דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 22/12/2024

הצעה למבחן כושר בין לאומי לילדים ובני נוער


תקציר מאמר שהתפרסם ב-Journal of Sport and Health Science

עריכת ההצעה


המחברים מציעים לערוך מבחן כושר גופני בין לאומי אחיד לכושר גופני של ילדים ובני נוער בטווח הגילים 18-6. ההצעה הוצגה ל-169 מומחים בתחום וזכתה לתמיכה גורפת מהם. 
המבחן מכונה Youth Fitness International Test (YFIT).
הסיבה להצעה היא שבמדינות שונות מבוצעים מבחני כושר שונים ולפעמים מתקיימים גם פרוטוקולי ביצוע שונים לאותו המבחן ולכן קשה מאד להשוות תוצאות המתקבלות ממקומות שונים.
ענו על הסקר 63 נשים, 105 גברים ומשתתף אחד שהגדיר עצמו א-בינארי. 149 מהמשתתפים בסקר היו אנשי מדע בתחום מדעי הפעילות הגופנית. המשיבים על הסקר היו מ-50 מדינות:
אפריקה – בוצואנה, קניה, גאנה, מאלאווי, ניגריה, דרום אפריקה, אוגנדה, זימבוואה.
אסיה – סין, הונג קונג, יפאן, ערב הסעודית.
אוקיאניה – אוסטרליה.
אירופה – אוסטריה, בלגיה, קרואטיה, צ'כיה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, איסלנד, אירלנד, איטליה, ליטא, מונטונגרו, מקדוניה הצפונית, פולין, פורטוגל, סרביה, סלובניה, ספרד, שוודיה, שוויץ, הולנד, בריטניה.
צפון אמריקה – ארה"ב, מקסיקו, קנדה.
דרום אמריקה – ארגנטינה, ברזיל, צ'ילה, קולומביה, אקוודור, פארארגוואי, פרו, אורוגוואי.
כל מרכיבי המבחן המוצע זכו להסכמה של 80% ומעלה. 
במאמר מפורטים גם פרוטוקולי הביצוע של המבחנים כולל הפנייה לסרטונים באתר יוטיוב בהם אפשר לראות בדיוק איך לבצע את מרכיבי המבחן.


מרכיבי המבחן


משקל הגוף – מדידה במשקל אלקטרוני בדיוק של 0.1 ק"ג. הנבדקים יעמדו על המשקל ללא נעליים ובלבוש קל בלבד, עד כמה שהדבר אפשרי במגבלות הצניעות במקומות השונים.
גובה – מדידה באמצעות מד גובה טלסקופי. הנבדק עומד על משטח המדידה כשברכיו ישרות, ללא נעליים ולוקח שאיפה עמוקה. במידה שלא ניתן לפרום תסרוקות ותוספות לשער  על הבודק להעריך את גודל התוספת ולהחסיר אותה מהגובה הנמדד. דיוק המדידה צריך להיות 0.1 ס"מ. 
יש לבצע שתי מדידות של הגובה ושל המשקל ולרשום את הממוצע בין שתיהן. דוגמה לרישות התוצאות: 58.4 ק"ג, 157.3 ס"מ.
את מדד BMI מחשבים מתוצאות מדידות המשקל והגובה לפי הנוסחה:
BMI = משקל   בק"ג חלקי הגובה במטרים בריבוע.
דוגמה: משקל הנבדק 32.5 ק"ג וגובהו 142.3 ס"מ 
32.5 / (1.423)2  = 16.05 kg/m2
מבחן ביפ – מבחן שפותח בתחילת שנות השמונים בקנדה להערכת סבולת אירובית ומשמש לחיזוי צריכת החמצן המרבית (צח"מ). במבחן זה רצים הנבדקים הלוך ושוב בין שני קווים המרוחקים 20 מטר זה מזה לפי קצב המוכתב להם מאותות קוליים (ביפים). כל דקה בערך מוגבר קצב הריצה בחצי קמ"ש מאחר שמתקצר הזמן בין שני ביפים. כל נבחן ממשיך עד שאינו יכול לעמוד בקצב ונמנה מספר הקטעים של 20 מטרים אותם הוא השלים בהצלחה.  המבחן נקרא במאמר - 20-m shuttle run test. אחת הבעיות במבחן שישנם קבצי קול שונים לעריכתו. במבחן המקורי, מהירות הריצה ההתחלתית היא 8.5 קמ"ש אך יש גם גרסאות נוספות בהן מהירות הריצה ההתחלתית היא 8.0 קמ"ש. מחברי המאמר קיבלו ממפתח המבחן Luc Leger את קובץ הקול המקורי והם מצרפים הפנייה אליו במאמר. המחברים ממליצים על גמישות מסוימת כלפי הנבחנים לגבי ההגעה לקווים קצת לפני או קצת אחרי הישמע הביפ בשלבים הראשונים של המבחן.  הזמן לביצוע המבחן שונה בין הנבחנים. יש לסיים את המבחן עבור כל נבחן כאשר הוא לא מצליח להגיע פעמיים ברציפות לקווים עם הישמע הביפ. אפשרות אחרת לסיום המבחן היא פרישה מרצון של הנבחן. לבד מספירת מספר הקטעים שהושלמו בהצלחה מקובלות גם דרכים אחרות לרישום ההישגים כמו הזמן שהתמיד הנבחן במבחן  (לדומה: 7 דקות ו-52 שניות) או רישום מספר השלבים והקטעים שהוא השלים (לדוגמה 8 שלבים ו-4 קטעים).
מבחן כוח לחיצת כף יד – מבוצע באמצעות דינמומטר יד. יש להשתמש בדינמומטר בו ניתן להתאים את המאחז לגודל כף היד של הנבחנים. את המבחן יש לבצע בעמידה כשהיד ישרה ומרוחקת מעט מהגוף. יש ללחוץ חזק ככל האפשר למשך כשתי שניות. את המבחן יש לבצע פעמיים בכל יד ולרשום את התוצאה הטובה ביותר בק"ג, בכל יד בנפרד. דיוק המדידה צריך להיות 0.1 ק"ג, לדוגמה: 24.7 ק"ג.
קפיצה לרוחק מהמקום – מחברי המאמר ממליצים לבצע אותו על משטח קשיח  שאין עליו סכנת החלקה ובסרטון שאליו מפנה המאמר נראה שהוא מבוצע על רצפת פרקט. הנבחן עומד מאחורי קו (אצבעות כף הרגל לא נוגעות בקו), מנתר למרחק בשתי הרגליים לאחר כפיפת ברכיים ותנופות עם הידיים. לפני המבחן נפרש סרט מדידה בניצב מנקודת הניתור אל משטח הנחיתה. אחרי הנחיתה על הנבדק לעמוד ונמדד המרחק מקו התחלת הנבדקת עד לעקבו של הנבדק, הסמוך יותר לקו הניתור. בסרט נראה הבודק משתמש במקל כדי "להעביר קו"  מהעקב אל סרט המדידה כדי לקרוא את התוצאה בדיוק של ס"מ אחד. את התוצאה יש לרשום במטרים וס"מ, לדוגמה: 2.17 מטר.  מומלץ לבצע שני ניסיונות ולרשום את ההישג הטוב. אם הנבדק נופל אחורה אחרי הנחיתה, יש לחזור על הניסיון. יש לחזור על הניסיון גם אם הנבדק מתקדם אחרי הנחיתה ולפני מדידת התוצאה.


סדר מומלץ של עריכת המבחנים


1.    רצוי למדוד את הגובה והמשקל תחילה לפני שהנבחנים עושים חימום ומתחילים להזיע.
2.    חימום של כ-5 דקות
3.    מבחן כוח לחיצת כף יד ומבחן קפיצה לרוחק מהמקום בסדר רנדומלי (כלומר, אין חשיבות מי מהם יבוצע קודם).
4.    מבחן ביפ. יש לבצע אותו אחרון מאחר שזה מבחן מרבי הנמשך מספר דקות ואחריו ייתכן שחלק מהנבחנים יתקשו בביצוע המבחנים האחרים.

המלצות נוספות

מחברי המאמר מצרפים המלצות לגבי בטיחות ביצוע המבחנים ויצירת אווירה מתאימה לביצועם. כמו כן הם מציינים כי המבחנים שנבחרו הם מתאימים להשוואה ומעקב אחרי התפתחות הכושר כולל השוואה בין הישגים בארצות שונות אך הם אינם שוללים עריכת מבחני כושר נוספים, במיוחד כאלה שבמקומות מסוימים נערכים לאורך שנים ויכולים לשמש להשוואת הישגים ברמה מקומית או ארצית. אם במקום מסוים רוצים להתחיל תוכנית מעקב חדשה מומלץ מאד שהמבחנים המתוארים במאמר יהיו חלק מהם.
המחברים מדגישים שוב ושוב את חשיבות ההצמדות לפרוטוקולי הביצוע כדי שאפשר יהיה להשתמש בנתונים להשוואה לגבי התקדמות הנבדקים והשוואת התוצאות לאלה שהושגו על ידי נבחנים אחרים ובמקומות אחרים.

 הערת מחבר התקציר


 המבחנים שהוצעו במאמר זה עומדים במספר קריטריונים: הם נמצאו מהימנים, נמצא קשר ביניהם לבין מרכיבי בריאות וקל יחסית לבצע אותם בבתי הספר.
עם זאת, רוב המבחנים שהוצעו, למעשה כל המבחנים להוציא את מבחן ביפ לא עומדים בקריטריון נוסף: קשה לייחס שינוי בהם שיפור בהם לתרגול המבוצע בשיעורי החינוך הגופני או בשעות הפנאי (או לייחס ירידה בהישגים להפסקת האימונים). גם אם בית הספר ירכוש כמה דינמומטרים, לא נראה שהרבה מורים יתרגלו לחיצת כף יד בשיעורים או יבצעו תרגילים שיכולים לגרום לשיפור במבחן זה. גם מבחן הקפיצה לרוחק מהמקום הוא לא כזה המתאים להדגמת הקשר בין אימונים לתוצאות. מבחני  לחיצת כף יד וקפיצה לרוחק מהמקום מושפעים הרבה יותר מגדילה מאשר מאימון ולכן לא נראה לי שהם אידיאליים להערכת התקדמות בהישגים בכושר גופני של תלמידים. לגבי הגובה והמשקל, אין למורים לחינוך גופני כמעט כל השפעה על הערכים הנמדדים בהם ולכן אין סיבה שהם יבצעו את המבחנים בשיעורים. יתר על כן, ייתכן שאם התלמידים ידעו שעומדים לשקול אותם בשיעור חנ"ג בעוד מספר ימים, הדבר עלול להשפיע על האכילה והשתייה שלהם בימים שלפני המבחן ודבר זה בהחלט שאינו רצוי. מעקב של גובה ומשקל יכול להתבצע על ידי גורמים אחרים כמו אחיות בריאות הציבור. חבל שעורכי המחקר לא שיתפו יותר מורים לחינוך גופני בפאנל שלהם שמצא הסכמה נרחבת מאד למבחנים שהוצעו.

מקור:


Francisco B. Ortega,Kai Zhang,Cristina Cadenas-Sanchez,Mark S. Tremblay,Gregor Jurak,Grant R. Tomkinson,Jonatan R. Ruiz,Katja Keller,Christine Delisle Nyström,Jennifer Sacheck,Russell Pate,Kathryn L. Weston,Tetsuhiro Kidokoro,Eric Poon et al. The Youth Fitness International Test (YFIT) battery for monitoring and surveillance among children and adolescents: A modified Delphi consensus project with 169 experts from 50 countries and territories.  
Journal of Sport and Health Science. Available online 20 November 2024

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.