יורם אהרוני | כושר גופני | 14/05/2023
כושר גופני של ילדים באוסטריה בין 1976 ל-2010
(בתמונה: מרוץ שדה לילדים עד גיל 14 באוסטריה)
תקציר מחקר שהתפרסם ב-Current Issues in Sport Science
שיטת המחקר
הנתונים למחקר זה לקוחים מרישומים של מורה לחינוך גופני מחבל טירול באוסטריה שקיים את מבחני "אות הספורט" של המדינה בשנות הלימודים 1975/6 עד 2090/10.
המורה רשם את הישגי תלמידיו (בנים בלבד) במקצועות שונים. התלמידים היו בכיתות ה' עד יא', וגילם היה בין 11 ל-17 שנים. מספר התלמידים לגביהם יש נתונים בכל שכבת גיל בשנה נע בין פחות מעשרה לכמה עשרות. במאמר נכלל ניתוח ההישגים לאורך השנים רק בריצת 100 מטר, ריצת 1000 מטר וקפיצה לרוחק. לא בכל השנים מופיעים נתונים לכל הכיתות מאחר שבכל שנה המורה לימד רק ב-3 עד 5 שכבות גיל.
תוצאות
חציוני התוצאות הכללים בכל שכבת גיל לאורך כל שנות המעקב מופיעים בטבלה מספר 1
גיל
|
ריצת 100 מטר (שניות)
|
ריצת 1000 מטר (דקות ושניות)
|
קפיצה לרוחק (מטר)
|
11
|
17.4
|
4:29
|
3.19
|
12
|
16.6
|
4:16
|
3.38
|
13
|
16.2
|
4:11
|
3.59
|
14
|
15.1
|
4:03
|
3.88
|
15
|
14.4
|
3:57
|
4.24
|
16
|
13.7
|
3:46
|
4.43
|
17
|
13.1
|
3:35
|
4.65
|
באופן כללי ניתן לומר כי התוצאות הטובות ביותר הושגו באמצע שנות ה-80, אחר כך הייתה ירידה עד אמצע שנות ה-90 ואחר כך התייצבות בהישגים. לדוגמה, מובאים בטבלה מספר 2 חציוני ההישגים של הילדים בגיל 14 (כיתה ח') בשנים בהן יש תוצאות עבור שכבת גיל זו:
שנה
|
ריצת 100 מטר (שניות)
|
ריצת 1000 מטר (דקות ושניות)
|
קפיצה לרוחק (מטר)
|
1976
|
14.9
|
4:24
|
3.92
|
1981
|
14.8
|
4:08
|
4.04
|
1982
|
14.5
|
3:53
|
3.92
|
1983
|
14.2
|
3:49
|
3.97
|
1984
|
15.0
|
3:42
|
4.35
|
1985
|
14.9
|
3:45
|
3.90
|
1986
|
14.7
|
3:46
|
4.03
|
1988
|
15.4
|
3:49
|
4.17
|
1993
|
15.6
|
4:06
|
3.81
|
1995
|
15.1
|
4:07
|
3.95
|
1997
|
15.2
|
4:04
|
3.84
|
1998
|
14.9
|
3:55
|
3.98
|
1999
|
15.3
|
4:22
|
3.66
|
2002
|
15.2
|
4:02
|
4.02
|
2004
|
15.3
|
4:03
|
-
|
2005
|
14.9
|
3:49
|
3.93
|
2006
|
15.4
|
4:03
|
3.84
|
2007
|
14.9
|
4:02
|
4.02
|
2008
|
15.8
|
4:15
|
3.83
|
2009
|
14.4
|
3:59
|
3.97
|
2010
|
14.9
|
4:16
|
3.90
|
חציון כל התקופה
|
15.1
|
4:03
|
3.88
|
הירידה בהישגים בריצת 1000 מטר החלה מוקדם יותר (לקראת סוף השמונים) והייתה חדה יותר מהירידה בהישגים בריצת 100 מטר ובקפיצה לרוחק.
כמו במחקרים רבים אחרים, החוקרים מציינים שתי סיבות עיקריות לירידה בהישגים: עלייה במשקל הגוף (אכן נמצאה כזו במחקרים אחרים אצל נערים באוסטריה החל מאמצע שנות השמונים) והפחתה בכמות הפעילות הגופנית. סיבה נוספת שהחוקרים מציינים היא שינוי בתוכנית הלימודים בחינוך הגופני. החל משנות ה-90 תוכנית הלימודים באוסטריה מדגישה יותר היבטים חינוכיים ופחות מתרכזת בהישגים ספורטיביים אם כי חשיבות מבחני הכושר ו"אות הספורט" במדינה נמשכה לאורך כל שנות המעקב.
מקור:
Brunner, F., Kornexl, E., Kasnter, H., Drenowatz, C., & Greier, K. (2021). Fitness trend analysis in male Austrian middle and high school students from 1975 to 2010. Current Issues in Sport Science (CISS), 6, 007. https://doi.org/10.36950/2021ciss007
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.