דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יורם אהרוני | כושר גופני | 10/03/2025

פעילות גופנית, כושר גופני וממדי גוף של תלמידים באסטוניה ב-2017 בהשוואה ל-2022

 

 


תקציר מחקר שהתפרסם ב-. International Journal of Environmental Research and Public Health

(בתמונה: נבחרת הנוער של אסטוניה בקרלינג במשחקי החורף האולימפיים לנוער שנערכו בינואר 2020, זמן קצר לפני התפרצות מגפת הקורונה)

 

שיטת המחקר


הנבדקים היו תלמידים בכיתות ו' (גיל 13-12), ח' (גיל 15-14) ו-י' (גיל 17-16) שנבחרו במדגמים ב-2017 וב-2022.  לא מדובר באותם תלמידים בשני המועדים. מאחר שהערכים שנמדדו ב-2017 היו לפני מגפת הקורונה והערכים ב-2022 אחרי תום הסגרים בשל המגפה,  החוקרים משערים שניתן ללמוד מהתוצאות על השפעת הסגרים על המערכים שנמדדו.
מספר הנבדקים וגילם הממוצע
2017 בנות
גיל 13-12: 643 בנות, גיל ממוצע 12.15
גיל 15-14: 579 בנות, גיל ממוצע 14.21
גיל 17-16: 469 בנות, גיל ממוצע 16.15
בנים 2017
גיל 13-12: 694 בנים, גיל ממוצע 12.20
גיל 15-14: 581 בנים, גיל ממוצע 14.25
גיל 17-16: 447 בנים, גיל ממוצע 16.21
בנות 2022 
גיל 13-12: 631 בנות, גיל ממוצע 12.29
גיל 15-14: 514 בנות, גיל ממוצע 14.28
גיל 17-16: 360 בנות, גיל ממוצע 16.28
בנים 2022
גיל 13-12: 667 בנים, גיל ממוצע 12.36
גיל 15-14: 564 בנים, גיל ממוצע 14.33
גיל 17-16: 298 בנים, גיל ממוצע 16.28
הנבדקים ב-2017 היו מ-43 בתי ספר וב-2022 מ-25 בתי ספר.
נתונים על הפעילות הגופנית נאספו משאלונים
תדירות ביצוע פעילות גופנית– החוקרים סיווגו את הנבדקים ל-3 קבוצות בהתאם לתשובות: תדירות נמוכה – פעם אחת בשבוע או פחות; תדירות בינונית – 3-2 פעמים בשבוע; תדירות גבוהה – 4 פעמים ומעלה בשבוע.
זמן ביצוע פעילות גופנית עצימה שלא בבית הספר– החוקרים סיווגו את הנבדקים ל-3 קבוצות בהתאם לתשובות: כמות נמוכה – שעה אחת ומטה בשבוע; כמות בינונית – 3-2 שעות בשבוע; כמות גבוהה – 4 שעות ומעלה בשבוע.
באופן דומה סווג גם זמן הפעילות הגופנית שאינה בהכרח עצימה כמו הליכה, משחקים עם חברים וכדומה.
מבחני כושר גופני
קפיצה לרוחק מהמקום
זמן תלייה על מתח עם מרפקים כפופים
מבחן לסבולת שרירי בטן curl up בקצב של 25 ביצועים לדקה למשך 3 דקות (לפיכך ההישג המרבי הוא 75 חזרות)
מבחן ביפ לסבולת אירובית
כמו כן נמדדו המשקל והגובה של התלמידים


תוצאות


טבלה מספר 1 מביאה את הממוצעים של המשקל הגובה וה-BMI ב-2017 וב-2022

מין וכיתה

משקל (ק"ג)

גובה (מטר)

BMI (ק"ג/מ"ר)

2017

2022

2017

2022

2017

2022

בנות ו'

50.8

50.3

1.60

1.61

19.8

19.4

בנות ח'

57.5

57.5

1.66

1.67

20.9

20.6

בנות י'

60.9

59.8

1.68

1.69

21.6

21.1

בנים ו'

51.5

52.1

1.60

1.63

19.9

19.7

בנים ח'

64.2

66.2

1.74

1.76

21.1

21.4

בנים י'

72.9

70.1

1.81

1.81

22.2

21.5

 

טבלה מספר 2 מביאה את ההתפלגות באחוזים של תדירות ביצוע פעילות גופנית

מין וכיתה

2017

2022

נמוכה

בינונית

גבוהה

נמוכה

בינונית

גבוהה

כל התלמידים

22.0

36.7

41.3

21.3

34.4

44.3

בנות ו'

22.2

39.4

38.4

24.7

38.2

37.2

בנות ח'

21.0

38.6

40.4

24.5

34.4

41.1

בנות י'

31.5

35.6

32.9

26.9

34.5

38.6

בנים ו'

17.2

36.3

46.2

15.6

33.6

50.8

בנים ח'

20.0

34.2

45.8

17.1

31.7

51.2

בנים י'

23.2

34.7

42.1

21.9

33.1

45.0

 


טבלה מספר 3 מביאה את ההתפלגות באחוזים של כמות ביצוע פעילות גופנית עצימה

מין וכיתה

2017

2022

נמוכה

בינונית

גבוהה

נמוכה

בינונית

גבוהה

כל התלמידים

34.5

31.5

33.6

39.1

27.4

33.5

בנות ו'

35.6

34.3

30.2

46.1

28.5

25.4

בנות ח'

36.0

34.7

29.3

40.5

26.9

32.6

בנות י'

41.4

28.7

29.9

41.3

29.1

29.6

בנים ו'

32.9

30.5

36.6

33.1

27.6

39.3

בנים ח'

32.5

28.0

39.6

37.4

27.4

35.2

בנים י'

31.4

32.7

35.9

33.8

22.5

43.7

 

טבלה מספר 4 מביאה את ההתפלגות באחוזים של כמות פעילות גופנית כללית

מין וכיתה

2017

2022

נמוכה

בינונית

גבוהה

נמוכה

בינונית

גבוהה

כל התלמידים

25.6

35.6

40.9

31.7

35.4

32.8

בנות ו'

21.4

37.7

40.9

34.8

35.0

30.2

בנות ח'

24.0

36.0

40.0

33.2

40.2

26.6

בנות י'

25.3

40.6

34.1

32.3

37.7

30.0

בנים ו'

21.9

33.9

45.1

28.1

35.7

36.2

בנים ח'

26.1

33.0

40.8

27.9

33.1

39.0

בנים י'

23.4

33.7

43.0

34.8

27.8

33.8

 

טבלה מספר 5 מביאה את ממוצעי מבחני הכושר הגופני

מין וכיתה

2017

2022

רוחק מהמקום (מטר)

מתח (שניות)

Curl up

(חזרות ב-3 דקות)

ביפ (קטעים של 20 מטר)

רוחק מהמקום (מטר)

מתח (שניות)

Curl up

(חזרות ב-3 דקות)

ביפ (קטעים של 20 מטר)

בנות ו'

1.58

9.4

55.5

32.7

1.52

6.8

45.7

25.5

בנות ח'

1.66

8.8

52.2

35.4

1.60

6.2

45.5

25.5

בנות י'

1.71

8.2

51.5

36.5

1.62

5.6

46.9

29.8

בנים ו'

1.68

12.5

56.6

38.9

1.72

12.1

51.6

34.9

בנים ח'

1.97

20.2

59.3

51.2

1.91

17.3

53.3

41.1

בנים י'

2.21

30.0

62.8

65.5

2.16

27.5

57.6

53.1

 

ממצאים עיקריים


•    לא היו הבדלים מובהקים בגובה ובמשקל בין המדגמים של 2017 ו-2022 בכל קבוצות הגיל המין.


•    ההבדלים בתדירות ביצוע פעילות גופנית בין 2017 ל-2022 לא היו מובהקים. 


•    בכמות ביצוע פעילות גופנית עצימה נמצאו הבדלים מובהקים בין 2017 ל-2022 בכל המדגם ואצל בנות כתה ו'. בשני המקרים מדובר בעיקר על שיעור גבוה יותר של מבצעי כמות נמוכה של פעילות גופנית ובמקרה של הבנות בכתה ו' גם על שיעור נמוך יותר של מבצעות פעילות גופנית עצימה בכמות גבוהה.


•    ההבדלים בביצוע פעילות גופנית כללית בין 2017 ל-2022 היו מובהקים בכל המדגם, בנות ו', בנות י', בנים ו' ובנים י'.  בכל המקרים מדובר על שיעור נמוך יותר של מבצעי פעילות גופנית בכמות גבוהה ושיעור גבוה יותר של מבצעי פעילות גופנית בכמות נמוכה.


•     במבחני הכושר הגופני, הממוצעים של 2022 נמוכים מאלה של 2017 באופן מובהק בכל קבוצות הגיל והמין חוץ מאשר בקפיצה לרוחק מהמקום  בכתות ו' בנים שם הממוצע ב-2022 היה גבוה יותר ובאותה קבוצת גיל לא נרשם שינוי מובהק בזמן התלייה על מתח.


•    מעניין להשוות את הממוצעים של הבנים במבחן ביפ לאלה שנמדדו בבית ספר אחד בישראל ב-2017 וב-2022
    בשנת 2017 הממוצע של הבנים בכיתה ח' באסטוניה היה 51.2 ובבית הספר בישראל 70.8 קטעים. באותה השנה הממוצע של הבנים בכיתה י' היה 65.5 קטעים באסטוניה ו-87.3 קטעים בישראל. ב-2022 הממוצעים בכיתה ח' היו 41.1 קטעים באסטוניה ו-50.5 בישראל ובכיתה י' 53.1 קטעים באסטוניה ו-59.4 קטעים בישראל
   

 
 
 

 הערות לגבי בית הספר בישראל: 1) מדובר על 60-40 בנים בשנה בכל שכבה; 2) יש הבדלים בין הממוצעים בשנים השונות גם ללא קשר לקורונה. כך למשל ממוצע בנים כתה ח' ב-2019 (לפני הקורונה) היה 57.4 קטעים והממוצע בכתה י' ב-2019 היה 77.8. 3) הבנים בבית הספר בישראל קיבלו יותר מהזדמנות אחת להיבחן במהלך שנת הלימודים ולצורך חישוב הממוצע נלקח ההישג הטוב ביותר. זה ללא ספק אחד ההסברים לממוצע הגבוה יותר בישראל.


•    החוקרים סבורים שהממוצעים הנמוכים יותר במבחני הכושר הגופני ב-2022 יחסית לאלה שהושגו ב-2017 קשורים במיוחד לכמות הפעילות הגופנית הכללית וזאת מאחר שלא נמצאו כמעט הבדלים בממדי הגוף, בתדירות ביצוע הפעילות הגופנית ובכמות הפעילות העצימה. 


מקור:


Kuu S, Noormets J, Rääsk T, Pedak K, Saaron V, Baskin K, Port K. Comparison of Estonian Schoolchildren’s Physical Activity and Fitness Indicators before and after the COVID-19 Pandemic’s Period of Restricted Mobility. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2024; 21(6):744. https://doi.org/10.3390/ijerph21060744

יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.