דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

| | 30/07/2018

חוש השמיעה

חוש השמיעה

חוש השמיעה

מאת: גדי כפיר

לילה, חושך מסביב, גם אלו שעיניהם טובות לא רואים כמעט כלום. רק בלילות ירח העיניים יכולות

לסייע לנו בהכרת המרחב שמסביבנו .בליל חשוך בא לעזרתנו חוש השמיעה.

רפי התעוור באחת ממלחמות ישראל .במשך השנים התחדד אצלו חוש השמיעה עד לכדי יכולת

מוחלטת של זיהוי קולות דוברים. מספרים על האינדיאנים שידעו להצמיד את אוזנם לפסי הרכבת

במרחבי המדבריות  ומהם לשאוב אינפורמציה באיזה מרחק מהם נמצאת הרכבת המתקרבת, כמה

זמן ייקח לה עד שתגיע וכמה קרונות יש בה. דוגמאות אלו ורבות אחרות מביאות בפנינו את מצבי

הקצה שבהם חוש הראיה לא מספק לנו את המידע הדרוש וחוש השמיעה מתגייס כדי לחפות על

חולשת הראיה.

התקשורת הבין אישית נוצרת על ידי שמיעה וראיה ,והשמיעה מאפשרת לנו להשתמש בתקשורת גם

בדיבור. חוש הראיה והשמיעה הם חושים המסייעים לנו להסתגל למרחב ולמקם עצמנו יחסית אליו.

חוש השמיעה הוא מיוחד בכך שהוא מסוגל להפריד בין קולות שונים הנקלטים בו זמנית,  אין לו את

היכולת של התעלמות משמיעה והיא מתקיימת לעיתים למרות רצונו של השומע.

יש אנשים המסוגלים לשמוע שמיעה פנימית בתוכם מבלי שיהיו לה סימנים חיצוניים. עבורם השמיעה

היא כמו סרט פנימי אשר נשמע בתוכם. בטהובן למשל היה כזה כשכתב את הסימפוניה התשיעית

בהיותו חרש.

משחקי השמיעה באים לפתח אצלנו את הקשב כלומר את ההאזנה שהיא הקשבה מיוחדת למשימה

מסוימת. כדברי הנביא ישעיהו : והִקְִשִיב קֶֶשֶב ַרַב קֶָשֶב )כא ; ז( 

המשחקים שלפניכם נועדו לפתוח את חוש השמיעה.

1. מה קרה      ?

8 עד 51 משתתפים.

ציוד: דפים, עפרונות, כיסויי עיניים.

המשתתפים יושבים מכוסי עיניים.

שניים, שלושה מהמשתתפים יחד עם המדריך, מביימים מאורע המקים רעש כלשהו .

דוגמא: שומעים צעדים של שניים המתגנבים לחדר, אפשר והם גם מתלחששים ביניהם .

הם נתקלים באדם. קריאה חנוקה, מכה, מזיזים שולחן, מזיזים כיסא, שקשוק מפתחות.

אחר נשמע קול שפשוף של עץ, פתיחת מגירה, צלצול מטבעות נופלות. חלון או דלת נפתחים .

השניים נעלמים .

מהלך המשחק:   

5. לאחר סיום האירוע, מוחקים עדויות הקשורות באירוע.

  1. המשתתפים מסירים את הכיסוי מעיניהם, ורושמים מה שארע בחדר לפי השערתם.
  2. סיום: מי שתיאוריו מפורטים ומדויקים יותר – זוכה.

גרסה נוספת:

שתי קבוצות. כל קבוצה מביימת אירוע, עליה לגלות את האירוע של הקבוצה השנייה .

הסיום: הקבוצה שמגלה פירוט רב יותר – זוכה  .

 

2. מה הרעש

8 - 51 משתתפים.

ציוד: כלים שונים.

המשתתפים מתחלקים לשתי קבוצות. כל קבוצה עומדת בפינה אחרת, או בשני חדרים נפרדים.

מהלך המשחק: המדריך קובע עם קבוצה אחת 51 סוגי רעש שונים אשר עליהם להשמיע בזה

אחר זה .

הקבוצה השנייה שומעת אך אינה רואה את פעולת הקבוצה הראשונה.

הקבוצה השומעת רושמת לפי הקול בלבד את תיאור הפעולות.

דוגמאות לסוגי רעש: הזזת כיסא, הפלת ספר, הפלת מטבע, הפלת קרש, יציקת מים, קריעת

בד, קריעת נייר, הצתת גפרור, נקישת אבן באבן, נקישת אבן בעץ או במתכת, נקישה בדלת ,

שיעול, קינוח אף, רקיעת רגל, וכו.'

הכלל: כל רחש שזוהה מזכה בנקודה את הקבוצה המזהה.

          רחש שלא זוהה מזכה את הקבוצה המבצעת בנקודה.

     הקבוצות מתחלפות בתפקידיהן.

 

  1. הקול שלך אחי

מספר משתתפים : 52- 22 

ציוד: כיסויי עיניים.

בחדר גדול או מגרש כל השחקנים מחולקים לזוגות. כולם מכוסי עיניים .

כל זוג קובע מראש קוד מילה/מילים כדי לזהות איש את אחיו.

המדריך מפזר את המשתתפים בשטח.

מהלך המשחק: המדריך נותן את אות הפתיחה במשרוקית.

כל משתתף מתחיל לחפש את בן זוגו, כשהוא משתמש בקוד המוסכם.

כשהמדריך שורק שוב מתייצבים לפניו הזוגות שמצאו זה את זה.

סיום: מנצח הזוג שהתייצב ראשון לפני המדריך.

גרסות: 1. במקום זוגות אפשר לקבוע קבוצות בנות כמה משתתפים.

      2. ברחובות העיר – לכל זוג או קבוצה משרוקית עם צליל שונה.

 

  1. בלש עיוור

851 משתתפים.

ציוד: כיסויי עיניים.

המשחקים יושבים בשורה. כאשר כל אחד עובר לפני חבריו היושבים: איש איש בצעדו )או בגרסה

אחרת, כל אחד בוחר הליכה מאופיינת יותר כמו: קפיצה על רגל אחת, גרירת רגל או שתיים ,

קפיצה בשתי הרגליים, צליעה, נקישות עקבים, צעידה בסך וכו.('

אחד המשתתפים מכסה את עיניו.

מהלך המשחק: המשתתפים עוברים לפני העיוור על פי צעדם או על פי הצעדים שבחרו בהם

קודם. העיוור קורא לכל אחד בשמו על פי צעדו .סיום: העיוור מתחלף באחר .

הערה: משחק כזה אינו קל ודורש תרגול ממושך, מומלץ לשחקו לאחר שלושת המשחקים

הקודמים.

גרסה נוספת

כל המשתתפים מכוסי עיניים.

מדי פעם מוציא המדריך מן השורה משתתף אחד המסיר את הכיסוי מעיניו ועובר לפני

המשתתפים.

אחד אחד הם מזהים וקוראים בשמו .

 

 

 

מאמרים רלוונטים נוספים

ל.ש.י.ר בסגנון ים תיכוני

30/07/2018

ל.ש.י.ר בסגנון ים תיכוני

קרא עוד

הכשרתון 51

12/03/2015

קרא עוד

קווים מנחים להערכת סגנון שחייה בעולם החינוך הגופני על שגיאות, ואריאציות ומה שביניהן

30/07/2018

קרא עוד

חוש השמיעה

30/07/2018

חוש השמיעה

קרא עוד