יורם אהרוני | כושר גופני | 09/10/2022
הבדלים בכושר גופני בין בנות ובנים בכיתה א'
תקציר מחקר שבוצע בפולין
מהלך המחקר
עם המעבר מהגן לכיתה א' נדרשים הילדים לשבת פרקי זמן ממושכים יותר ויש חשש שכתוצאה מכך פוחתת הפעילות הגופנית שלהם, דבר העלול להשפיע על התפתחות הכושר הגופני שלהם ואולי גם להגביר את ממדי ההשמנה. מטרת המחקר הייתה לבדוק את הכושר הגופני של בנות ובנים בכיתה א', להעריך את מידת הפעילות הגופנית ואת אחוזי הילדים בהשמנה.
הנבדקים היו 112 בנות ו-100 בנים בכיתה א' משני בתי ספר בעיר פוזנן שבפולין. המבדקים שעברו הילדים:
משקל
גובה
ריצת 6 דקות סביב מגרש כדורעף (18X9 מטר) – נמדד המרחק במטרים אותו עברו הילדים.
שכב-שב ב-40 שניות עם ברכיים כפופות, מקובעות מתחת שלב של סולם שוודי. אצבעות משולבות מאחורי הראש.
קפיצה לרוחק מהמקום
ריצת 20 מטר
מבחן גמישות sit and reach
מידת הפעילות הגופנית במקומות שונים הוערכה על שאלון שמילאו ההורים. השאלון התייחס גם לפעילויות יושבניות כמו צפייה במסכים.
תוצאות
ממוצעי הבנות והבנים במבחני הכושר מוצגים בטבלה מספר 1:
מבחן
|
בנות
|
בנים
|
ריצת 6 דקות (מטר)
|
766
|
823
|
ריצת 20 מטר (שניות)
|
5.0
|
4.9
|
רוחק מהמקום (ס"מ)
|
1.00
|
1.07
|
שכב-שב
|
15.3
|
16.8
|
REACH AND SIT (ס"מ)
|
17.0
|
14.4
|
כפי שניתן לראות הבנות השיגו תוצאות טובות יותר במבחן הגמישות ובשאר המבחנים הישגי הבנים היו טובים באחוזים בודדים (פחות מ-10%)
ממצאי השאלון לגבי פעילויות גופניות מסוכמים בטבלה 2. המספר העליון בכל תא מציין את אחוז הבנים והמספר התחתון את אחוז הבנות
פעילות
|
לא מבצעים
|
2-1 פעמים בשבוע
|
4-3 פעמים בשבוע
|
5 פעמים בשבוע ומעלה
|
שחייה
|
40.0
45.0
|
57.6
48.4
|
1.2
4.4
|
1.2
2.2
|
אופניים
|
17.8
18.8
|
40.0
62.5
|
30.0
15.6
|
12.2
3.1
|
ריצה
|
38.3
51.9
|
32.1
35.1
|
9.9
7.8
|
19.8
5.2
|
משחקי כדור
|
28.9
76.0
|
38.6
22.7
|
20.5
0
|
12.0
1.3
|
גלגיליות
|
78.7
90.3
|
18.7
6.9
|
1.3
1.4
|
1.3
1.4
|
סקייטבורד
|
78.7
90.3
|
18.7
6.9
|
1.4
0
|
1.4
0
|
ריקוד
|
58.9
22.7
|
41.1
59.1
|
0
11.4
|
0
6.8
|
8% מהבנים היו בתת-משקל, 68% במשקל תקין ו-24% בעודף משקל. האחוזים האלה בין הבנות היו: 12.5, 68.75, 18.75, בהתאמה. ההבדלים באחוזים בין הבנות לבנים בקבוצות המשקל לא היו מובהקים.
בנים בילו יותר זמן מבנות בפעילויות יושבניות כמו צפייה בטלוויזיה ומשחקי מחשב.
מתוצאות מחקר זה ניתן להניח כי ההבדלים הלא גדולים בכושר הגופני בין בנות לבנים כבר בכיתה א', יש להם קשר למידת הפעילות הגופנית. מידת ההשתתפות הגדולה בהרבה של הבנים במשחקי כדור היא אולי המשפיעה ביותר על הישגיהם במבחני הכושר. לזמן העיסוק בפעילויות היושבניות אין כנראה השפעה על הכושר הגופני כל זמן שהילדים מבצעים כמות מספיקה של פעילות גופנית.
מקור:
Paweł Lisowski,, Adam Kantanista and Michał Bronikowski. Are There Any Differences between First Grade Boys and Girls in Physical Fitness, Physical Activity, BMI, and Sedentary Behavior? Results of HCSC Study. Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17, 1109
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.