| | 31/07/2018
סיכום תחרות אתלטיקה קלה לתלמידים במסגרות מפתנים ומיתרי"ם
כתבו: עדיאל אידלמן, דגנית גבע בן-חיים וד"ר נועה חורש
הפעילות הספורטיבית היא זכות לכל בני הנוער. מחוץ לבתי הספר בהם לומדים רוב בני הנוער, קיימות מסגרות לבני נוער בסיכון. סטודנטים להוראה מכיתות PDS במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט), נענו לאתגר לקיים פרוייקט של אליפות אתלטיקה ארצית לבני נוער במסגרות מרכזי המפתן והמית"ר.
למסגרות אלו מגיעה אוכלוסיית יעד של השירות לשיקום נוער: בנים ובנות בגילאים 12-18, תקינים מבחינה קוגניטיבית, ללא נכות או מחלת נפש פעילה ולִעִתים בנים ובנות למשפחות רב-בעייתיות.
מאפייני בני הנוער שבמרכזי המפתן והמית"ר
א. התנהגות א-סוציאלית – ניתוק ממערכות נורמטיביות, קושי בקבלת סמכות וחוקי מסגרת, קשיים בהסתגלות חברתית, שוטטות, עזובה, הפרעות התנהגות קשות, דפוסי עבריינות, הפרות חוק ,שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים.
ב. קשיים רגשיים – סף תסכול נמוך, דימוי עצמי נמוך, היסטוריה של כישלונות, קושי בדחיית סיפוקים, תחושת ניכור, קושי ביצירת קשר ובבניית אמון בסיסי.
ג. קשיים בתחום הלמידה – פער השכלתי ולקויות למידה.
הפניית נערים ונערות למסגרות השירות לשיקום נוער נעשית רק כאשר הם מאופיינים ברב- ממדיות של קשיים וצרכים. הטיפול בשירות לשיקום נוער ניתן בידי צוות רב-מקצועי באמצעות המסגרות מפתנים ומית"רים, אלו משמשות רשת ביטחון קהילתית לבני נוער שמערכות החינוך הפורמליות לא יכולות לתת מענה לצורכיהם הרב-ממדיים בתחומי התפקוד השונים.
ארגון התחרות והפקתה
האתגר העיקרי שעמד לנגד הסטודנטים מארגני התחרות, הוא לגרום לבני הנוער לעזוב לרגעים את השגרה היומיומית שלהם ולהתאמן לקראת תחרות אתלטיקה, להתחרות בכבוד ולהרגיש תחושת נצחון.
לצורך התחרות הכינו שתי כיתות ההוראה חוברת תחרות שכללה פירוט של 8 מקצועות התחרות ,מערכת כללים וחוקים וטיפים כיצד להתאמן לתחרות.
לתחרות הגיעו נציגים מ-12 מרכזי מפתן ומית"ר בכל רחבי הארץ, מהמגזר היהודי ומהחברה הערבית.
עצם ההשתתפות היה נצחון לכל משתתף, לא כל שכן בין המשתתפים בלטו מספר נערים ונערות אשר הגיעו להישגים מרשימים בקנה מידה בית-ספרי-ארצי או למעלה מזה.
נקודת מבט אישית של הסטודנט עדיאל
תחרות האתלטיקה כללה את המקצועות הבאים: קפיצה לגובה, קפיצה לרוחק, ריצה קצרה, ריצה בינונית והדיפת כדור ברזל ,ולסיום היום מירוץ שליחים אשר הוסיף צבע אצל בני הנוער והמפקחות שצפו כיצד החניכים שלהם מתמודדים עם אירוע שכזה.
אני בהחלט יכול להגיד שגם אני למדתי מהחניכים במהלך ארבע השעות שבהם היינו עימם באינטראקציה. נהנתי לראות את התחרותיות שבהם, וחשוב להגיד שתחרותיות בעיניי כמורה לעתיד זה דבר חשוב מאוד, רק צריך כמובן לדעת לנתב את זה כהלכה, אחרת זה עלול להוביל אותנו למקומות פחות טובים. יתרון חשוב של התחרות לחניכים הוא למצב את מקומם בחברה הסובבת אותם ובהוויה החברתית הכללית.
בנוסף למקומם של בני הנוער ביום הספורט - להיות פעילים ולשמור על הגינות וספורטיביות, יש חשיבות גדולה למקומו של המחנך. אמונתי היא שלהראות לילד\נער פתיחות, יכולה להיות דלת כניסה נפלאה לתוך עולמו של הילד. אולי דווקא אתה, המורה לחנ''ג, תוכל להוות לו מקור השראה ודמות שהוא יירצה להיות כמוה בעתיד הלא רחוק שלו? על ידי המנעות מלדבר אל הנער במבט מלמעלה- דווקא הגישה של ישירות עם התלמיד היא תיגרום לו לסמוך עליך כשייצטרך, או אפילו להיות אוזן קשבת לנער מבלי שיתבייש. זו הרמה הגבוהה ביותר שניתן להגיע אליה ביחס לסטטוס של מורה מול תלמיד, ואם המורה מצליח להגיע באמת לליבם של אותם התלמידים, זה ניצחון מדהים בשבילו כאדם בכלל וכמורה בפרט. השאיפה שלי היא להיות מורה לחינוך גופני בבית ספר ולהגיע למקום הזה, ויש לי עוד הרבה מאוד על מה לעבוד.
עולמם של הילדים האלה הוא מפותח והם סקרניים לגבי כל דבר שיעניין אותם אפילו במקצת. אתה בתור המורה צריך לדעת להלהיב אותם, ולאתגר אותם במגוון רחב של תרגילים ופעילויות, וכך תוכל גם להמשיך ולהתקדם איתם מהבחינה הריגשית ,החברתית ,הגופנית, וההכרתית.
באופן אישי קל לי להתחבר לילדים האלו, ואני נהנה לפתח אינטראקציה איתם. האמת שלהם - זו האמת הטהורה ביותר. כאשר הגיע אליי נער ושאל אותי שאלות מקצועיות על חדר כושר לדוגמא, אני נהנה לכוון אותו ולהדריך אותו כי הוא מגיע עם רצון להצליח ולפרוץ את המעגל הבעייתי של המציאות בה הוא חי. תחושת ההצלחה שיש לאותו נער - היא זו שגם יכולה לגרום לו לצאת מאותו מעגל, תוך חיזוקים חיובים מצידי בתור דמות מחנכת ומצד הסביבה בה הוא נמצא.