מקדמים התפתחות באמצעות למידה, לא על ידי טיפול
מאת: ד"ר אילנה רכס
המודעות הרבה של אנשי מקצוע ושל הורים לטיפוח הפוטנציאל מינקות מחייבת להכשיר מנחים למפגשים מאורגנים להורים, לתינוקות ולילדים צעירים. במפגשים אלה (פרטני להורה-ילד או בקבוצת הורים וילדיהם) מוענק אשראי ליכולות הרבות, לביצועים וליזמות של התינוק. ההורים ו/או צוות במסגרת החינוכית-טיפולית לומדים להימנע מביצוע פסיבי של הפעילויות במקומו של התינוק ולהמתין לתהליך הטיבעי של התפתחות דפוסי התנועה שבאמצעותם הוא יפעל במרחב.
בקורס מנחים לפעילות בתנועה ובמוזיקה לקידום התפתחות ב מכללה האקדמית בוינגייט, המנחים מוכשרים להציע להורים ולצוות החינוכי-טיפולי היבט מקצועי על חשיבותם של המשחק המשותף עם התינוק ועם הילד ועל מקומה של המוזיקה כהכנה לרכישת מיומנויות תנועתיות, חשיבתיות ורגשיות- חברתיות. יותר ויותר הורים מודעים לביטויי העושר המוטורי, הקוגניטיבי, הריגושי ולשפה לא-מילולית שהתינוק מפיק עוד בטרם מלאו לו שנה. יש תנוחות ותנועות רבות שההורים ו/או הצוות החינוכי-טיפולי מזהים את מרכזיותן בהוויתו של התינוק, ברצף מרכיבי התנועה (תנועת היישור, הכפיפה וההפנייה) ובאבני הדרך ההתפתחותיות שלו (מהרמת הראש והגו ועד העמידה וההליכה) (Ayers,1980). אך יש תנוחות ותנועות אחרות שההורים וצוות המעון והגן אינם מודעים לחשיבותן.
הנחית המבוגר לזהות, בקלות יחסית, של אלה האחרונות, מאפשר ללמד את הילד להתקדם בתפקוד איכותי.
רשתות שיווק וחוגים יוצאי דופן מציעים להורים מגוון פעילויות לתינוק ולילד. הנחייה מקצועית נחוצה להכוונת ההורים בבחירת החומרים האיכותיים לקידום ההתפתחות.
הקורס למנחי פעילות לקידום התפתחות מציג מודל עיוני ויישומי ליצירת מפגש חם (פרטני או קבוצתי) של הורים, תינוקות וטף. המפגש נועד להתבוננות ולשיתוף במילוי הצורך של התינוק ושל הפעוט ללמוד ולהתמודד בכוחות הפיזיקליים, הקוגניטיביים והרגשיים -חברתיים מעת היותו יילוד תלותי ועד להיותו לילד עצמאי.
תכנית הקורס מנחים לפעילות בתנועה ובמוזיקה לקידום התפתחות כוללת לימודי התפתחות, העשרה בריקוד, בדרמה ובמוזיקה; חידוד הכריזמה, מנהיגות והתנסות בהפעלת מפגשים מרתקים.
הקורס מציב למנחי הפעילות גבולות לקידום ההתפתחות בדרך של למידה חינוכית, ומבהיר מהם הסמנים המאותתים להפנות לאבחנה ולטיפול של סגל רפואי.