- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
| | 11/01/2011
מגיש: ד"ר איציק רם
תנאים כלליים: משחקים את המשחק בין שתי קבוצות עם כדורעף על מגרש כדור-היד. העברת הכדור מצד לצד מבוצעת על ידי המיומנויות המקובלות בכדורעף, משמע הוצאות מכות פתיחה, קבלות ומסירות עיליות ותחתיות, וכן הנחתות.
תכלית המשחק: ניצחון על ידי צבירת יותר נקודות מן היריב. צבירת נקודות אפשרית באחת משתי הדרכים האלה:
א. באמצעות כיבוש השער של היריב על ידי העברה עילית או תחתית שטוחה של הכדור, המבוצעת מתוך רחבת ששת המטרים ישירות אל תוך שער היריב, וללא מגע מקדים של הכדור בקרקע. שער כזה מזכה את הקבוצה הכובשת בנקודה אחת.
ב. באמצעות הנחתת הכדור אל תוך השער מתוך השטח התחום בין קו ששת המטרים לבין קו תשעת המטרים. הנחתה מוצלחת כזו מזכה את הקבוצה המנחיתה בשתי נקודות.
קבוצה אחת זוכה בכדור בהגרלה, ואחד מחבריה מוציא אותו בעמידה מעבר לקו הרוחב של שערו בחבטת פתיחה תחתית. החובט הפותח מכוון את הכדור אל עבר אחד מחברי הקבוצה שלו, שאמור לקלוט את הכדור בקבלה תחתית או עילית. האחרון מעביר את הכדור הלאה אל עבר חבר שלישי בקבוצה, וכך חוזר חלילה בתנועה אל עבר שער היריב. אין להפריע במהלך שלוש המסירות הראשונות לאחר חבטת הפתיחה, משמע הקבוצה הפותחת מתקדמת ללא הפרעה במהלכן של ארבע הפעולות הראשונות במשחק, הכוללות את הוצאת מכת הפתיחה ואת שלוש המסירות השוטפות שלאחריה. במקרה ששחקן יריב מתערב או מפריע בדרך אחרת כלשהי, למשל על ידי דחיפה, בביצוע המסירות החופשיות הראשונות, תיזקף לחובת קבוצתו הפרה, הנענשת בהוצאת הכדור במסירה עילית מהמקום שבו בוצעה ההפרה. המסירה הראשונה תלווה בעוד שתי מסירות חופשיות בהתקדמות ללא ההפרעה.
ככלל, לאחר שלוש המסירות החופשיות הראשונות מותר לקבוצה היריבה לקלוט את הכדור בעצמה, בתנאי שהכדור נע אל מקום התייצבותו של אחד מחבריה. כלומר, גם לאחר ביצוע המסירה השלישית החופשית, אסור להתערב במה שבחרתי לכנותו בשם: "המרחב האווירי" של הזולת. למעשה, כאן מצוי עקב אכילס של השיפוט במשחק זה, לאמור ההבחנה מתי בוצעה הפרה על ידי התערבות ב"מרחב האווירי" של הזולת; ומתי הייתה זו זכייה מותרת בכדור. העיקרון המנחה כאן דומה לעיקרון שלפיו קובעים שופטי הכדורסל מתי בוצעה עבירת מגן ומתי נחשבת התנגשות בין שחקן מגן לשחקן תוקף לעבירת התוקף. אם השחקן המגן תפס עמדה לפני המתקיף, ובשעת ההתנגשות ביניהם הרים ידיו למעלה ולא הניעם לפנים אל עבר ה"מרחב האווירי" של התוקף, תיחשב ההתנגשות לעבירת תוקף, וכללים אלה יפים גם כאן כלומר, מותר לקלוט את הכדור שהונע על ידי אחד משחקני הקבוצה היריבה, רק אם הוא באמת נע לעבר מי שקולט אותו. התנסות קצרה בשיפוט, על פי כלל זה, תלמד אתכם את ההבחנה הזו די בנקל. לבד מכך, המורה צריך להפגין אסרטיביות בעת השיפוט, וזה עשוי בהחלט למנוע את העימותים עם התלמידים על רקע של דילמות שיפוטיות, הנוצרות במהלך המשחק, ובעת שיפוט של משחקים תחרותיים בכלל.
כלל אי ההתערבות ב"מרחב האווירי" מחנך את הילדים להתאפקות, מלמד אותם לתפוס עמדות באופן "חכם" כשהם מתייחסים למיקום הימצאותו של הכדור, וכן מפתח בהם יסודות חשובים של אומדנת מרחק, מהירות ומסלולי מעוף.
כל כדור הנופל על הקרקע מועבר לקבוצה היריבה, ומוצא על ידי אחד מחבריה במסירה עילית מאותה הנקודה שבה נפל. המסירה הזו מותרת בהפרעה (Interception), לפי הכללים המפורטים בפסקה הקודמת.
כל כדור שחוצה את קו הרוחב של המגרש בין שמדובר בכדור החומק סתמית, בין שמדובר בהחטאת השער בעת ניסיון כיבוש, ובין שמדובר בניסיון הבקעה מוצלח, מזכה את קבוצת ההגנה בהוצאת מכת פתיחה תחתית ולאחריה בשלוש מסירות חופשיות.
אולם, כדור המוצא אל מעבר לקו הרוחב על ידי אחד משחקני ההגנה (המצב המכונה "קרן" בכדורגל), יזכה את קבוצת ההתקפה בכדור קרן, אשר יוצא מפינת המגרש באמצעות מכת פתיחה תחתית, שלאחריה מותר ליריב להתערב על פי הכללים המוזכרים לעיל. כדור הקרן חייב להיות מוצא אל מחוץ לרחבת ששת המטרים, שכן אל תוך רחבת ששת המטרים מותרת הכניסה של שחקני ההתקפה בלבד. בשערים אין ניצבים שוערים, ורחבות ששת המטרים מותרות בכניסה לשחקני ההתקפה בלבד! הנחתה שמעבר לקו תשעת המטרים לא תיחשב לשער, ותהא בחזקת הפרה, הגוררת העברת הכדור לקבוצה היריבה. הנחתה, מכל מקום, מותרת על ניסיון חסימה של שחקני היריב, שכן היא מבוצעת מחוץ לרחבת ששת המטרים, המקום שבו מותרת ההימצאות והתנועה לשחקני הקבוצה היריבה. בכל מקרה ששחקן הגנה חודר אל תוך רחבת ששת המטרים בניסיון להגן על שערו, תוכרז הפרה בוטה, הגוררת מכת עונשין, שפירושה הוצאת כדור חופשי. מכת העונשין מבוצעת באופן הזה: אחד משחקני הקבוצה הזוכה מתייצב בנקודת הקרן ומוציא מכת פתיחה תחתית חופשית אל עבר אחד מחברי קבוצתו, הנמצא לבדו בתוך רחבת ששת המטרים. זה האחרון מנסה לכבוש שער על ידי קבלה תחתית או על ידי העברה עילית, המכוונות על ידו ישירות אל תוך השער החשוף.
בשלבי המשחק הראשונים, ובהתייחס לרמת התלמידים, יש להתיר מסירות ביקורת, משמע נגיעה כפולה בכדור. כמו כן, מאחר שהמשחק מורכב למדי ודורש שליטה גבוהה יחסית במיומנויות משחק הכדורעף, כדאי להפעילו רק בכיתות מתקדמות בכדורעף, שאם לא כן צפוי מפח נפש למורה ולתלמידים גם יחד. יש, כמובן, אפשרות להשתמש בו לתכלית של תרגול ולשיפור המיומנויות במשחק הכדורעף בשעה שמאמנים את נבחרות בית הספר בכדורעף.
למרות ההיתר בנגיעה כפולה, אסור לשחקן להרים את הכדור לעצמו לשם הנחתה. כמו כן, יש להקפיד על איסור חדירה ל"שטח האווירי" של הזולת, ולצורך כך על המורה השופט להיות נייד ולהימצא במשך כל המשחק קרוב, ככל שניתן, למקום הימצאו של הכדור. כללי מיקום של הניתור דומים לאלה המקובלים בכדורעף, כלומר נקודת העלייה ולא מקום הנחיתה קובעים, האם הניתור להנחתה או הקפיצה אל תוך הרחבה, שמטרתם להחדיר כדור אל השער, ייחשבו לתקניים.
הערות ארגוניות: לאחר שמוודאים כי הילדים הבינו כהלכה את כללי המשחק, אפשר להיעזר בשופטים נוספים מקרב אלה שאינם פעילים, אבל תחילה צריך לבדוק היטב שהשופטים החדשים מבינים כהלכה את כלל "אי ההתערבות במרחב האווירי". מאחר שמדובר במשחק מורכב, מומלץ להקדים לו את מסכת ההכנות שלהלן:
הכיתה מתארגנת בקבוצות של חמישה או שישה תלמידים בכל קבוצה, וכל קבוצה כזו מצוידת בכדור עף אחד ומסתדרת במעגל כשאחד מחבריה ניצב בנקודת המרכז של המעגל:
הערה: תרגילים ח', ט', י' וי"א הם תרגילים מורכבים במיוחד, על כן מומלץ להתיר לילדים לבצע מסירות ביקורת, כלומר לכל אחד תותרנה בפועל שתי נגיעות בכדור, ויהיה מותר אפילו לקבל בתחתית ולמסור בעילית, לא כל שכן לבצע ביקורת בעילית ומייד לאחריה מסירה עילית שלמה.