נילי קנופ-שטיינברג | רפואת ספורט | 26/12/2019
האפקט של הגיל והמהירות על תאוצת הצעדים של ילדים בגיל בית הספר היסודי
תקציר מחקר המבוסס על עבודת התזה לתואר שני של גיא אורלנד במכללה האקדמית בווינגייט
לכוחות הנוצרים במפגשים בין כפות הרגליים והקרקע בעת הליכה וריצה של ילדים (המכונים אימפקט) יש השפעה חיובית על התפתחות העצמות. עם זאת כמויות ועוצמות מוגזמות של מפגשים כאלה עלולות לגרום לנזקים לעצמות ולמפרקים של הילדים. נזקים כאלה נצפו בין היתר בקרב נערים שעסקו באופן אינטנסיבי בפעילויות כמו ריצה למרחקים ארוכים, כדורגל ורוגבי.
שיא התאוצה החיובית – Peak Positive Acceleration (PPA) של עצם השוקה (tibia) יכול לשמש כמדד לעוצמת האימפקט הנוצר במפגש בין כף הרגל והמשטח. ערכי PPA של יותר מ-8 ג'י הנמדדים בעת ריצה עלולים להוות סיכון לפציעות ברגליים.
קיימת אי הסכמה בין החוקרים לגבי הגיל בו הצעד של הילד דומה כבר לצעד של הבוגר ונראה שאי ההסכמה הזו קשורה גם לפרמטרים הנמדדים. יש הטוענים כי כבר בגיל 3 ילדים מראים מאפיינים של צעדי בוגרים ואילו אחרים מצביעים על כך כי התהליך ההדרגתי של התפתחות צעדי ההליכה והריצה מגיע לסיומו רק בגיל 13.
למהירות ההליכה יש קשר לפרמטרים הנמדדים במחקרים כמו היציבות של אורך הצעדים ותדירותם, פעילות השרירים המעורבים בהליכה והעומסים בהם עומדות הרגליים.
מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק את ערכי PPA בשוקה בקרב ילדים בשתי קבוצות גיל.
שיטת המחקר
הנבדקים היו ילדים בשתי קבוצות גיל: 12 מהם היו בטווח הגילים 9-7 שנים וה-12 האחרים בטווח הגילים 12-10. בשלב הראשון של המחקר נמדדה "מהירות ההליכה הבסיסית" של הילדים וזאת באמצעות מבחן הדיבור. הילדים הלכו בקבוצות של שלושה במסלול שאורכו היה קילומטר אחד. הם התבקשו ללכת ביחד ומהר ככל האפשר (אך לא לרוץ) במהירות כזו בה יתקשו לנהל שיחה ביניהם. מהירות ההליכה (במטרים לשנייה) חושבה מחלוקת מרחק ההליכה (1000 מטר) בזמן ההליכה בשניות. הילדים חולקו לקבוצות כך שבעלי רמת כושר דומה ילכו ביחד. הערכת הכושר בוצעה לפי דיווחי המורה לחינוך גופני של הילדים.
במפגש הבא הלכו הילדים על מסילה נעה (טרדמיל) כאשר מעל הקרסול שלהם חובר אקסלרומטר המודד את הגודל והכיוון של תאוצת השוקה. ערכי התאוצה נמדדו בשלוש מהירויות הליכה: א) מהירות הנמוכה ב-20% מערך הבסיס (−20Bs), הליכה בקצב נוח; ב) מהירות הבסיס (Bs); ג) מהירות הגבוהה ב-20% מערך הבסיס (+20Bs), ריצה קלה. בכל מהירות הלכו הילדים 2 דקות ללא מנוחה ביניהן ונאספו נתונים על תאוצת השוק בכל אחת מהן.
תוצאות
נתונים על שתי הקבוצות מופיעים בטבלה
|
ילדים צעירים
|
ילדים בוגרים
|
גיל (שנים)
|
7.8
|
9.2
|
גובה (ס"מ)
|
128
|
141
|
משקל (ק"ג)
|
41.1
|
48.3
|
מהירות הליכה בקצב נוח (מטר/שנייה וקמ"ש)
|
1.27 (4.6)
|
1.37 (4.9)
|
מהירות הבסיס (מטר/שנייה וקמ"ש)
|
1.61 (5.8)
|
1.72 (6.2)
|
מהירות ריצה קלה (מטר/שנייה וקמ"ש)
|
1.91 (6.9)
|
2.05 (7.4)
|
ניתוח ממצאי התאוצה הראו כי הממוצע וסטיית התקן היו גבוהים יותר ככל שעלתה מהירות ההליכה וכן שהממוצע וסטיית התקן היה גבוהים יותר בקבוצת הילדים הצעירים - 2.38 ± 1.18 g לעומת הממוצע וסטיית התקן בקבוצת הילדים הבוגרים - 2.01 ± 0.73 g
דיון
זהו המחקר הראשון המדווח על ערכי PPA בילדים שהלכו על מסילה נעה. ידיעת ערכי התאוצה ברגלים היא חשובה מאחר שנמצא שערכים גבוהים שלה קשורים להופעת פציעות. במחקר זה נמצא כי כאשר הילדים רצו במהירות 7.2 קמ"ש ה-PPA שלהם הגיע ל-3.06 ג'י. מחקר אחר מצא כי ערכי PPA של 6 עד 10 ג'י בקרב ילדים שרצו במהירות 9.4 קמ"ש וכאמור ערכים של מעל 8 ג'י עלולים להוות סכנה לפציעות רגליים ולפיכך נראה כי אולי לא צריך להמליץ לילדים הנמצאים בקבוצת סיכון לפציעות רגליים לעסוק בריצה במהירויות גדולות.
במחקר זה נמצא כי הואריאביליות ב-PPA (כפי שהתבטאה בערכי סטיית התקן) הייתה דומה בשתי מהירויות ההליכה אך היא הייתה גדולה כאשר הילדים עברו לריצה קלה. זה עשי לרמז כי כבר בגיל 7 יש להליכת הילדים דפוסים של הליכת בוגרים אבל בריצה הם עדיין לא הגיעו לכך.
סיכום
זהו המחקר הראשון שבדק ערכי PPA בילדים. הערכים שנמדדו היו נמוכים ב-50% מאלה שנמדדו בבוגרים צעירים אבל יתכן שההבדלים נובעים ממהירות ההליכה או הריצה כי ערכי ה-PPA עולים ככל שעולה המהירות ובוגרים הולכים ורצים מהר יותר מאשר ילדים. הואריאביליות הגדולה יותר ב-PPA שנמצאה בריצה יחסית להליכה מרמזת על כך שריצה עלולה להיות פעילות קשה יותר לביצוע לילדים ובמיוחד בילדים בגיל 7 ומטה שכנראה נמצאים עדיין בתהליך של רכישת מיומנות הריצה. לפיכך מדידת PPA עשויה לתרום בהערכת מידת רכישת מיומנות הריצה.
מקור:
Oren Tirosh, Guy Orland, Alon Eliakim, Dan Nemet, Nili Steinberg. Tibial Impact Accelerations in Gait of Primary School Children: The Effect of Age and Speed. Gait & Posture 57 (2017) 265–269
יש לך שאלה למומחים של המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט (קמפוס וינגייט)? אין צורך להתבייש, רק ללחוץ כאן.