יורם אהרוני | כושר גופני | 26/05/2024
פעילות גופנית של ילדים ובני נוער ב-57 מדינות
תקציר מאמר שהופיע ב- Journal of Physical Activity and Health
המאמר מסכם דו"חות על פעילות גופנית מ-57 מדינות, נכונים לשנת 2022.
זהו הדור הרביעי של הדו"חות. לפניו התפרסמו דו"חות בשנים 2014 (15 מדינות), 2016 (38 מדינות), ו-2018 (49 מדינות). הארגון הבין לאומי שמרכז את הנתונים האלה נקרא Active Healthy Kids Global Alliance (AHKGA) והדור הנוכחי של הדו"חות נקרא Global Matrix 4.0 Physical Activity Report Card.
קטגוריות הערכה
יש 10 קטגוריות שלפיהן מעריכים את רמת הפעילות הגופנית (פ"ג) במדינות.
פעילות גופנית כללית (OPA) – כל פעילות גופנית הדורשת הוצאת אנרגיה. מה שנבדק בקטגוריה זו הוא אחוז הילדים ובני הנוער העומדים בהמלצות הבין לאומית לפ"ג, כלומר הם מבצעים בממוצע לפחות 60 דקות ביום של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת (MVPA).
ספורט מאורגן ופעילות גופנית (SP)– פעילות גופנית במסגרות מסודרות כמו חוגי ספורט וכושר גופני. מה שנבדק כאן הוא אחוז הילדים המשתתפים באימונים מסודרים בחוגי ספורט וכושר גופני.
פעילות גופנית ומשחקים חופשיים (AP) – פעילות גופנית ומשחקים של ילדים ובני נוער שלא במסגרות מאורגנות. מה שנבדק כאן הוא אחוז הילדים המשחקים או מבצעים פעילות גופנית אחרת מחוץ בתיהם לביתם למשך שעתיים ביום, לכל הפחות.
תחבורה פעילה (AT) – כל צורה של התניידות פעילה: הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, סקייטבורד וכל כלי רכב לא ממונע אחר. מה שנבדק כאן הוא אחוז הילדים המשתמשים בתחבורה פעילה כדי להגיע לבתי הספר ולמקומות אחרים כמו חוגים, לביקור חברים וכדומה.
פעילויות יושבניות (SB) – כל הפעילויות המבוצעות בשעות הערות שאינן דורשות השקעת מאמצים רבים כמו פעילויות המבוצעות בישיבה או ברביצה. מה שנבדק כאן הוא אחוז העמידה בהמלצות של לא יותר משעתיים ביום צפייה במסכים. אין כיום הגדרות או המלצות לגבי פעילויות יושבנויות אחרות כמו למידה, קריאת ספרים, ישיבה עם חברים בלי פ"ג וכדומה.
כושר גופני (PF) – היכולת לבצע פ"ג. מה שנבדק כאן הוא אחוז הילדים ובני הנוער הנמצאים בכושר טוב ומעלה לפי נורמות בין לאומיות.
השפעת בני משפחה וחברים (F&P) – כל מי שהוא בעל השפעה על הפ"ג של הילדים. כאן יש מספר תת-קטגוריות: אחוז המשפחות בהם מישהו מבני המשפחה מעודד את הילדים לעסוק בפ"ג במגוון דרכים (תמיכה כללית, הסעות לחוגים, מימון הוצאות הדרושות לביצוע פ"ג וכדומה), אחוז בני המשפחה שמגיעים בעצמם לכמות הפ"ג המומלצת למבוגרים (לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית מתונה עד נמרצת), אחוז המשפחות בהן ההורים מבצעים פ"ג יחד עם ילדיהם, אחוז הילדים ובני הנוער שחבריהם מעודדים אותם לעסוק בפ"ג, אחוז הילדים ובני הנוער המעודדים את חבריהם לעסוק בפ"ג.
פעילות גופנית וספורט בבתי הספר (SCH) – כל הפעילויות המבוצעות בבתי הספר היכולות לתרום לפ"ג של התלמידים. גם כאן יש כמה תת-קטגוריות: אחוז בתי הספר שיש להם מדינות לעידוד פ"ג (הפסקות פעילות, עידוד הילדים להגיע בצורה פעילה לבתי הספר, יותר משני שיעורי חנ"ג בשבוע, פעילות גופנית יומית וכדומה), אחוז בתי הספר בהם מקצוע החינוך הגופני (חנ"ג) מועבר על ידי מורים חנ"ג מקצועיים ולא על ידי מורים שלא התמחו בחנ"ג, אחוז בתי הספר המציעים לילדים פעילויות מעבר לשיעורי החנ"ג כמו חוגי ספורט בהם יכולים להשתתף רוב התלמידים, אחוז ההורים המדווחים כי ילדיהם מקבלים הזדמנויות לעסוק בפ"ג במסגרת בתי הספר מעבר לשיעורי חנ"ג החובה.
השפעת הקהילה והסביבה (C&E)– כל מה שעשוי לסייע להגברת הפ"ג בסביבת המגורים. תת-הקטגוריות כאן הן: אחוז הילדים והוריהם המדווחים כי הסביבה שלהם מאפשרת להם הזדמנויות טובות לעסוק בפ"ג (הרגשת בטחון לצאת מהבית לעסוק בפ"ג חופשית, עלות סבירה של חוגים, תשתיות סבירות לעיסוק בפ"ג וכדומה), אחוז הרשויות המקומיות המדווחות על ביצוע מדיניות לעידוד עיסוק בפ"ג, אחוז הרשויות המקומיות המדווחות על בניית תשתיות המעודדות עיסוק בפ"ג (מדרכות, שבילי אופניים, מגרשי משחקים מסלולי כושר גופני וכדומה).
מדיניות הממשלה (GOV) – תוכניות לעידוד פ"ג על בסיס ארצי. מה שנבדק כאן האם מבוצעת במדינה מדיניות ממשלתית לעידוד פ"ג של כל הילדים ובני הנוער. העידוד יכול לבוא במספר דרכים כמו הקצאת תקציבים ממשלתיים לעידוד פ"ג, פרסומים של גורמים ממשלתיים בתקשורת לעידוד פ"ג, מתן תמריצים לעוסקים בפ"ג, ביצוע סקרים בהיקף ארצי על רמת הפ"ג והכושר הגופני וכדומה.
סקלת הציונים
כל קטגוריה מוערכת בציונים. טבלה מספר 1 מביאה את הציונים והדרישה להם
ציון
|
אחוז העומדים בקריטריון
|
+A
|
94% ומעלה
|
A
|
87% עד 93%
|
-A
|
80% עד 86%
|
+B
|
74% עד 79%
|
B
|
67% עד 73%
|
-B
|
60% עד 66%
|
+C
|
54% עד 59%
|
C
|
47% עד 53%
|
-C
|
40% עד 46%
|
+D
|
34% עד 39%
|
D
|
27% עד 33%
|
-D
|
20% עד 26%
|
F
|
פחות מ-20%
|
INC
|
אין מספיק מידע כדי לתת ציון
|
הציונים במדינות השונות
טבלה מספר 2 מביאה את הציונים ב-57 המדינות
מדינה
|
OPA
|
SP
|
AP
|
AT
|
SB
|
PF
|
F&P
|
SCH
|
C&E
|
GOV
|
ציון ממוצע
|
ארגנטינה
|
D+
|
C−
|
INC
|
INC
|
D+
|
INC
|
INC
|
INC
|
C−
|
D+
|
D+
|
אוסטרליה
|
D−
|
B−
|
INC
|
D+
|
D−
|
D+
|
C+
|
C+
|
A−
|
C−
|
C−
|
בוצואנה
|
D+
|
D+
|
C−
|
C
|
C−
|
C+
|
C−
|
C−
|
D−
|
D−
|
D+
|
ברזיל
|
D
|
C−
|
F
|
C
|
D
|
D+
|
C−
|
B
|
C
|
D+
|
D+
|
קנדה
|
D
|
C+
|
D−
|
C−
|
F
|
INC
|
C
|
B−
|
B
|
B−
|
C−
|
צ'ילה
|
D+
|
C−
|
INC
|
D
|
D−
|
INC
|
D
|
C
|
D+
|
A−
|
D+
|
סין
|
C
|
F
|
C−
|
C
|
D+
|
INC
|
C−
|
D
|
D−
|
D
|
D
|
טאיוואן
|
F
|
D−
|
F
|
C−
|
D+
|
INC
|
D−
|
A−
|
A−
|
B+
|
C−
|
קולומביה
|
D+
|
D+
|
INC
|
B
|
D+
|
INC
|
INC
|
D+
|
B−
|
C+
|
C−
|
קרואטיה
|
B−
|
C−
|
C
|
C−
|
D+
|
INC
|
D+
|
B−
|
B−
|
D+
|
C−
|
צ'כיה
|
C+
|
B−
|
C
|
B−
|
D
|
INC
|
B−
|
B+
|
B
|
D+
|
C+
|
דנמרק
|
D
|
A
|
B−
|
A−
|
D+
|
B−
|
C+
|
B+
|
B+
|
B+
|
B−
|
אנגליה
|
C−
|
D
|
INC
|
C+
|
D+
|
INC
|
INC
|
B+
|
C
|
INC
|
C−
|
אסטוניה
|
C+
|
B−
|
D
|
D+
|
D−
|
C+
|
C−
|
C+
|
B+
|
B
|
C
|
אתיופיה
|
F
|
C−
|
B
|
B−
|
C+
|
INC
|
F
|
A−
|
C−
|
C
|
C−
|
פינלנד
|
A−
|
C+
|
C−
|
B+
|
INC
|
C−
|
B−
|
B
|
B
|
A−
|
B−
|
צרפת
|
D−
|
C
|
C
|
D+
|
D−
|
C
|
B
|
B
|
B
|
B
|
C
|
גרמניה
|
D−
|
B−
|
C−
|
C
|
C
|
D+
|
C
|
B−
|
B−
|
INC
|
C−
|
גרינלנד
|
D−
|
D
|
INC
|
INC
|
INC
|
INC
|
INC
|
INC
|
D+
|
B
|
D+
|
ג'רנסי
|
C+
|
C+
|
INC
|
C−
|
C
|
INC
|
D
|
B−
|
INC
|
C+
|
C
|
הונג קונג
|
D−b
|
B−
|
D
|
B+
|
D
|
D
|
INC
|
B
|
B
|
C+
|
C
|
הונגריה
|
F
|
C−
|
C
|
B−
|
D
|
INC
|
D+
|
A+
|
INC
|
B
|
C
|
הודו
|
C
|
INC
|
INC
|
B−
|
D−
|
INC
|
INC
|
C
|
D
|
C+
|
C−
|
אינדונזיה
|
F
|
F
|
F
|
D−
|
B
|
F
|
F
|
F
|
D+
|
B−
|
D−
|
אירלנד
|
C−
|
C
|
INC
|
D
|
C−
|
INC
|
D+
|
C−
|
B+
|
B
|
C−
|
ישראל
|
D−
|
D
|
INC
|
C−
|
C+
|
INC
|
D−
|
C+
|
C−
|
C
|
D+
|
יפן
|
B−
|
B−
|
INC
|
A−
|
C−
|
B
|
C−
|
B+
|
B
|
B
|
B−
|
ג'רסי
|
INC
|
INC
|
D
|
D
|
INC
|
B
|
B+
|
INC
|
C
|
NC
|
C−
|
לבנון
|
D−
|
INC
|
INC
|
D+
|
C
|
INC
|
INC
|
D
|
INC
|
D
|
D
|
ליטא
|
D+
|
B−
|
B−
|
D
|
D+
|
C
|
C
|
C+
|
B
|
C+
|
C
|
מלזיה
|
D−
|
INC
|
INC
|
D−
|
C
|
B
|
INC
|
A−
|
INC
|
B
|
C
|
מקסיקו
|
D
|
C
|
C+
|
C+
|
D−
|
INC
|
B−
|
D+
|
D
|
C
|
C−
|
מונטנגרו
|
C−
|
C
|
B
|
D+
|
B
|
C+
|
A
|
A−
|
C
|
C
|
C+
|
נפאל
|
D+
|
C−
|
C+
|
C
|
C
|
INC
|
A+
|
C
|
C
|
F
|
C−
|
ניו זילנד
|
C+
|
B−
|
INC
|
D
|
C−
|
INC
|
D
|
C+
|
INC
|
A
|
C
|
הפיליפינים
|
F
|
INC
|
INC
|
D
|
B
|
INC
|
INC
|
C−
|
INC
|
B
|
C−
|
פולין
|
INC
|
C+
|
INC
|
C−
|
D
|
C
|
C−
|
B+
|
C
|
C
|
C
|
פורטוגל
|
D−
|
C−
|
D+
|
D−
|
C+
|
C
|
B
|
A
|
B
|
B
|
C
|
סקוטלנד
|
INC
|
B−
|
INC
|
C−
|
F
|
INC
|
D−
|
INC
|
B−
|
C
|
D+
|
סרביה
|
D+
|
C−
|
B
|
B
|
C−
|
INC
|
C−
|
B+
|
C+
|
D+
|
C
|
סינגפור
|
C−
|
B−
|
C−
|
C
|
C−
|
INC
|
C−
|
INC
|
A+
|
B
|
C+
|
סלובקיה
|
B−
|
C−
|
C−
|
C
|
C−
|
D+
|
C−
|
B
|
B−
|
B−
|
C
|
סלובניה
|
A−
|
C
|
C
|
C
|
C+
|
A
|
B+
|
A
|
A+
|
A−
|
B−
|
דרום אפריקה
|
B−
|
D−
|
INC
|
B−
|
C−
|
B−
|
C−
|
D−
|
D
|
C
|
C−
|
דרום קוריאה
|
D−
|
INC
|
INC
|
B+
|
D
|
INC
|
C−
|
A
|
B−
|
A
|
C+
|
ספרד
|
B−
|
B+
|
B−
|
B−
|
D
|
C−
|
B−
|
C−
|
B
|
C
|
C+
|
ספרד, חבל הבסקים
|
INC
|
B−
|
INC
|
C+
|
B−
|
INC
|
INC
|
INC
|
INC
|
INC
|
C+
|
ספרד, אקסטרמדורה
|
F
|
D+
|
INC
|
INC
|
D
|
C+
|
A
|
C+
|
B
|
C−
|
C−
|
ספרד, מורסיה
|
D
|
B
|
B+
|
B
|
D+
|
D−
|
C
|
C+
|
D+
|
D
|
C−
|
שוודיה
|
D+
|
B+
|
INC
|
C
|
D
|
C+
|
B+
|
B
|
A+
|
D+
|
C+
|
תאילנד
|
D
|
D+
|
F
|
C+
|
F
|
D−
|
A−
|
B−
|
C−
|
B
|
D+
|
איחוד האמירויות
|
F
|
INC
|
INC
|
F
|
D−
|
INC
|
D−
|
A−
|
INC
|
B+
|
D+
|
ארה"ב
|
B−
|
C
|
INC
|
D−
|
D
|
C−
|
INC
|
D−
|
C
|
B−
|
D+
|
אורוגוואי
|
F
|
F
|
INC
|
C
|
D+
|
INC
|
INC
|
B+
|
C−
|
C
|
D+
|
וייטנאם
|
F
|
INC
|
INC
|
D+
|
C−
|
INC
|
C
|
A
|
C
|
B−
|
C−
|
וולס
|
F
|
C
|
C+
|
C−
|
F
|
C−
|
D+
|
B−
|
C
|
C
|
D+
|
זימבוואה
|
C+
|
B−
|
C+
|
B
|
C
|
INC
|
INC
|
C
|
C−
|
D
|
C
|
הציון הממוצע לקטגוריות:
פעילות גופנית כללית: -D
ספורט מאורגן ופעילות גופנית: -C
פעילות גופנית ומשחקים חופשיים: -C
תחבורה פעילה: -C
פעילויות יושבניות: + D
כושר גופני: -C
השפעת בני משפחה וחברים: -C
פעילות גופנית וספורט בבתי הספר: +C
השפעת הקהילה והסביבה: +C
מדיניות הממשלה: C
ציון מממוצע כללי: -C
השפעת מגפת הקורונה
מחברי המאמר העבירות שאלון לגבי השפעת מגפת הקורונה במדינות השונות על כל אחת מהקטגוריות. התשובות מסוכמות בטבלה מספר 3
|
אין השפעה, %
|
השפעה חיובית, %
|
השפעה שלילית, %
|
פ"ג כללית
|
7
|
4
|
89
|
ספורט מאורגן
|
6
|
1
|
93
|
משחקים חופשיים
|
27
|
11
|
62
|
תחבורה פעילה
|
33
|
7
|
60
|
פעילויות יושבניות
|
2
|
1
|
96
|
כושר גופני
|
15
|
2
|
82
|
משפחה וחברים
|
38
|
14
|
48
|
בתי ספר
|
24
|
2
|
74
|
קהילה וסביבה
|
36
|
7
|
57
|
ממשלה
|
33
|
7
|
60
|
מספר מדינות כללו בדיווח בדו"ח שלהן גם קטגוריות נוספות כמו: BMI (משקל חלקי גובה בריבוע, מדד להשמנה), מספר שעות שינה, ידע בנושאי פעילות גופנית, תזונה ועוד.
השפעת מלחמות, שינויי אקלים ומצב כלכלי על פ"ג
בסקר עליו השיבו מחברי הדו"חות במדינות השונות ציינו נציגים מ-8 מדינות כי מלחמות או מהומות בארצם או בסמוך לארצם השפיעו לרעה על הפ"ג. המדינות האלה היו: קולומביה, אתיופיה, הודו, ישראל, לבנון, ליטא, פולין ודרום אפריקה. פולין לנשל מושפעת מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה בכך שמגיעים אליה הרבה מאד פליטים וגם בגלל ההכרח להגדיל את תקציב הבטחון, הדברים האלה משפיעים לרעה על היכולת של המדינה להקצות משאבים להגברת הפ"ג.
נציגים מ-17 מדינות ציינו כי שינויי אקלים משפיעים לרעה על הפ"ג במדינתם (ישראל לא מוזכרת בהקשר זה) ונציגים מ-28 מדינות, כולל ישראל, ציינו כי המצב הכלכלי בארצם משפיע לרעה על הפ"ג.
דוגמאות מהמדינות עם הציונים הגבוהים בקטגוריות
פעילות גופנית כללית - מחברי המאמר מנתחים את המצב, כולל את השיטות לאיסוף הנתונים ולמתן הציונים. הציון הנמוך בדרך כלל בפעילות גופנית כללית נובע בין היתר מהקושי באיסוף הנתונים. בעבר, כדי לעמוד בקטגוריה של 60 דקות MVPA היו צריכים הילדים לבצע את הכמות בכל אחד מימי השבוע. הגדרה מאוחרת יותר מדברת על ממוצע של 60 דקות MVPA ליום ויש הגורסים גם שאם הילדים עומדים ביעד ארבעה ימים בשבוע, הם עומדים ביעד של פעילות גופנית מספקת. כמו כן יש הבדלים בין נתונים שנאספו ממדידות באקסלרומטרים (מכשירים המוצמדים למותניים או נענדים על היד ומאפשרים מדידה של פ"ג) לבין נתונים שנאספו משאלונים.
סלובניה – מדורגת גבוה בפ"ג כללית הרבה בזכות הכושר הגופני הגבוה של התלמידים בה שנובע גם משימת דגש על חינוך גופני ברמה גבוהה בבתי הספר, תוכנית מעקב ארוכת שנים אחרי הכושר של התלמידים ושימת דגש על הרבה מתקני ספורט.
פינלנד – מערכת החינוך המעולה בפינלנד שמה דגש רב על מתן הזדמנויות לתלמידים לעסוק בפ"ג בבתי הספר. יש תוכניות לעידוד פ"ג בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובבתי הספר העל יסודיים.
ספורט מאורגן – מחברי המאמר מביאים כדוגמה בקטגוריה זו את דנמרק בה יש שיעור השתתפות גובה מאד של ילדים ובני נוער בפעילויות ספורט מאורגנות. 86% בטווח הגילים 7 עד 15 משתתפים בחוגי ספורט. בפעילויות האלה הילדים נמצאו פעילים 4.75 שעות בשבוע בממוצע. 30% מהילדים עוסקים בפעילויות ספורט מאורגנות למעלה מ-6 שעות בשבוע. שיעור ההשתתפות בחוגי ספורט גבוה מאד גם בקרב הבנות. כך למשל 78% מהבנות בגיל 15-13 דיווחו כי הן משתתפות בחוגי ספורט לעומת 75% מהבנים. בגילים הצעירים אחוז ההשתתפות הוא יותר גבוה: בגיל 7 עד 12 הוא מגיע ל-85% עד 87%. זה קורה מאחר שקימת במדינה מדיניות ממשלתית המחייבת את הרשויות המקומיות להקצות משאבים לפעילויות של מועדוני ספורט.
משחקים חופשיים – בקטגוריה זו מדורג גבוה מחוז מורסיה שבדרום מזרח ספרד שבו יש מזג אוויר נוח לפ"ג בחוץ ברוב חודשי השנה. סיבה נוספת לכך שבמחוז זה יש שיעור גבוה יחסית של משחקים ופ"ג לא מאורגנת היא שרבות מהמשפחות לא יכולות לאפשר לעצמן מבחינה כלכלית לשלם עבור חוגי ספורט ולכן האפשרות של משחקים לא מאורגנים היא האופציה הריאלית להרבה ילדים כדי לעסוק בפ"ג.
תחבורה פעילה – בקטגוריה זו מובאות כדוגמאות מוצלחות דנמרק ויפן. בדנמרק בתי הספר נמצאים 50% מהתלמידים מתגוררים במרחק של פחות מ-1.5 ק"מ מבית הספר. במדינה מושם דגש על מסלולים להליכה ולרכיבה על אופניים אל בתי הספר. כ-60% מהילדים מתחת לגיל 10 מגיעים לבתי הספר ברגל או באופניים והשיעור הוא גבוה יותר בגילים היותר מבוגרים. ביפן נקבע בחוק כי בתי הספר היסודיים צריכים להיות במרחק של עד 4 ק"מ מבתי התלמידים ובתי הספר העל יסודיים במרחק של עד 6 ק"מ. יש שיעור גבוה של תחבורה פעילה במדינה, בעיקר בערים.
פעילויות יושבניות- מדינות שבהן יש זמן נמוך יחסית של צפייה במסכים הן בדרך כלל גם כאלה שבהן אין לילדים אפשרויות טובות לצפייה בגלל המצב הכלכלי הירוד במדינה. לעיתים מאותה הסיבה ילדים ובני נוער רבים נאלצים גם לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה ולכן לא נשאר להם זמן לשבת ולבהות במסכים. המדינות שקיבלו ציונים טובים יחסית (B) בקטגוריה זו הן הפיליפינים, אינדונזיה ומונטונגרו. ייתכן עם זאת כי הנתונים עדין לא כוללים שימוש בסמרטפונים, שהשפעתם לרעה על הפ"ג כנראה הולכת ומתגברת.
כושר גופני - החוקרים מציינים לטובה שוב את סלובניה שבה יש רמה גבוהה של חנ"ג בבתי הספר. לכל בתי הספר יש לפחות אולם ספורט אחד ובדרך כלל אפילו שניים. יש הקפדה גם שלרשות המורים לחנ"ג יעמוד כל הציוד הנדרש לפעילויות. כפי שכבר נכתב, יש מערכת מבחני כושר שהתלמידים מבצעים אותה מדי שנה, אותם מבחנים מכיתה א' ועד יב' והתלמידים מוריהם והוריהם יכולים לקבל מידע על התקדמות התלמידים בכושר הגופני. לכל בית ספר חייבת להיות מדיניות לעידוד פ"ג כמו עידוד הגעה באופניים וברגל, חוגי ספורט לבחירה ועוד.
השפעת בני משפחה וחברים – בקטגוריה זו מציינים המחברים את נפאל. במדינה זו מעודדים ההורים את הילדים (בעיקר את הבנים) לעסוק בפ"ג כמו משחקים מחוץ לבית, הליכה ורכיבה על אופניים. עם זאת, רבות מהמשפחות בנפאל לא יכולות לממן חוגי ספורט לילדיהן.
חנ"ג וספורט בבתי הספר – בקטגוריה זו מובאת הונגריה כדוגמה להצטיינות. במדינה זו, החל מ-2012 מתקיימים בבתי הספר שיעורי חנ"ג בכל אחד מחמשת ימי הלימוד שבשבוע. בנוסף לכך מופעלות בבתי הספר תוכניות לעידוד פ"ג וספורט. מחקר שנעשה לאחרונה כי הנהגת השיעור חנ"ג מדי יום גרמה לעלייה בכמות הפ"ג בשני המינים ובכל הגילים. גם סלובניה זכתה בקטגוריה זו לציון הגבוה ביותר האפשרי: +A.
קהילה וסביבה – סלובניה מצטיינת גם בקטגוריה זו. כל הרשויות המקומיות במדינה מחויבות בחוק לעזור למועדוני הספורט לקיים פעילויות לילדים ובני נוער. גם שוודיה קיבלה בקטגוריה זו את הציון +A. במדינה מופעלת מדיניות לעידוד פ"ג בשטחים פתוחים כולל סלילת מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. כמו כן מופעלות במדינה שלל תוכניות לעידו פ"ג של ילדים ובני נוער. גם סינגפור קיבלה בקטגוריה זו ציון +A. במדינה קיימת מדיניות של בניית פארקים עירוניים רבים וכל בית בעיר נמצא במרחק הליכה של לא יותר מ-10 דקות מפארק עירוני. בשנים האחרונות קיימת מדיניות של הכנסת מתקנים יותר מאתגרים למגרשי המשחקים כמו קירות טיפוס ומסלולי מכשולים.
מדיניות הממשלה – ניו זילנד קיבלה בקטגוריה זו ציון גבוה יחסי – A, וזאת לאחר שב-2018 הופעלה במדינה תוכנית לעידוד פ"ג של ילדים ובני נוער ונעשה מעקב אחר יעילות מרכיבי היוזמות השונות שהופעלו. ציון A בקטגוריה זו קיבלה גם דרום קוריאה. במדינה מופעלות יוזמות רבות לעידוד פ"ג ונעשה מעקב אחרי מידת הצלחתן להגביר פ"ג.
המחברים מדגישים את הצורך לשפר את השיטות של המעקב אחרי פ"ג וכושר גופני של הילדים ובני הנוער. 31 מדינות מתוך ה-57 לא כללו בדו"חות שלהן נתונים על כושר גופני מאחר שבמדינות שלהן לא מתבצעים מעקבים בנושא. זה היה הנושא שקיבל הכי הרבה ציונים של INC. גם נושא המעקב אחרי אחוז הילדים ובני הנוער העומדים בהמלצות הבין לאומיות לפ"ג צריך לעבור סטנדרטיזציה. כיום יש מצב מוזר שלפי המחקרים, אחוז הילדים ובני הנוער העומדים בהמלצות הוא למטה מ-30% בהרבה מאד מדינות, ובחלקן אפילו מתחת ל-20% (ראו ציוני F במדינות כמו הונגריה, אתיופיה, וייטנאם, אורוגוואי וולס ועוד) בעוד אחוז המבוגרים מעל גיל 18 העומדים בהמלצות לקבוצת גיל זו הוא מעל 70% !
מקור:
Salomé Aubert, Joel D. Barnes, Iryna Demchenko, Myranda Hawthorne, Chalchisa Abdeta, Patrick Abi Nader, José Carmelo Adsuar Sala, Nicolas Aguilar-Farias, Susana Aznar, Peter Bakalár, Jasmin Bhawra, Javier Brazo-Sayavera, Mikel Bringas, Jonathan Y. Cagas, Angela Carlin, Chen-Kang Chang, Bozhi Chen, Lars Breum Christiansen, Candice Jo-Anne Christie, Gabriela Fernanda De Roia, Christine Delisle Nyström, Yolanda Demetriou, Visnja Djordjic, Arunas Emeljanovas, Liri Findling Endy, Aleš Gába, Karla I. Galaviz, Silvia A. González, Kylie D. Hesketh, Wendy Yajun Huang, Omphile Hubona, Justin Y. Jeon, Danijel Juraki ´c, Jaak Jürimäe, Tarun Reddy Katapally, Piyawat Katewongsa, Peter T. Katzmarzyk, Yeon-Soo Kim, Estelle Victoria Lambert, Eun-Young Lee, Sharon Levi, Pablo Lobo, Marie Löf, Tom Loney, José Francisco López-Gil, Juan López-Taylor, Evelin Mäestu, Agus Mahendra, Daga Makaza, Marla Frances T. Mallari, Taru Manyanga, Bojan Masanovic, Shawnda A. Morrison, Jorge Mota, Falk Müller-Riemenschneider, Laura Munoz Bermejo, Marie H. Murphy, Rowena Naidoo, ˜ Phuong Nguyen, Susan Paudel, Željko Pediši ´c, Jorge Pérez-Gómez, John J. Reilly, Anne Kerstin Reimers, Amie B. Richards, Diego Augusto Santos Silva, Pairoj Saonuam, Olga L. Sarmiento, Vedrana Sember, Mohd Razif Shahril, Melody Smith, Martyn Standage, Gareth Stratton, Narayan Subedi, Tuija H. Tammelin, Chiaki Tanaka, Riki Tesler, David Thivel, Dawn Mahube Tladi, Lenka Tlucáková, Leigh M. Vanderloo, Alun Williams, Stephen Heung Sang ˇ Wong, Ching-Lin Wu, Paweł Zembura, and Mark S. Tremblay. Global Matrix 4.0 Physical Activity Report Card Grades for Children and Adolescents: Results and Analyses From 57 Countries. Journal of Physical Activity and Health, 2022, 19, 700-728 https://doi.org/10.1123/jpah.2022-0456
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.