- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
| | 27/04/2021
נושא האבחון |
שם המבחן | תהליך | יכולות נמדדות | רגיש ל... | קישורים בנושא: |
בעיות קשב וריכוז |
DIGIT SPAN חלק ממבחן הוקסלר |
זכירת ספרות בין 2 עד 7 – קדימה ואחורה |
|
פגועי ראש |
|
בעיות קשב וריכוז |
SYMBOL DIGIT MODALITY TEST (SDMT) |
על הנבדק לכתוב את הסיפרה שמתאימה לסמל שמופיע למעלה |
|
פגיעה אורגאנית אקוטית או כרונית |
|
בעיות קשב וריכוז |
VISUAL SEARCH AND ATTENTION TEST |
הנבדק צריך למחוק מתוך טבלה אותיות את האותיות שצבועות באדום |
|
פגועי ראש, ובעלי בעיות באינהיביציה (יצבעו צבעים נוספים) |
הסברים מאתר PAR |
בעיות קשב וריכוז |
CALIFORNIA PROVERB TEST |
במבחן זה הנבדק צריך ללחוץ על כפתור במחשב כאשר המטרה מופיעה: מתוך 4 גירויים רק 2 נכונים |
|
בעיות פרונטאליות, חרדה דיכאון. אולם, לא מצביע על המקור לבעיית הקשב: ADHD או פגיעת ראש. |
|
בעיות קשב וריכוז |
TOVA-test of visual attention |
הנבדק לוחץ על כפתור כאשר הוא רואה את הריבוע למעלה ולא לוחץ כאשר רואה את הריבוע למטה |
|
ילדים עם ADHD |
|
בעיות זיכרון |
REY AUDITORY VERBAL LEARNING TEST (RAVLT) |
במבחן זה נאמרת לנבדק רשימת מילים , ועליו לנסות לזכור כמה שיותר מילים. רשימה זאת נקראת 5 פעמים. בפעם ה-6 נקראת רשימה מסיחה, ולאחריה יש להגיד שוב את רשימה א, אח"כ יש להגיד את רשימה א לאחר 20 דקות. |
באמצעות מבחן זה ניתן לבחון בעיות כגון: אפקט ראשונות ואחרונות, הפרעה פרואקטיבית ורטרואקטיבית, יכולת שיפור ויכולת למידה. |
האוכלוסיות הרגישות במיוחד למבחן זה הן: חולי אלצהיימר: אין אצלהם שיפור בעקומת למידה, רואים אצל חולים אלו בעיקר אפקט אחרונות וכמות רבה של חדירות. אצל פגועי ראש- קיים אפקט אחרונות, הפרעה רטרואקטיבית, עומס גירויים, עם הניסיונות הם משתפרים אולם באיטיות רבה. אצל חולי איידס- אפקט אחרונות , הפרעה רטרואקטיבית, מראים למידה אך קצב שיכחה גבוה. השפעת המבחן על חרדה, PTSD משפיע גם על: פגיעות ראש (חבלה סגורה), מחלות ניווניות, פסיכוטים.
|
על מבחן RAVLT |
בעיות זיכרון |
Wechsler Memory Scale (WMS) מבחן הזיכרון של ווקסלר |
בטרייה של מבחנים שונים שתפקידה לבחון את כל האספקטים השונים של הזיכרון באמצעות בטריית מבחן בודדת יתרונו של המבחן הוא ביכולת להשוות את התוצאות שלו לציון במבחן הWAIS
|
|
לא מיועד באופן ספציפי לאבחון חולים מסוימים |
על מבחן WMS |
זיכרון חזותי |
REY COMPLEX FIGURE TEST מבחן הצורה המורכבת של ריי |
מבקשים מהפציינט להעתיק צורה מורכבת (שיש בה הרבה פרטים). לאחר כחצי שעה מבקשים ממנו לצייר שוב את התמונה מין הזיכרון. |
|
בעלי לזיות ימניות: בעיות ויזו מרחביות (קושי בהעתקה ולכן גם בהיזכרות). פגועי ראש – עושים בד"כ פרסברציה ועיוותים אחרים. חולי הנטינגטון - בעיות מוטוריות לא יתנו תוצאות אמינות. |
הסבר על מבחן הצורה המורכבת מאתר של אוניברסיטת בר אילן |
זיכרון חזותי |
מבחן הבנדר (מבחן הגשטלט הויזו-מוטורי בנדר) |
במבחן בנדר מראים לנבדק 9 כרטיסיות עם צורות שונות עליהם. הנבדק מתבקש להעתיק את הצורות. לאחר כ 5-10 דקות מתבקש הנבדק להעתיק שוב את הצורות מהזיכרון. |
|
מבחין היטב בין אוכלוסייה פסיכיאטרית לנזק מוחי. רגיש לנזק בצד הימני וגם לצד השמאלי (אפאזים). |
על מבחן הבנדר |
זיכרון יומיומי |
Rivermead Behavioural Memory Test |
משימות פרקטיות כמו לזכור שמות, פגישה זיהוי פרצופים |
ההשפעות הפרקטיות של הזיכרון בקונטקסט היומי |
אצל פגועי ראש המבחן מגלה בעיות מתונות עד חמורות, אולם הוא פחות רגיש לבעיות זיכרון עדינות |
|
אבחון בעיות ויזואליות מרחביות |
שיפוט אוריינטציית קו JUDGMENT OF LINE ORIENTION |
מראים לנבדק סידרת קוים ורוצים לראות אם ידע איזה מהם הכי דומה לכיוון של קו המטרה. |
|
לזיות ימניות |
|
אבחון בעיות ויזואליות מרחביות |
HOOPER VISUAL ORGANIZATION TEST |
ישנם אובייקטים חלקיים (כמו בפאזל) והנבדק מתבקש לומר באיזה אובייקט מדובר- יש צורך לעשות רוטציה בדמיון לחלקים |
|
|
על המבחן (Hooper Visual Organization Test)
|
אבחון בעיות ויזואליות מרחביות |
מבחן זיהוי פנים של בנטון BENETON FACIAL RECOGNITION TEST (BFRT) |
הנבדק רואה פרצוף + עוד 4 פרצופים וצריך לבחור מי מבין ה- 4 זהה לפרצוף הראשון |
|
|
על המבחן |
אבחון בעיות שפה |
BOSTON NAMING TEST |
הנבדק רואה תמונות ומבקשים ממנו לתת להם שמות תוך 20 שניות – אם לא מסוגל נותנים לו רמזים (למשל זאת חיה – אם זה קרנף) אם שוב לא מצליח נותנים לו את ההברה הראשונה |
|
בעיות אפזיות אולם יש לזכור שאם הפציינט לא מכיר את השם יתכן והדבר נובע מכך שזה לא חלק מתרבותו, יש לו בעיות ראייה, אולם אם בעיקבות ההברה הראשונה הוא כן יודע לשיים- יש לו בעיית שיום |
על המבחן |
אבחון בעיות שפה |
מבחן שטף שפה |
מבקשים מהנבדק לומר כמה שיותר מילים באות מסוימת |
|
בעיות פרונטאליות, דיכאון , אפאזית ברוקה, בעיות פרסברציה |
|
מבחני מוטוריקה של הידיים |
GROOVED PEGBOARD |
הנבדק צריך להכניס מסמרים לחורים כמה שיותר מהר באמצעות שתי הידים |
|
על המבחן | |
מבחני מוטוריקה של הידיים |
Finger Tapping Test |
על הנבדק ללחוץ על מנוף קטן הסופר את מספר הלחיצות בפרק זמן מסויים. |
|
||
תפקודים אקזקוטיבים |
מבחן מסלולים TRAIL MAKING TEST |
חלק ראשון מעבירים קו בין עיגולם ממוספרים בחלק השני מחברים בסדר של סדרה אות A1 B2 |
|
פגיעות ראש |
|
תפקודים אקזקוטיבים |
מבחן מגדל האנוי |
מגדל הבנוי מ- 3 טבעות או חרוזים האובייקטים צריכים להיות מסודרים מחדש |
תכנון אסטרטגות למידה |
חולי פרקינסון פגועי ראש |
|
IQ |
מבחן הWAIS מבחן האינטילגנציה למבוגרים של ווקסלר |
בטריית מבחנים שמטרתה למדוד אינטילגנציה |
בטרייה שלמה של מבחנים הבודקת:
|
באבחון נוירופסיכולגי משתמשים במבחן זה בצורה אחרת ולא מתייחסים לציוני הIQ כפי שהם. |
|
IQ |
מבחן המטריצות הפרוגרסיביות של רייבן |
סדרת בעיות שלכל אחת חסר צורה (ע"פ חוקיות מסוימת )והנבדק צריך להצביע על החלק החסר. מורכב מצורות לא מילוליות |
אמור להיות נקי מהשפעות שפה והשפעות תרבותיות |
פציינט עם בעיות מרחביות כמו נגלקט מראה תוצאות נמוכות.- לא לתת אותו לכאלה. אלכוהליסטים |
|
IQ |
WISCONSIN CARD SORTING TEST |
חפיסת קלפים עם 3 קטגוריות: צבע, צורה ומספר. הנבדק צריך לנסות את הקטגוריות שהמחשב מתכוון אליהם. למצוא את הקריטריון ולהימנע מהסחות |
|
פגיעות ראש, בעיקר פרונטליות |