דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| התעמלות | 12/01/2025

"קסם הפירמידות", ספרה החדש של ד"ר אילנה כץ

"קסם הפירמידות" הוא ספרה החדש של ד"ר אילנה כץ - הקוסמת של ההתעמלות. 
אילנה הכשירה מאות מאמנים ומורים וגידלה אלפי ספורטאים מחוננים בתחום 
ההתעמלות והאקרובטיקה

מה הן פירמידות?


הפירמידות הן מבנים אנושיים יציבים, המבוצעים בזוג, בשלישייה או בקבוצה גדולה יותר, במטרה ליצור מגוון של צורות אסתטיות מרשימות במרחב. כל פירמידה יוצרת מעין ציור ייחודי בחלל, ויחד עם רקע מוקפד היא מציגה תמונה שלמה.

 

(בתמונות: הורים עם תינוקות וילדים משתעשעים במשחקי פירמידות)

כיום, הפירמידות הן בראש ובראשונה חלק מרכזי בענף ספורט הנקרא התעמלות אקרובטית. ענף זה הוא אחד משבעת ענפי ההתעמלות באיגוד ההתעמלות הבין-לאומי (FIG), ובו מתקיימות תחרויות בינ"ל כגון אליפות עולם ואירופה וגביע העולם וכמובן גם אליפות ישראל. בשנים האחרונות הופכת ההתעמלות האקרובטית לאחד מענפי ההתעמלות הפופולריים ביותר בעולם, כשהיעד הוא להפוך בעתיד הקרוב לענף אולימפי.
גם בישראל חלה התפתחות עצומה בענף זה ובעקבותיו - הישגים רבים ברמה הבין-לאומית. במקומות רבים צמחו מרכזי התעמלות, מועדונים וחוגים, ומורים, מאמנים ומדריכים משלבים את הפירמידות בתוכניות האימונים שלהם. כמעט שאין מופע התעמלות שאינו משלב פירמידות.


 

 

ספרה הראשון של ד"ר אילנה כץ – "10 הפירמידות הראשונות", נכתב יחד עם מאיה גנות בשנת 1999. מאז, במשך 25 שנה, הוא משמש מורים ומדריכים רבים בצעדיהם הראשונים בעולם האקרובטיקה בישראל. 
הספר החדש "קסם הפירמידות" שיצא לאור בחודש אוגוסט 24, כולל 180 פירמידות למתחילים ולמתקדמים ונועד להעשיר את הרפרטואר בקרב כל אלו שמלמדים פירמידות, תוך שהוא חושף את קסם הפירמידות בפני קהלים נוספים. הספר מבוסס על פירמידות שנבחרו בקפידה ומשמשות כבסיס למגוון עצום של פירמידות אפשרויות. 180 הפירמידות מצולמות בספר ובכרטיסיות ומהוות הדגמה איכותית ובהירה. 
 

מה כל כך מלהיב בבניית פירמידות? 


מדוע השימוש בהן הולך ומתרחב לתחומי תנועה רבים נוספים? 
פירמידות אנושיות הן דרך ייחודית ומרתקת לשילוב של פעילות פיזית עם משחק חברתי. כשהורים מבצעים פירמידות עם ילדיהם, חברים יוצרים מבנים עם בני גילם, או ילדים גדולים משתפים פעולה עם קטנים, מתפתחת דינמיקה מעצימה הגורמת הנאה ומשפיעה באופן חיובי על תחומים רבים כמו שמחת, הבנה, שיתוף פעולה, קבלת האחר והזדמנות לפעילות משותפת. כל אלו ועוד מתממשים גם בפירמידה הפשוטה ביותר ולכן, אין ספק שמי שנחשף לפירמידות ומתנסה בבנייתן נלכד בקסמן.

(בתמונות משמאל: דוגמאות לפירמידות פשוטת, מתוך הספר)

 

בניית פירמידות אנושיות תורמת למשתתפים בתחומים רבים:
 בתחום הגופני: תרגילי הפירמידות מעודדים פיתוח כוח, גמישות, קואורדינציה, שווי משקל, ותורמים לשליטה גופנית ומודעות גופנית, וכל זה במצבי גוף שונים כולל במצב מהופך. הצורך לתמוך בבן הזוג דורש הגברת הטונוס ונחישות לשם החזקה יציבה. ומעודד ביצוע תנועות מתוחות ומדויקות.
בתחום הקוגניטיבי: הפעילות מחייבת ריכוז, תשומת לב ופתרון בעיות כדי להצליח לעלות לפירמידה, להתייצב בשיווי משקל ולרדת ממנה בבטחה. המבצעים יכולים להעלות גם רעיונות חדשים כדי להתאים את הפירמידות לבני הזוג או לבנות פירמידות מקוריות, ולכן  זו פעילות המעודדת חשיבה יצירתית ומאפשרת גם ביטוי אומנותי.
בתחום הריגושי: הצלחה בבניית פירמידה, במיוחד חדשה או כזו שנראית מורכבת, משמחת ומחזקת את תחושת המסוגלות האישית, מעניקה תחושת הישג וגאווה ותורמת להעצמה אישית.  
מאחר שהפירמידה מתבצעת תוך מגע גופני היא מחזקת את הקשר הרגשי עם בן הזוג והופכת לחוויה חברתית משמעותית.
בתחום החברתי: ביצוע פירמידה הוא בראש ובראשונה משחק חברתי. הוא מצריך מהמשתתפים לגלות סבלנות כלפי חבריהם ולכבד את השונות של כל אחד מהם, הן מבחינת גיל וגודל והן מבחינת יכולות פיזיות.
כאשר ילדים גדולים עוזרים לילדים קטנים להשתלב במבנה, הם לומדים לקבל את האחר ולגלות רגישות כלפיו, תוך הבנה כי לכל אחד יש תפקיד ותרומה להצלחה. וכך גם בפעילות של בוגרים, או הורים וילדים.

 

פיתוח אחריות ובטיחות כלפי בן הזוג מהווה  תרומה ייחודית נוספת למעורבים בבניית פירמידות.

התלות ההדדית בפעילות זו, שאינה דומה כמעט לשום פעילות ספורט אחרת, מצריכה אחריות ומחויבות למניעת נפילה. במאמץ להשגת איזון, כל משתתף מפתח אינטואיציה המאפשרת לו לחוש את גופו של השני, וכך יחד לשמור על האיזון. כמו הורה המחזיק את ילדו ומגן עליו – כך בוני הפירמידות לומדים לדאוג זה לזה כחלק אינטגרלי מהחוויה. לכן, כבר מהצעדים הראשונים יש להתחיל בתרגול פירמידות פשוטות וקלות, שמעניקות למשתתפים ביטחון וההתנסות בהחזקה ובתמיכה הדדית בטרם יתקדמו לבניית מבנים מורכבים ומאתגרים יותר.

180 הפירמידות המוצגות בספר  הן בסיס לכל מי שעוסק בפירמידות. הן משמשות כרעיונות לשיעורים ולמופעים וגם לפעילות חופשית. הצילומים מהווים תחליף להדגמה ומאפשרים לראות את אופן האחיזה ואופן ביצוע הפירמידה. הציגו את הפירמידות לילדים ותגלו שהם יכולים לבנות רבות מהן בעצמם ללא צורך בהסברים. ניתן לבצע את הפירמידה ברמות דיוק שונות תוך הקפדה על ביצוע אסתטי ומדויק – כפי שמודגם בספר, או באופן חופשי וטבעי כמעין משחק. הכול בהתאם למטרה. הפירמידות המוצגות מתחילות בפירמידות צורניות, המתמקדות בתנועות פשוטות ללא דרישה גבוהה של יכולת אקרובטית וברמת בטיחות גבוהה. בהמשך – פירמידות בעמידה, סמיכה ועמידת ידיים ופירמידות מורכבות יותר הכוללות הרמת אחד מחברי הצוות, ועד לפירמידות קבוצתיות.

 

 

טיפים בסיסיים לבטיחות


•    משטח עבודה בטוח: יש להקפיד שהפירמידות תתבצענה  על משטח מתאים - מזרן, שטיח, דשא וכ"ד
•    חימום והדרגה במורכבות: ככל שהפירמידה נמוכה יותר, היא בטיחותית יותר. לכן יש להתחיל בפירמידות המיועדות למתחילים, ולבצע אותן רק אחרי חימום מתאים.
•    תמיכה ופיקוח: יש לבצע כל פירמידה תחילה בשמירה של המורה או חברים לקבוצה,  ורק כשמרגישים שהשמירה אינה נחוצה! ניתן לבצע באופן עצמאי.
•    תיאום ותקשורת: כבר מהשיעור הראשון יש להסביר למשתתפים שהבטיחות היא הכי חשובה, ולכן יש לבצע את התרגיל בתשומת לב תוך מתן הדעת  על אופן העלייה לפירמידה, מצב שווי המשקל, וגם כמובן על ירידה מבוקרת.

 

 

 

 

(בתמונות: דוגמאות לפירמידות מתקדמות, מתוך הספר)

 

לכל העוסקים בתחומי התנועה... נסו ותיהנו!

 

 

בתמונות למטה משמאל לימין:

 נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית מבצעת פירמידה בתרגיל האליפות

רקדניות משלבות פירמידה במופע סיום במחול

 

בוגרים משתעשעים בתרגילי אקרו-יוגה

 

חיילים בונים פירמידות באימון גופני במכינה קדם צבאית "5 אצבעות"