מתודיקה של הוראת החינוך הגופני
רקע:
מטרת הקורס היא לתת לסטודנט רקע דידקטי בהוראה בכלל ובהוראת חינוך גופני בפרט בבית הספר היסודי בשנה ב' ובבית הספר התיכון – בשנה ג'.
מטרות:
שנה ב'
- ידיעה והבנה של הוראה ולמידה בחינוך הגופני בבית הספר היסודי (בגיל הרך: כיתות א' - ב' ובגיל הבוגר: כיתות ג' - ו').
- הכרת מיומנויות ההוראה השונות הנחוצות למורה לשם הוראה יעילה.
- הכרת מאפייני הלומדים והצרכים הנובעים מהם.
- הכרת תכני ההוראה בחינוך גופני בבית הספר היסודי.
פיתוח שיקולי דעת דידקטיים בתכנון ובהוראת החינוך הגופני בבית הספר היסודי.
שנה ג'
- התפתחות מקצועית מודעת שמשמעותה גיבוש אני מאמין חינוכי-מקצועי.
- הכרת מאפייני הלומדים והצרכים הנובעים מהם.
- הכרת תוכנית הלימודים בחינוך גופני בבית הספר העל - יסודי.
- הבנת התהליך הרפלקטיבי ותרומתו להשבחת ההוראה.
- הרחבה והעמקה של תהליך התכנון: הצבת יעדים בתחום הגופני, הריגושי, הקוגניטיבי והחברתי כחלק משיעור וכיחידת הוראה ממוקדת נושא. מיחידת הוראה מורחבת לתוכנית הוראה שנתית ורב שנתית. הפעלת שיקולי דעת בתהליך התכנון ובבחירת הדרכים ליישומו באמצעות תוכניות הוראה ייחודיות.
- הקניית ידע וכלים להערכת תהליך ההתנסות ותוצריו.
תכנית הלימודים בתחום העיוני
שנה ב'
- המשחק בהקשר להוראת חינוך גופני
- מיומנויות הוראה: ניהול וניווט כיתה, חוקים ונהלים. ארגון הלומדים, המקום וארגון הציוד. תדרוך - הסבר, הדגמה ותדרוך ידני. מיקום מורה וניידות, בטיחות, התלהבות, תקשורת מילולית ובלתי מילולית ותפוקת קול, משוב.
- מאפייני הלומדים וצרכיהם בגיל הרך - היבטים בתכנון ההוראה
- תכנון ההוראה והשיעור. מבנה השיעור ומערך בחינוך הגופני
- ניסוח מטרות, יעדים ותכליות בשיעורי החינוך הגופני
- שיקולי דעת לבחירת פעילויות הלמידה והערכת תהליך הוראה – למידה
- תוכנית הלימודים בחינוך גופני בגיל הרך לכיתות א' - ב', רציונל ותכנים
- מאפייני הלומדים וצרכיהם בכיתות ג' - ו' - היבטים בתכנון ההוראה
- פיתוח תכני ההוראה בהתאם לניתוח וסיווג המיומנויות וחומרי ההוראה בחינוך הגופני
- תכנון יחידות הוראה
- עיצוב וארגון הסביבה הלימודית והלמידה
- דרכי הוראה לכיתה הטרוגנית
- בעיות משמעת בביה"ס היסודי – מניעה והתמודדות
תכנית הלימודים בחינוך גופני לכיתות ג' - ו', רציונל ותכנים
שנה ג'
- "אני מאמין חינוכי-מקצועי" - הכרת הגורמים המשפיעים על עיצובו.
- הכרת מאפייני הלומדים בגיל ההתבגרות וצרכיהם – השלכות בתכנון ההוראה.
- הרחבה והעמקה של תהליך התכנון של יחידת הוראה. שימוש בטכסונומיה של רינק (1998) לבחירת תכנים ולפיתוחם המדורג לצורך הוראה – למידה באמצעות יחידות הוראה מתמשכות.
- הכרת תוכניות הלימודים לביה"ס העל יסודי. תכנון תוכניות הוראה שנתיות ורב שנתיות בבית הספר העל יסודי.
- הכרות עם מודלים לתכנון ולהוראה בחינוך הגופני: המודל הטקטי בהוראת המשחק, מודל הלמידה השיתופית, מודל החינוך לספורט, מודל פעילות גופנית ובריאות
- מוטיבציה ומשמעת.
- הכרה של מגוון דרכי הערכה אלטרנטיביות ואותנטיות להערכה ולבקרה של תהליך הלמידה ותוצריו.