המחבר
|
מצב פגיעה
|
סוגי פעילות
|
משימות/פעילות
|
התאמת ציוד עזר
|
התאמת סביבה
|
התאמת הוראות
|
התאמת חוקים
|
התאמת משימה
|
רינה אלחנטי |
4 גפיים |
התעמלות |
גלגול לפנים |
|
|
|
|
אין אפשרות התאמה |
רווית אלטמן |
4 גפיים |
מעברים |
מעבר משכיבה על הגב לישיבה |
מיטה בעלת מעקים משני צידיה ויכולת התרוממות ממונעת הנשלטת באמצעות שלט מותאם. מתלה משולש בקידמת המיטה. מעקים נוספים בגבהים שונים המותאמים ספציפית ליכולת יצירת "עוגן" בשלבי ההתרוממות השונים |
|
הפעלה חשמלית של הרמת מרשות המיטה ע"י מניע מותאם לרמת וסוג הפגיעה (מהפה, משורש כף היד, מהאצבע וכו') והתרוממות עפ"י מידת הצורך בעזרת מאחזים בצידי וקידמת המיטה. |
התרוממות לישיבה במינימום עזרה מצד אדם אחר |
התרוממות לישיבה באמצעות עזרים ממוכנים ונוספים המותאמים באופן ספציפי. |
רווית אלטמן |
4 גפיים |
מעברים |
מעבר מעמידה לישיבה שלמה |
תמיכות בהתאם לדרישה (הליכון / מנוף וכו'), מיטה מוגבההת מותאמת לגובה המטופל בעלת אמצעי תמיכה / קשירה |
גישה נוחה על משטח ההתיישבות |
התיישבות תמוכה בהתאם לדרגת הכח הקיימת |
מעבר מעמידה תמוכה מאוד בעזרת מנוף / קשירות ומטפלים למצב ישיבה תמוך |
שמירה על בטיחות והתחשבות במגבלות הכח בעת הביצוע |
רינה אלחנטי |
4 גפיים |
משחקי כדור |
תפיסה |
1. השתמש בכדור קל, רך וארוך מהרגיל (כדור ים, כדור ספוג וכו').
2. השתמש בשקיות שעועית כתחליף לכדורים.
3.השתמש בכפפות סקוצ' או בכפפות רגילות.
4.כפעילות מקדימה, מומלץ להשתמש בסקופים.
|
עבודה על משטח מוצק על מנת לאפשר לכדור לקפוץ חזרה. |
1.להתחיל עם עבודה בזוגות לפני שעוברים לקבוצות קטנות.
2.יש להקטין את המרחק בין הזורק לתופס.
3. יש להתחיל בתפיסת כדור לאחר מסירה.
4. יש לבקש מבן הזוג למסור את הכדור לאט יותר מהרגיל.
5.יש להתחיל קודם במצב נייח לפני עבודה תוך כדי תנועה.
6.יש לאפשר לתלמידים לקבוע את הזמן לסיום המשימה.
|
התופס עם המגבלה מקבל ניקוד כפול על תפיסה מאשר בן זוגו. |
1. אפשר להיעזר באיברים נוספים בגוף (זרוע, כתף, בטן) כדי "לחבק" את הכדור במקום להשתמש רק בכפות הידיים.
2.מומלץ לבצע את המשימה תוך כדי ישיבה על כסא או על כסא גלגלים.
3.ברמת פגיעה נמוכה יותר המשימה יכולה להתבצע על שטיח בשכיבה ליד הקיר.
4. השתמש בקפיצת ביניים של הכדור לפני התפיסה.
|
רינה אלחנטי |
4 גפיים |
משחקי כדור |
מסירת חזה |
השתמש בכדור קל, וקופץ מהרגיל (כדור ים, כדור התעמלות). |
הפחת ככל האפשר גורמים מפריעים מהסביבה. לדוגמה, העדף לעבוד מול קיר ולא באמצע האולם. אפשרות נוספת היא לעבוד על חצי אולם. |
1.תמיד הדגם את התרגיל.
2.התחל קודם במצב נייח לפני תנועה.
3.יש לאפשר לתלמידים לקבוע את הזמן לסיום המשימה.
|
|
מומלץ לבצע את המשימה תוך ישיבה בכסא גלגלים ואחיזת הכדור בחיק הגוף. במקרים של פגיעה קשה ניתן להעזר בבן זוג שדוחף את כסא הגלגלים בנסיון לתפוס את כדור בזמן חזרתו. |
שייקה הוצלר |
4 גפיים |
משחקי כדור |
משחק כדור-סל |
משתמשים בכדור סל רגיל. |
מגרש כדור סל רגיל עם שני סלים גבוה ונמוך ברחבה. |
|
משחק כדור סל לבעלי פגיעה בגפיים עליונות עקב פגיעה צוארית בחוט השדרה. כולל שלוש קטגוריות לפי דרגת יכולת תפקודית. בעלי יכולת גבוהה (פגיעה מותנית/חזית) קולעים לסל רגיל, בעלי יכולת נמוכה (פגיעה צווארית) קולעים לסל נמוך מתוך הרחבה, בעלי פגיעת ביניים (צווארית נמוכה) קולעים לסל נמוך מחוץ לרחבה. |
קליעה לסל גבוה או לסל נמוך בהתאם לגובה הפגיעה. |
רינה אלחנטי |
4 גפיים |
ניידות עצמית |
ריצה |
כסא מיוחד להתקדמות לפנים או לאחור או אופני פטרה. |
משטח קשה וחלק במיוחד אם משתמשים בכסא גלגלים. |
1.ישנה טכניקה מיוחדת לדחיפה לאחור של כיסא גלגלים בקרב בעלי שיתוק מוחי.
2.הישיבה על כסא גלגלים היא עם רגליים צמודות וכפופות מקדימה או מתחת לגוף כדי לשמור על גוף יציב.
3. לחילופין ניתן לרוץ קדימה תוך שימוש במכשיר הנקרא אופני ריצה או (petra bike)
|
|
1.ריצה ללא עזרה אינה אפשרית.
2.שימוש עם כסא גלגלים במקום ריצה, בדרך כלל יביא לתנועה לאחור בקרב בעלי CP (דרגה 1-2) או לתנועה לפנים בקרב בעלי פגיעת נח"ש או קטיעה כפולה.
3.ריצה בעזרת אופני "פטרה" יכולה לסייע לבעלי CP.
|
יעל אסרף |
4 גפיים |
פעילות במים |
שחיית גב |
ניתן בעת הצורך להוסיף נודל מתחת לרגליים. |
|
בגלל מגבלת הטווח בכתפיים, ושקיעת הרגליים בעת הוצאת הידיים מהמים, יש לבצע תנועת הידיים עד לקו הכתף מבלי להוציא את הידיים מהמים, תוך ביצוע תנועות הרחקה וקירוב של הזרועות. |
עד לעצמאות מוחלטת של השחיין יש להקפיד על השגחה. |
גב בסיסי ללא הוצאת הידיים מהמים. |
מיכל מגון-אלייקים |
4 גפיים |
פעילות במים |
סיבוב בשחייה |
אין ציוד עזר. |
אין צורך בהתאמת סביבה מיוחדת, מלבד שיש לאפשר לשחיין לבצע את הסיבוב עצמו בצורה אופקית, מה שעלול תחילה לקחת את רב המסלול. |
מכיוון שהשחיין מתקשה או לא מסוגל להזיז את גפיו, נסתפק בנגיעה בקיר כדי להסתובב (כמו בסגנון חזה או פרפר, שם לא מבצעים את סיבוב "הקיפר"). |
כאשר השחיין נוגע בקיר עם אחת מידיו עליו להסתובב להמשך השחייה. |
על השחיין לגעת בקיר באחד מצדי המסלול, ולסובב את גופו לצד השני של המסלול, אופקית, בכדי שיוכל להמשיך לשחות.מומלץ שהמאמן/ מדריך יכנס עם השחיין למים ויראה לו כיצד לבצע את הסיבוב ואך יתאים לשחיין סיבוב משלו המותאם ליכולתו של השחיין. יש להקפיד שהסיבוב יקח מינימום זמן ויהיה חסכוני בתנועות בעיקר אם השחיין מתחרה . |
מיכל מגון-אלייקים |
4 גפיים |
פעילות במים |
זינוק בשחייה |
אין. |
יש לאפשר לשחיין לתפוס את דופן הבריכה או את אדן הזינוק של סגנון הגב. |
הזינוק יתבצע מתוך המים העמוקים (בתחרויות) , השחיין יצמד לקיר או יאחז בידו את הקיר, ניתן גם שהמאמן יאחז ברגלי השחיין כאשר השחיין שוכב על המים, במתן האות המאמן יעזוב את רגלי השחיין או לחילופין, השחיין יעזוב את הקיר ויתחיל לשחות. |
הזינוק יהיה בתוך המים כי אין ביכולתו לבצע הזינק ממקפצה או משפת הבריכה. |
יש לנסות את התרגול תחילה במים רדודים. רצוי שהמאמן יכנס עם השחיין למים ויחד עם השחיין יבדוק מה עדיף לשחיין, והיכן הזינוק יותר מהיר. |
רינה אלחנטי |
4 גפיים |
פעילות במים |
שחיית חזה |
עזרי ציפה יכולים לתרום בשמירה על רגליים צפות. |
|
|
|
חשוב ללמד את השחיין לנוע מצד לצד לפני לימוד השחייה(רוטציה אופקית) על מנת שישלוט בנשימה שלו. |
רינה אלחנטי |
4 גפיים |
פעילות בפנאי |
מחול |
בהתחלה, מקם כרית מתחת לראש השחיין ונודל מתחת לאזור החזה כדי להעלות את הנוחיות ולאפשר תנועתיות חופשית בגוף באופן מקסימלי. |
מומלץ לעבוד בבריכה עם מים עמוקים מבלי שהרגליים יגעו ברצפה. |
|
|
כשיש בעיות נוירולוגיות המשתתף יעדיף לבצע שחיית גב בסיסית (תנועות סימטריות של הידיים) בגלל חוסר היעילות בהוצאת יד אחת והחזקת הגוף בקו ישר. במצבים אורטופדיים שחיית גב בסיסית עם תנועה סימטרית של הידיים בתוך המים. אחרי אימונים אפשר לעבוד עם שתי הידיים. |