומאורעות השואה הטילו צל כבד על גרמניה המערבית. חזרתה ל"משפחת העמים" הייתה כרוכה בזיכרון של פשעי הנאצים. המשחקים האולימפיים במינכן היוו הזדמנות להציג בפני העולם את "גרמניה החדשה". היה ברור לכול כי צִלם של המשחקים האולימפיים בברלין ילווה את המשחקים האולימפיים במינכן בכל שלביהם. במאמר זה יתוארו ניסיונותיה של גרמניה להשכיח מהתודעה הציבורית את ברלין 1936 ולעצב מחדש את תדמיתה של גרמניה כאומה קוסמופוליטית שוחרת שלום. עיצובה של התדמית הגרמנית החדשה כלל תכנון ארכיטקטוני חדשני של המכלול האולימפי, הצנעת דמויות עבר בולטות שנקשרו במשטר הנאצי, עיצוב חזותי של המשחקים ברוח קוסמופוליטית וטקס פתיחה נטול פאתוס לאומי. יותר מכול בלטה היעדרותם של אנשי ביטחון חמושים בכפר האולימפי בשל החשש מהאסוציאציה שעלולה לעורר חזותו של חייל גרמני נושא נשק. אולם המציאות טפחה על פני הגרמנים. התדמית החדשה לא הצליחה להסתיר את המחלוקות הפוליטיות שהתעוררו במהלך המשחקים. האירוע היה רצוף שערוריות בעלות גוון פוליטי וטבח של ספורטאים ישראלים על ידי ארגון טרור. המשחקים ייזכרו לעד בשל הטבח ושאר השערוריות שאירעו במהלכם. אלה הזכירו לעולם את האווירה שליוותה את משחקי ברלין, אווירה שהגרמנים ניסו להשכיח בכל מאוד
תארנים: המשחקים האולימפיים, ברלין 1936 ,מינכן 1972 ,תדמית לאומית, עיצוב חזותי, "אסתטיקה אולימפית".
לקריאת המאמר המלא