הלה פרנקל |
לקות ראייה |
התעמלות |
גלגול לפנים |
1. מקפצה מרופדת במזרן- ביצוע גלגול בשיפוע מחלקה הגבוה של המקפצה לחלקה הנמוך על מנת להקל את השלמת הגלגול.
2. מזרן גבינה- ביצוע הגלגול לרוחב המזרן וסיומו בשתי רגליים על הקרקע. הפרשי הגובה בין המזרן לקרקע מקלים על הקימה בסיום הגלגול.
3. הוספת שני מזרונים מצדי המבצע עשויים לסייע לשמירה על כיוון.
|
מרופדת במזרן. נקייה מגירויים ויזואליים. |
1.התחל בתרגול חלקה הסופי של המיומנות (קימה לעמידה).
2.תרגל את חלקה הראשון של המיומנות (שפופה,הנחת ידיים ועורף והרמת ישבן).
3.בצע את המיומנות בשלמותה.
|
עמידת מוצא בישיבה שפופה, ידיים ישרות לפנים בגובה הכתפיים. סמיכת הידיים על המזרן תוך הערבת משקל אליהן והרמת ישבן. הרכנת ראש לתנועת "כן" והנחת העורף על המזרן. העברת המשקל בהדרגתיות אל הראש והידיים תוך דחיפה עד לישיור הברכיים ודחיפת הידיים את המזרן. סיום התנועה בעמידה שפופה או בעמידה. |
|
רינה אלחנטי |
לקות ראייה |
התעמלות |
גלגול לפנים |
עזרים תחושתיים ימוקמו על המזרנים על מנת לאפשר למשתתף להרגיש היכן עליו להניח את ידיו. |
נקי מציוד מיותר. יש להוסיף עוד ריפודים באזור. |
המשתתף יתודרך באופן מילולי בזמן ביצוע המשימה ויקבל משוב מדוייק. ביצוע הגלגול בין שני מזרנים עומדים על מנת להגביל את השטח עליו מבצעים את התרגיל. |
|
|
יעל ברקאי |
לקות ראייה |
מחול |
מחול אירובי |
ציוד עזר: אוזניית קשר,קסדה, ריתמת טיפוס, חבלי איבטוח, .מגנזיום. במידה והקיר גבוה על המתדרך להשתמש במשקפת על מנת לצפות מקרוב בצעדיו של המטפס עם לקות הראייה. |
למתחילים יש לבחור מסלולים מתאימים, לא קשים מידי או תלולים מידי. יש לרפד במזרונים את תחתית קיר הטיפוס |
הוראות מילוליות דרך אוזניית קשר |
אין לטפס לבדך לעולם. |
טיפוס קירות מלאכותיים בעזרת הדרכה דרך אוזנייה. הגעה למרומי קיר הטיפוס, וצילצול בפעמון המסמל את סוף המסלול. על המטפס למשש את אבני הטיפוס על פי הוראת השותף, מומלץ לטפס ללא נעלי טיפוס על מנת להגדיל את טווח התחושה ברגליים. |
מירי ברוך |
לקות ראייה |
משחק במתקנים |
גלישה במגלשה |
שהמיגלשה לא תהיה תלולה מידי ותאפשר האטה בסיום הגלישה. |
לדאוג שהגישה למגלשה תהיה מדרגות, ללא חפצים מסוכנים. מסביב כמו אבנים |
שימוש בהנחייה המחשית ובהדגמת התנועה על ידי מישהו אחר תוך כדי החזקת יד של הילד העיוור במקרה של חוסר ראייה מוחלט. יש להמתין לילד בתחתית המגלשה לסיוע בקימה בטוחה. |
מחויב בליוי |
לבצע את המשימה בתחילה שאין הרבה ילדים בסביבה לשם יצירת ביטחון |
נעמה פלק |
לקות ראייה |
משחקי כדור |
קליעה לסל |
כדורים צבעוניים עם עזרים קוליים (פעמונים וכו). זמזם על הסל |
הקטנת שטח המגרש, צביעת הקוים בצבעים זוהרים |
שימוש בהנחייה ידנית להתחיל ממצב נייח למצב נייד |
נקודה על נגיעת הכדור בטבעת . יש לתת מרחק של שתי מטר לזורק |
1.קליעה לסל בעל קוטר גדול בעזרת הדרכה מילולית ומכוונת
2. שימוש בכדורים צבעוניים עם אפקט של קול
|
נעמה פלק |
לקות ראייה |
משחקי כדור |
מסירת חזה |
כדורים צבעוניים בגדלים שונים עם אפקטים קוליים |
הקטנת גודל המגרש. הבלטת קווי המגרש בצבעים זוהרים |
ביצוע המסירה בעזרת כדורים שונים. ביצוע המסירה בעזרת תמיכה וסיוע. ביצוע המסירה ממצב נייח ורק לאחר מכן מצב נייד. |
נקודה למסירה שהגיעה לקיר. שתי נקודות לפגיעה במטרה מדוייקת |
1. לימוד מסירת חזה לעבר מטרה ברורה וקרובה.
2. התחלת הלימוד על ידי הנחייה ידנית של מצב הידיים בעת המסירה
3. תרגול תחושת המסירה
|
רינה אלחנטי |
לקות ראייה |
משחקי כדור |
תפיסה |
1.השתמש בכדור רך (כדור ספוג) לבטחון.
2.השתמש בכדור שתלוי.
3.שים צלצול או ביפר בכדור.
4.השתמש בכדורים עם צבעים מבריקים.
|
1.הבטח ששטח העבודה יהיה גדול, נקי מחפצים לא רצויים ולא צפופים.
2.יש למקם את המכשירים באותו מצב בכל מפגש.
3.הכרות מוקדמת חשובה.
4.הבחנת עצמים ברקע. לכן יש לשים סלוטפ על הקירות ועל הרצפה ולהשתמש בטביעות רגליים בצבעים.
|
1.השתמש ברמזים מילוליים כדי לעזור למשתתף לעמוד במקום הנכון.
2.השתמש ברמזים מילוליים כדי להבטיח זמן תגובה - תאמר למשתתף מתי שהכדור משתחרר לתפיסה.
3.השתמש בברייל או בהדרכה פיזית להנחיית המשתתף.
|
|
1. התחל מכדור שנמסר (כדור שמשמיע צליל).
2. עבוד בזוגות. בקש מבן הזוג למסור את הכדור לאט יותר מהרגיל.
3.אפשר לתלמידים לקבוע את הזמן לסיום המשימה.
|
רינה אלחנטי |
לקות ראייה |
משחקי כדור |
מסירת חזה |
1.השתמש בכדור פיסיותרפי או כדור שתלוי בין 2 נקודות לצורך הגדלת הפידבק החושי בידיים ובמפרקי המרפק.
2.שים פעמונים בכדור.
3. השתמש בכדורים זוהרים.
|
1.וודא שאזור העבודה יהיה גדול, נקי מחפצים לא רצויים ולא צפופים.
2.בכל מפגש מקם את המכשירים באותם המקומות הקבועים שלהם.
3.הכרות מוקדמת עם המכשירים עוזרת.
4.שים סלוטפ בקירות וברצפות, השתמש בטביעות רגליים צבעוניות.
|
סיים את המשימה במצב נייח (ללא תנועה). |
|
מומלץ לבצע בגלגול ולא במסירה |
שירלי קז |
לקות ראייה |
משחקי כדור |
באולינג |
סוג הכדור-בגודל כף יד,רצוי עם פעמון, לא כבר במיוחד. חיילים עם פעמונים או להצמיד להם משהו מרשרש על מנת שיוכל לבחון כמה חיילים הפיל. מחסומים משני צידי המסלול. |
הקטנת המרחק בין הילד לחיילים. הפחתת מספר גירויים שמיעתיים בסביבה, על מנת שיוכל להתרכז טוב יותר. אולם קטן יחסית-ללא מכשולים ומפגעים. להוסיף קירות תומכים בצדדים. |
מתן הוראות מילוליות ולאחר מכן לעזור לו כהמחשה בליווי הכדור עד לעזיבתו את היד. |
העדפה מתקנת-מתן ניקוד גבוה יותר לביצוע של ילד כזה (שינוי שיטת הניקוד).עם המלצה להכפלה ב-2 למשל. |
להוביל את הילד לקו ההתחלה מול החיילים, לתת לו כדור ביד. אליו לגלגל את הכדור אל החיילים בקו ישר ולפגוע בכמה שיותר. בהתחלה עם תמיכה מלאה מחונכים/מסייעים ולאחר מכן רק ברמיזה תנועתית עד לבלי עזרה כלל. |
אורית לוי |
לקות ראייה |
משחקים קטנים |
משחק מחניים |
כדור ספוג או כדור ים. כדור בעל צבעים זוהרים/בולטים. |
המגרש כולו ירופד במזרונים. רווח קטן ללא מזרונים ישאר באזור שמפריד בין שתי הקבוצות. בכל פעם שהכדור יעבור מקבוצה לקבוצה תשמע שריקה. |
פסילה תחשב במידה והכדור נגע ברגלו של השחקן המוגבל, שחקן שהצליח לתפוס את הכדור או לעצרו בעזרת היד לפני שנגע בו לא יחשב לפסול. כל שחקן שיפסל שמו יאמר בקול רם. |
לכל שחקן בעל לקות ראייה ילווה שחקן בעל ראייה תקינה אשר יסייע לו במהלך המשחק. מותר ללכת עם הכדור עד 4 צעדים. כל נפסל עם מגבלה יכול להיפסל פעמיים. לאחר שנפסל יהפוך לשבוי צידי. |
גלגול הכדור על הריצפה. קבלת הנחייה לתפיסת הכדור. תזוזה במגרש ע"פ הנחיית המסייע. |
רינה אלחנטי |
לקות ראייה |
ניידות עצמית |
ריצה |
במקרי עיוורון:
1. יש להשתמש בחבלי קשירה בין בעיוור והמדריך
2. ברמקול למתן כיוון עבור העיוור הרץ במסלול ישר. בשלבי לימוד
3. ניתן להיעזר במסילה נעה.
|
1.הבטח ששטח העבודה יהיה גדול, נקי מחפצים לא רצויים ולא צפופים.
2.יש למקם את המכשירים באותו מצב בכל מפגש.
3.השתמש בחבלים לגידור המסלול
|
אצל ילדים עיוורים צעירים הריצה אינה מתפתחת בטבעיות. לכן יש ללמד את הריצה. |
השאר סימן אחד בין שני משתתפים לקויי ראיה שידריכו אותם בריצה. |
מספר טכניקות ריצה בקרב מוגבלי ראיה קשים:
1.בן הזוג המדריך את המשתתף צריך להיות בעל יכולת ריצה טובה. שני המשתתפים מחוברים עם חבל האחד לשני באזור החגורה.
2.בספרינטים משתמשים בקריאות כשהקורא עומד מול המסלול של הרץ לקוי הראייה ומכוון אותו.
3.מומלץ להשתמש בחבל בצידי המסלול שאפשר לתפוס ולעקוב עם אצבעות כף היד ולדעת היכן נמצאים.
|
מיכל מגון-אלייקים |
לקות ראייה |
פעילות במים |
סיבוב בשחייה |
1. שני חבלי גומי באורכים שוים ( שיהיו מתוחים כאשר יקשרו בין שני המסלולים).
2. מוט שקצהו רך למגע- לתת מכה על ראש השחיין העיור לפני שמגיע לקיר.
3. מזרן- לביצוע המיומנות ב"יבש".
|
1. מסלול השחייה יהיה מיועד לשחיין העיור בלבד.
2. בשני קצוות המסלול יש לקשור גומי במרחק המתאים מהקיר.
|
1. גלגול ב"יבש" ע"י עזרת המאמן או אחד השחיינים כדי שהעיוור יחוש את מצב הגוף בזמן הסיבוב.
2. המאמן יסביר לשחיין מילולית על ביצוע הסיבוב, ניתן גם ששחיין אחר יבצע באותו הזמן והעיוור יחוש את גופו.
3. המאמן יכנס למים ויעזור לשחיין לבצע את הסיבוב- יסובב אותו בעצמו כדי שהעיוור יחוש. המאמן ימתח גומי בין שני מסלולים וימחיש לעיוור את המרחק בין הגומי המתוח לקיר.
4. בסיבוב בסגנון פרפר / חזה המאמן יכנס למים וימחיש לשחיין העיוור תוך כדי הדגמה על השחיין והסבר את הסיבוב.
5. דגש מיוחד על ליווי המאמן את השחיין במים למנוע נזקים ולביצוע מושלם ע"י ליווי תנועתי.
6. המאמן יסביר לשחיין כי כאשר יחוש נגיעה בראשו עליו להסתובב.
|
1.ברגע שהשחיין ירגיש את הגומי המתוח בראשו עליו להבין כי הקיר קרוב ולכן עליו להסתובב.
2. כאשר השחיין ירגיש מכה בראשו עליו להסתובב (מיועד לתחרויות).
|
תרגילי עזר ללימוד הסיבוב ("קיפר"):
1. תרגול הגילגול ב"יבש", ניתן לנסות גם ליד קיר- כאשר רגליו יגעו בקיר בסוף הסיבוב.
2. במים- תרגול מספר תנועות שחייה לפני הגומי המתוח- רק כדי שהשחיין יחוש וילמד להרגיש את הגומי בזמן השחייה.( התרגול יתבצע במים רדודים- מתעמקים).
3. תרגול של הקיפר עצמו עם בן זוג או מאמן.
4. מספר תנועות של שחייה אל הגומי- לחוש אותו ואחר כך- קיפר. ניתן לקשור את הגומי רחוק דיו מהקיר כדי שהשחיין לא יקבל מכות בראשו וכשמשתפר- לקרב את הגומי למרחק הרצוי.
5. תרגול בריכה שלמה (לפי התקדמות השחיין) עם גומי וקיפר.
6. תרגול קיפר ללא גומי אלא עם תפיחה בראש השחיין (לתחרויות).
|
מיכל מגון-אלייקים |
לקות ראייה |
פעילות במים |
זינוק בשחייה |
גומי- ניתן למתוח גומי בין שני מסלולים בכדי שהשחיין העיור יחוש את המרחק שעליו לעבור בקפיצה. - כדור פיזיו גדול- לזינוק בסגנון גב, בכדי שהשחיין יחוש את מצב הגוף בזמן ה"מעוף" (גב קשתי) . |
1. הקפיצה תתבצע במים עמוקים.
2. לדאוג שמסלול הקפיצה או סביבת הקפיצה תהיה עבור העיוור.
|
המאמן צריך ללות את פעולת השחייה מבחינה מלולית (הסברים ברורים ומוחשיים) וכן ליווי תנועתי- מומלץ שהמאמן יהיה במים.. בשלבים הראשונים המאמן יהיה בתוך המים והשחיין בישיבה שפופה מחוץ למים. המאמן ימשוך את ידי השחיין כשהן ב"חץ" אל המים ויסביר לו מילולית תוך כדי. על השחיין לעבור את הגומי המתוח בין שני המסלולים בקפיצת ראש- ככל שהקפיצה טובה יותר, להרחיק את הגומי. להקפיד לאחר כל ניסיון קפיצה שהשחיין יצמד לאחד המסלולים בכדי שישחה ישר ולא בזיג-זג. |
לאחר קפיצת הראש (בזמן ה"חץ") השחיין יחפש את אחד המסלולים וישחה בצמוד אליהם בכדי לשמור על קו ישר (במידה והשחיין הוא עיור לחלוטין או כבד ראייה). |
1. קפיצה בישיבה מדופן הבריכה, המאמן יאחז בידי השחיין כשידי השחיין בצורת "חץ" וימשוך אותו בעדינות למים.לפי מצב התקדמות והבנת השחיין יש לעלות את דרגת הקושי ממצב של ישיבה שפופה עד למצב של קפיצה מעמידה מדופן הבריכה.
2. רצוי למתוח גומי בין שני מסלולים ולאמר לשחיין כי עליו לעבור את הגומי בקפיצת ראש, כל פעם להזיז את הגומי רחוק יותר- לוודא שהשחיין ירגיש את הגומי בעת הקפיצה.
3. בזינוק בגב- להתחיל בלימוד ביבשה ע"י השכבת השחיין על כדור פיזיו גדול על גבו בכדי להמחיש לו את מצב הגב בשלב מעוף הקפיצה.
4. תרגול ולימוד במים ע"י הנחת רגלים והידים במקום המתאים והסברים מילוליים וברורים כי יש לדחוף מהרגליים ולהקשית את הגב.
5. למתוח גומי או להניח נודל ולאמר לשחיין שעליו לעבור את הגומי או לזנק מבלי לגבו יגע בנודל- שלבי לימוד מתקדמים.
|
רינה אלחנטי |
לקות ראייה |
פעילות במים |
שחיית חזה |
חוטים קשורים לרוחב המסלול כמטר וחצי לפני הקיר. |
יש ללמד את השחיין להכיר את הסביבה. |
יש להיזהר מהחלקה. |
מגע בראש השחיין במקל זמן קצר לפני הגעה לקיר. |
|
יעל ברקאי |
לקות ראייה |
פעילות בפנאי |
רכיבה על סוסים |
רכיבה על סוסים, עם ציוד הגנה מלא הכולל קסדה, אוכף נעלי רכיבה. אוזניה או מכשיר קשר כל שהוא לאוזנו של האדם עם הלקות. |
למתחילים מומלץ על אזור רכיבה מישורי ללא מכשולים רבים, לא אזור מיוער או סבוך למדי. |
שימוש בהנחייה מילולית כך שידע לאן כיוון הרכיבה. יש לוודא שהסוס שניתן לאדם עם הנכות, הוא צייטן ולא סוס בעל היסטוריה פראית. |
חובת רוכב מלווה. ציות מלא למוביל הקבוצה. |
טיול בטבע עם סוסים, יש לשלוט על הסוס, לנסות ולהתמצא בהובלת הסוס. הובלת האדם עם לקות הראייה באמצעות הדרכה עם האוזנייה, יש אפשרות לתת לאדם עם הלקות להוביל את הטיול תוך שהוא ממלא הוראות. |
רינה אלחנטי |
לקות ראייה |
פעילות בפנאי |
מחול |
|
וודא כי המקום בו שוחה השחיין יהיה ללא חפצים שאינם רצויים ומקם חבל להפרדת מסלולים. רפד את הקירות הצדדים על מנת למנוע פגיעות ראש וסימן נוסף על מנת לדעת היכן מסתיים הקו. |
השחיין יקבל הדרכה פיזית בעת ביצוע תנועת היד בשחיית הגב חתירה עד אשר הוא/היא מבצעים סיבוב מלא של הכתף ויודעים היכן ממוקמת היד במים. |
|
|
שירלי קז |
לקות ראייה |
פעילות בפנאי |
רכיבה על אופניים |
אופניים רגילות עם מוט מחובר מאחור. ניתן להעזר באופני טנדם עם רוכב רואה מקדימה. |
משטח ישר מרוצף או אספלט ללא מכשולים או מפגעים. רכיבה בקו ישר. |
הנחיה מילולית. |
חובה לשמור על כללי בטיחות חמורים של התנהגות בכביש. |
1.אופניים רגילות המותאמות לגיל הילד. מוט מחובר לאופניים מאחור. החונך/מסייע מוביל את הילד תוך כדי אחיזה במוט-תמיכה מלאה. כף יד אוחזת במוט ובמשך הזמן נגיעה במוט עם כף היד ברמיזה תנועתית בלבד לספק בטחון. רכיבה בקצב איטי תוך שימת דגש על שיווי משקל.
2.אופנים עם גלגלי עזר כשהמסייע הולך/רץ לצד הילד ומכוון אותו במלל ונותן חיזוקים ובטחון.
|