המחבר
|
מצב פגיעה
|
סוגי פעילות
|
משימות/פעילות
|
התאמת ציוד עזר
|
התאמת סביבה
|
התאמת הוראות
|
התאמת חוקים
|
התאמת משימה
|
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
התעמלות |
גלגול לפנים |
|
|
|
לא מומלץ לנסות במצבי שיתוק מוח, אסור לבצע במצבי פגיעה בחוט שדרה. |
ניתן לבצע במצבי קטיעת גפיים תחתונות ולסיים במצב ישיבה. |
רחל שוורץ |
2 רגליים |
כושר גופני |
משיכה אנכית לעורף |
1.מוט+גומית כושר
2.תפסן דלת
|
שימוש בדלת, רצוי דלת שנפתחת החוצה או נעילה של הדלת (דלת כניסה לבית או חדרים) |
1. ישיבה עם הגב לדלת אחיזה בידיות האדומות ידיים ישרות למעלה. הבר מעל גובה הראש. כפיפה קטנה במפרקים והורדה של ידיים ישרות עד לגובה הירכיים.
2. אין לנתק מגע בין הגב למשענת הכסא לאורך כל התנועה.
3. הרמת הידיים חזרה באופן מבוקר תוך שליטה בתנועה.
4. הגדלת מרחק מהדלת על מנת להגביר דרגת קושי.
|
להשעין את הגב על המשענת לאורך כל התנועה. |
1. ביצוע מכיסא גלגלים בביתבכל חדר.
2. הורדה של הידיים עד גובה הברכיים הפניה ימינה חזרה למרכז, שמאלה חזרה למרכז.
|
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
כושר גופני |
תליות און |
מתח נמוך המאפשר תלייה באלכסון כשהרגליים על הרצפה, ואפילו עלייה לתלייה ממצב של ישיבה שלמה |
מזרון על הרצפה למניעת פצעי לחץ במקרה של פגיעת חוט שדרה |
בצע מספר רב ביותר של פעמים במשך 30 שניות |
|
ביצוע תוך כדי תמיכת עקבים ברצפה |
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
כושר גופני |
ריצת 2000 |
שימוש בכיסא גלגלים תחרותי, או באופני ידיים |
מסלול רקורטן, או כביש |
|
|
הסעת כיסא גלגלים או אופני ידיים במקום ריצה |
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
כושר גופני |
זריקת כדור למרחק |
ביצוע מכיסא גלגלים מעוגן לקרקע או מוחזק על ידי מתנדב |
|
הצב את כיסא הגלגלים בזוית 45 מעלות לכיוון הזריקה |
|
זריקה מכיסא הגלגלים, תוך כדי החזקת הגלגל בצד הנגדי לזריקה, סיבוב הגוף במישור החזיתי והאופקי, ולאחר הזריקה תנועת המשך לכיוון הגלגל המוחזק. |
שייקה הוצלר |
2 רגליים |
מחול |
סלסה |
ניתן להשתמש בקב במקום בפרוטזה במצב של קטיעה מעל הברך |
|
במהלך מרבית הצעדים יש החזקה מיצבת של יד בת הזוג |
|
לגבר, יש להימנע מנשיאת משקל בת הזוג |
רווית אלטמן |
2 רגליים |
מעברים |
מעבר משכיבה על הגב לישיבה |
מיטה רחבה, יציבה בדרגת נוקשות גבוהה, בגובה סביר כך שלא יעורר חשש בביצוע. לשם תרגול וביצוע "פושים" יעילים, אפשר להשתמש בקוביות או אביזר מגביה אחר חד או דו צדדי. |
מיטה רחבה, נעולה במקרה של גלגלים, בגבולותיה הצידיים ישנו ריפוד וידיות לאחיזה ומניעת נפילה. |
להתרומם בהדרגה דרך האמות, ואז יד אחרי יד תוך העברת משקל לעבור מהישענות על האמות לתמיכה של כפות הידיים עד לישיבה שלמה, ובעזרת הידיים לפנות לשפת המיטה ולהתקדם בהדרגה קדימה. במידת הצורך (במקרה של פגיעה שלמה ברגליים), בעזרת הידיים יש לכוון את הרגליים לכיוון הריצפה. במידת הצורך שימוש ב-push על הידיים תוך כדי דחיפת שכמות למטה ע"מ להגביה את הישבן ולמנוע את שפשופו. |
ביצוע פונקציונאלי ועצמאי באופן בטיחותי. קימה דרך האמצע. |
מעבר דרך האמצע תוך שימוש מפצה בשרירי הידיים. |
רווית אלטמן |
2 רגליים |
מעברים |
מעבר משכיבה על הגב לישיבה |
מיטה יציבה מוגבהת מגובה הכסא ע"מ להקל על ביצוע המעבר. שימוש בידיות של הכסא או במידת הצורך בקרש החלקה או קוביות מגביההות לידיים. |
מיקום כסא הגלגלים באלכסון למיטה באופן שייצור מרחק מינימלי, מיטה |
ביצוע מעבר באמצעות "פושים" מעטים ככל הניתן וגבוהים ע"מ למנוע שפשוף של הישבן. לשם ביצוע יעיל ובטיחותי, הבאת הגוף קדימה תוך הורדה של השכמות והכתפיים כלפי מטה. במידת הצורך, אפשרי שימוש בקרש החלקה או הגבהות לידיים |
שלב נוסף במעבר מישיבה בקצה מיטה לישיבה בכסא גלגלים במקרה שהידיים תקינות |
מעבר לכסא גלגלים |
רווית אלטמן |
2 רגליים |
מעברים |
מעבר מעמידה לישיבה שלמה |
מכשיר הליכה, אמצעי אחיזה מוגבהים על המיטה |
גישה נוחה למיטה, ללא מכשולים סביבתיים |
התקרבות למיטה באמצעות אמצעי העזר להליכה, העברת משקל הגוף קדימה עד כדי הישענות הליגמנטים, תוך לקיחת הידיים (עם אמצעי העזר, למשל קביים) אחורה מהגוף, שחרור מכשיר ההליכה ע"מ להשיג כיפוף ברכיים ו"נפילה" לישיבה תוך כדי מיתון באמצעות הידיים הנאחזות באזור הישיבה לבלימה. |
מעבר מעמידה לישיבה עם מכשיר עזר בהתאם לרמת הפגיעה ואמצעי תמיכה לידיים |
התיישבות מעמידה עם מכשיר תוך שימוש מוגבר בגפיים עליונות |
רווית אלטמן |
2 רגליים |
מעברים |
מעבר מעמידה לישיבה שלמה |
כסא גלגלים מותאם בגובהו ובגובה הידיות, נעול היטב ואף מוצמד לקיר בעת הצורך להקניית תחושת ביטחון |
גישה נוחה לכסא הגלגלים |
התקרבות לכסא עד למגע עימו באמצעות אמצעי עזר הדרוש עפ"י רמת הפגיעה כשהגב מופנה לכסא. שליחת יד אחורנית עד למגע עם ידית הכסא, כשהיד השנייה אוחזת באמצעי העזר, והתיישבות הדרגתית תוך מיתון הירידה באמצעות הידיים ושימוש אפשרי ברגליים |
מעבר מעמידה לישיבה על כסא גלגלים |
מעבר מעמידה לישיבה על כסא גלגלים בהתאם ליכולת ולפגיעה |
מירי ברוך |
2 רגליים |
משחק במתקנים |
גלישה במגלשה |
במיקרה זה עליה למיגלשה עם סולם חבלים יותר טוב כי בנכות זאת הידיים מאוד חזקות ואולי יהיה כוח לטפס רק עם הידייםכמובן שלמעלה יהיה מישהוא לעזרה |
מגלשה לא תלולה ולא עם מדרגות גבוהות |
רצוי עזרה ידנית |
לאחוז במעקה |
בתחילה לטפס 2 מדרגות / סולמות , ולאט ובהדרגתיות לבצע את כל המיומנות |
מירי ברוך |
2 רגליים |
משחק במתקנים |
גלישה במגלשה |
במיקרה זה עליה למיגלשה עם סולם חבלים יותר טוב כי בנכות זאת הידיים מאוד חזקות ואולי יהיה כוח לטפס רק עם הידייםכמובן שלמעלה יהיה מישהוא לעזרה |
מגלשה לא תלולה ולא עם מדרגות גבוהות |
רצוי עזרה ידנית |
לאחוז במעקה |
בתחילה לטפס 2 מדרגות / סולמות , ולאט ובהדרגתיות לבצע את כל המיומנות |
מירי ברוך |
2 רגליים |
משחק במתקנים |
להתנדנד בנדנדה |
אפשר להביא מדרגה משופעת שתעזור לילד לעלות עם הכסא גלגלים. |
להרחיק חפצים שיכולים להוות מיכשול, נדנדה נמוכה יחסית |
להגיע לנדנדה בעזרת כסא גלגלים ואז או לבד או בעזרת חברים לעלות על הנדנה |
|
לנסות בכמה מצבים מקלים עפ"י התאמת הציוד והסביבה |
ויקטור בר |
2 רגליים |
משחקי כדור |
משחק טניס שולחן |
הגבהת כיסא הגלגלים על גבי רמפה כדי שהחניך הפגוע יהיה גבוה יחסית לגובה השולחן |
תיחום צידי השולחן של החניך עם לוחות דיקט למניעת בריחת הכדור שלא מחזית שולחנו של החניך |
|
מותר שהכדור יפגע יותר מפעם אחת על שולחנו של החניך שיושב על כיסא גלגלים או שאפשר לגלגל את הכדור על השולחן. |
במידת הצורך, הקטנת רוחב המגרש של החניך הפגוע, או קיום משחק זוגות של משתתפים עם פגיעה מול אחד ללא. |
נעמה פלק |
2 רגליים |
משחקי כדור |
קליעה לסל |
שימוש בכדורים קלים שימוש בחישוקים לשם סלים . |
שימוש במספר רב של סלים |
1.סימון קרוב יותר לסל ממנו אפשר לקלוע2. מעבר מהוראה מילולית להדגמה |
נגיעה בטבעת מזכה בנקודה. כל סל בגובה שונה מזכה בניקוד שונה.יש לתת מרחק של שני מטר לזורק |
1.קליעה ממצב ישיבה על כסא גלגלים
2. קליעה לעבר סל נמוך יותר
3. לימוד ראשוני ממצב של תנועה ולא ממצב נייח, כדי להוסיף תנה לקליעה.
4. במקרי פגיעה קשה ללא שרירי בטן וגו, רצוי להתחיל את הקליעה בתנועה ומאיזור המותניים ולא מאיזור בית החזה.
5. כניסה לסל בתנועה בזווית 30 מעלות בערך.
|
נעמה פלק |
2 רגליים |
משחקי כדור |
מסירת חזה |
1. שימוש בכדורים קלים 2. שימוש בקיר |
הקטנת שטח המגרש |
1.הדגמה מוחשית |
1.שינוי שיטת הניקוד על כל מסירת חזה תקנית מקבלים נקודה במהלך המשחק
2. מסירת חזה בקיר הפוגעת בסימון מזכה בשתי נקודות
|
1.מסירת חזה בעזרת שתי ידיים ממצב ישיבה בכסא גלגלים
2. מסירה ממרחקים קצרים
3. מסירה ממצב סטטי למצב דינמי
4. מסירה בעזרת כדורים קלים
|
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
משחקי כדור |
תפיסה |
1.בהתחלה השתמש בכדור קצת יותר קטן.
2.מומלץ להשתמש בכסא גלגלים ספורטיבי.
|
הקטן מרחק בין הזורק למקבל. |
1.לא מומלץ לתפוס כדור תוך כדי תנועה אם לא משתמשים בכסא גלגלים.
2.התחל קודם במצב נייח לפני עבודה תוך כדי תנועה.
|
התופס עם המגבלה מקבל ניקוד כפול על תפיסה מאשר בן זוגו. |
1.מומלץ לבצע את המשימה בזמן ישיבה על כסא או על כסא גלגלים.
2.ראשית סדר את הכסא ואח"כ נסה להגיע לכדור עם כסא הגלגלים.
3.ניתן לבצע גם בישיבה שלמה על מזרון עם הגב לקיר או לסולם שבדי.
4.אלו שעומדים ייתקשו לייצב את עצמם בזמן התפיסה.
|
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
משחקי כדור |
מסירת חזה |
השתמש בכדור קל אך מספיק גדול וכסא גלגלים ספורטיבי. |
על המשטח להיות קשה וחלק על מנת לאפשר תנועתיות לכסא הגלגלים. |
התחל ממצב נייח. בזמן תנועה זרוק את הכדור מול הכסא או מסור עם מלוא הכוח. |
כשהכדור על הברכיים מותר לדחוף את הכדור פעמיים עם קצות האצבעות. |
מומלץ לבצע את המשימה בזמן ישיבה על כסא גלגלים. |
שייקה הוצלר |
2 רגליים |
משחקי כדור |
משחק טניס |
נהוג להשתמש בכסאות גלגלים בעלי כושר תמרון גבוה בעלי 3 (גלגל תמרון קדמי אחד), 4 (גלגלי תמרון קדימה ואחורה) או 5 (2 גלגלי תמרון קדימה ואחד אחורה) גלגלים. מחבט הטניס והכדורים רגילים. |
מומלץ להשתמש במגרשים עם ציפוי קשה (בטון עם פי.וי.סי), כדי להקטין את החיכוך בגלגלים. יש להשאיר מספיק מקום בין קו ההגשה והרשת כדי לנוע עם הכיסא. |
יש להנחות את השחקן לנוע כשני מטרים מאחורי קו ההגשה כדי להצליח לענות לכדור מקפיצה שניה. |
מותר לכדור לקפוץ פעמיים לפני החזרתו לכיוון היריב. |
משחקים לפנאי והנאה מאפשרים כיום מפגש לפי שיטת 10 הנקודות הבינלאומית, גם בין שחקן עומד ושחקן יושב. משחקי תחרות רשמיים רק בין שחקנים בכיסא גלגלים. |
שייקה הוצלר |
2 רגליים |
משחקי כדור |
משחק כדור-סל |
כיסא גלגלים ספורטיבי בעל 4 או חמישה גלגלים בד"כ עם גלגל היגוי מאחור, וקשת הגנה לרגליים מהתנגשויות מקדימה. |
גובה הסלים ושטח המגרש רגיל. לחלוטין. למתחילים ניתן להוסיף סלים נמוכים, אליהם יקלעו השחקנים המתחילים/מתקשים. כך גם ניתן לשלב עם שחקנים בעמידה. |
הטקטיקה הקבוצתית עושה שימוש רב מאוד בחסימות הדומות באופיין לחסימות הרגילות, אך עקב נפח השחקן עם הכדור לעתים יותר משמעותיות. כמו כן, ניתן לעצור שחקנים על ידי חסימת נתיב הנסיעה שלהם. |
א. כיסא הגלגלים מהווה חלק מהגוף ומיקום הגלגל תקף לחוקי חוץ.
ב. מותר להחזיק כדור על הברכיים במשך שתי דחיפות גלגל ולאחר מכן יש למסור או להקפיץ.
ג. משתמשים בניקוד קבוצתי המתיר לסה"כ 14 נקודות להיות על המגרש. כל שחקן מקבל ניקוד לפי יכולת תפקודית הקשורה ברמת הפגיעה. הניקוד לשחקן הוא בין 1 נקודה לבעל פגיעה קשה ביותר לבין 4.5 נקודות לבעל פגיעה קלה.
|
ישנן מספר מיומנויות ייחודיות לכדור-סל עם כיסא גלגלים כגון הרמת כדור מהרצפה, ו"צעד וחצי" המתבצע תוך כדי גלישה עם הכיסא. |
שירלי קז |
2 רגליים |
משחקי כדור |
באולינג |
הציוד-משקל כדור קל יותר גודל כף יד, חיילים עבים (להקטין דרגות קושי). |
יחסים ומיקום במרחב-הקטנת המרחק מקו ההתחלה אל החילים. |
מתן הוראה מילולית. אם הפגיעה של אותו אדם גבוהה-אשתמש גם בתמיכה מלאה על הכתפיים-על מנת לשמור על יציבות שלא יפול בזמן הכיפוף לצד, וגלגול הכדור (להקנות בטחון). בפגיעה נמוכה אשתמש ברמיזה תנועתית ובתמיכה קלה לשמר שיווי משקל ויציבות. |
העדפה מתקנת-מתן ניקוד גבוה יותר לביצוע של ילד כזה (שינוי שיטת הניקוד).עם המלצה להכפלה ב-2 למשל. |
ישיבה על כסא גלגלים, יד אחת אוחזת בכסא, יד שנייה מגלגלת את הכדור (יש לשים מעצורים בכסא הגלגלים). שינוי יעד המשימה ואופי הפעילות ממשחק תחרותי של אחד נגד השני למשחק שיתופי של קבוצה נגד קבוצה (צבירת נקודות משותפת). |
אוסנת פליס-דואר |
2 רגליים |
משחקים קטנים |
משחק התמנון |
כדור ספוג. |
סימון עיגול במרכז האולם ותיחום מרובע סביבו על ידי 4 קונוסים. |
במרכז המעגל עומד ילד עם כדור ספוג, עליו לצבור 8 זרועות על ידי פגיעת הכדור בילדים אחרים שמחוץ למעגל. כל פגיעה בילד, הילד שנפגע הופך להיות זרוע ונעמד על קו המעגל ויכול לסייע לראש התמנון לפגוע בילדים נוספים, אם יקבל כדור מראש התמנון. סוף המשחק כשראש התמנון צבר 8 זרועות, או כשתלמיד הצליח לתפוס את הכדור והוא הופך להיות לראש התמנון. |
אסור לזרוק לכיוון הראש, אסור לצאת מתחומי המגרש, מי שיוצא הופך להיות זרוע. |
במידה שהילד בעל המגבלה אינו יכול לעמוד המשחק יכול להתבצע בישיבה. |
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
ניידות עצמית |
ריצה |
1.בנפגעי שיתוק מוחי, ייתכן שימוש בקביים לשם ריצה.
2.כסאות גלגלי מרוץ בכל שאר המצבים.
|
חייבים במשטח חלק וקשה לכסא גלגלים או למרוץ עם קביים. |
עקוב אחר ההוראות לשימוש עם גב היד בכסא גלגלי המרוץ |
כסא הגלגלים ימוקם בקו ההתחלה בנקודה בה נוגע הקצה הקדמי של הגלגל. |
1.לנכי שיתוק מוחי פגועי 2 רגליים קוראים דיפלגיה. מאופיינים בריצה הדומה לסגנון כמו של מספריים, על קצות האצבעות, עם ברכיים קרובות ובסיבוב פנימה. עלול לגרום להתנגשות שתי הרגליים ולנפילה. לכן יש לקחת בחשבון גורמים אלו כדי למנוע סיכונים או פציעות.
2.במקרי דיפלגיה קשים נדרש שימוש בכסא גלגלים כדי לרוץ בדומה אצל נפגעי חוט שדרה (נח"ש).
3.אצל נפגעי חוט שדרה כמו בקטועי AK ו-BK בשני הצדדים, יעשה שימוש בכסא גלגלים למורצים המשמש כתחליף לריצה.
|
מיכל מגון-אלייקים |
2 רגליים |
פעילות במים |
סיבוב בשחייה |
אין ציוד עזר . |
בריכה רגילה, מחוממת מהרגיל- במקרה ומדובר במשתתף עם שיתוק מוחין. |
הסיבוב יהיה פשוט כמו בסגנון פרפר וחזה, דחיפת הגוף מהקיר תהיה מהידיים. |
כאשר השחיין יגיע לקיר עליו לגעת בו בשתי ידיו (ללא צורך בביצוע "קיפר") יסתובב וימשיך לשחות. |
ללמוד : יש לנסות ליד קיר הבריכה כיצד לדחוף את הגוף מהקיר למצב מאוזן, ביעילות האפשרית (תלוי במידת הפגיעה), לאחר מכן להוסיף מספר תנועות שחייה+ סיבוב מהקיר ולהמשיך לשחות מס' תנועות. |
מיכל מגון-אלייקים |
2 רגליים |
פעילות במים |
זינוק בשחייה |
אין צורך בציוד עזר. |
אין צורך בהתאמת סביבה מסוימת. |
השחיין יאחוז בדופן קיר הבריכה ביד אחת כשרגליו מקופלות כמידת האפשר מתחת לגוף (לסגנונות שעל הבטן) או בשתי ידיו (בסגנון הגב), במתן האות ידחוף את גופו בעזרת ידיו ויחל לשחות. בנכויות קשות יותר, יכול המאמן לעמוד בדופן הבריכה ולאחוז ברגלי השחיין (כל אותה העת הרגלים אמורות לגעת בקיר) ובמתן אות הזינוק על המאמן לשחרר את רגלי השחיין. במצב זה יש להקפיד שהשחיין ישכב על המים מוכן לשחייה. |
השחיין יזנק מהבריכה מכיוון שאינו מסוגל או מתקשה לעמוד על אדן הזינוק. |
במצב בו השחיין יזנק מתוך המים, המאמן יכול להכנס למים בשיעור הראשון כדי לעזור לשחיין למצוא את מיקום הגוף בצורה הנוחה ביותר והמהירה ביותר- זאת יש למדוד עם סטופר! בזינוק בסגנון גב יכול השחיין לאחוז באדני הזינוק המיועדים לכך ו"לסדר" את רגליו על הקיר הבריכה (מקופלות) כדי שלא יהיו "תלויות" והזינוק יהיה יותר איכותי. |
סיגל מילמן |
2 רגליים |
פעילות במים |
יציאה בסולם מהבריכה |
1.שימוש בפינת הבריכה באזור המים הרדודים.
2. קרש המשמש כמדרגה במידת הצורך (על פי גובה הדופן וגובהו של הילד). 3. מזרון סול צר/ קרש עליו ישב הילד היציאתו מהמים.
|
מאחר שפגוע מסוג זה אינו יכול בדרך כלל לטפס על הסולם יש למצוא פתרון חלופי. הנחת מזרון בצלע המאונכת לצלע התמיכה של הידיים. על השטח להיות נקי ממכשולים. |
עמידה בפינת דפנות הבריכה של המים הרדודים, עם הפנים לקיר, ידיים מקבילות מונחות על שפת הבריכה,. היציאה מהמים תתבצע באמצעות: הטיית גב קלה לפנים והעברת המשקל לידיים לשם העלאת הרגליים על המדרגה המאולתרת, ביצוע פשיטת מרפקים דינמית ודחיפת המדרגה עם הרגליים (תלוי בחומרת הפגיעה), ועברת העכוז הצידה על גבי המזרון הנמצא על הצלע המאונכת ודחיפה נוספת של הידיים עד לישיבה יציבה על דופן הבריכה. הוצאת הרגליים מהמים תתבצע בעזרת הידיים. לשם ביצוע יעיל יש לחזק את הידיים בביצוע תרגילי כוח בפשיטת המרפקים כנגד התנגדות (אחיזת משקולות וממצב של כיפוף מרפקים בעמידה ישרה יבצע פשיטה עד יישור מלא). |
היציאה הינה הדרגתית. |
יציאה עצמאית מהמים דרך פינת הבריכה, כאשר אין אפשרות תפקודית להשתמש בסולם הבריכה. |
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
פעילות במים |
שחיית חזה |
|
|
|
|
בכל 2-3 תנועות השחיין ירים את ראשו מעל המים, יגרוף את שתי ידיו בחוזקה לאחור. אם הרגליים שוקעות יש לבצע גריפה שטוחה, אם הן צפות, ניתן לבצע גריפה עמוקה לסגנון ידיים גלי. רצוי לבדוק אפקטיביות באופן אישי. |
סער פרנק-הרשקוביץ |
2 רגליים |
פעילות בפנאי |
רכיבה על סוסים |
במה מוגבהת |
שימוש בבמה מוגבהת לעלייה על הסוס. עלייה על הסוס מישיבה על כסא גלגלים. העלייה לבמה תתבצע בעזרת משתח שיפועי. שימוש בשני אנשי צוות לביצוע המשימה: האחד עוזר לאדם המשותק על גבי הבמה המוגבהת השני מייצב את הסוס ומסייע מלמטה |
עליה לישיבה על הסוס ללא שימוש בארכובה. |
עלייה להתיישבות על האוכף ממצב של ישיבה בכסא גלגלים- בעת שיתוק שתי הרגליים |
דבר ראשון יש להתרומם מהכסא ולהתיישב על הסוס ולייצב את הישבן על גבי האוכף ורק לאחר מכן העברת רגל אחת מלפני הגוף לישיבה בפיסוק רגליים והנחת הרגליים בארכובות משני צידי הסוס |
רינה אלחנטי |
2 רגליים |
פעילות בפנאי |
מחול |
באימון פרפלגים יושם מצוף בין הירכיים על מנת לשמור על הגוף במצב מאוזן. בכל מקרה בזמן תחרות יש להוציא את המצופים. |
|
במקרים של קטיעה מתחת הברך ניתן לשים מצוף בין הרגליים ו/או להטות ראש אחורה ולהקשית את הגב, כדי לשמור על גוף מאוזן. כמו כן יש לעודד טווחי תנועה מלאים ככל האפשר. מומלצת עבודת ידיים א-סינכרונית כדי לשמר תנועה מקדמת ולמנוע שקיעה של הגפיים התחתונות. |
|
|
שייקה הוצלר |
2 רגליים |
פעילות בפנאי |
טיול רגלי בטבע |
ניתן להשתמש בכיסא גלגלים מיוחד לטבע, או באופני ידיים. אם מסוגל לנוע בעזרת קביים יש לקחת כאלה, כדי להתגבר על איזורים שאינם נגישים לגלגלים. חשוב לודא תחבורה להסעת הציוד הייחודי. |
מומלץ לבדוק מסלולים בעלי רמת נגישות גבוהה, ראה מדור >נגישות, כגון שבילים סלולים או כבושים היטב. |
רצוי לקבוע עמיתים שיסייעו למשתתף בעל הפגיעה בשעת הצורך בעיקר כשמשתמש בקביים. |
|
ניתן לחלק את המסלול למקטעים שבחלקם המשתתף בעל הפגיעה ינוע בעזרת כיסא גלגלים/אופני יד, ובחלקו בעזרת קביים. |
שירלי קז |
2 רגליים |
פעילות בפנאי |
רכיבה על אופניים |
1.אופניים ארגומטריות.
2.אופניים עם גלגלי עזר-גודל אפניים תואם לגיל הילד וכסא תואם לגובה הילד.עבורבעלי מיומנות נמוכה.
3. אופני יד עם 3 גלגלים. ניתן להשתמש באופניים גבוהות לבעלי מיומנות נמוכה, ובאופניים נמוכות שהמעבר אליהן מכסא גלגלים קשה יותר בבעלי מיומנות גבוהה.
|
1.חדר כושר או אולם ספורט. 2.משטח ישר-מרוצף או אספלט ללא מכשולים, תנועה בקו ישר. |
מתן הוראות מילוליות. ברכיבה על אופניים בלי גלגלי עזר-המסעיי מחזיק בכיסא מאחור ביד אחת וביד השנייה בכידון. התמיכה מלאה עד לרמיזה תנועתית בשלב מאוחר יותר. ליווי קל על ידי אחיזה בכסא מאחור. במצב של פגיעה בשתי רגליים יש להשתמש בתלת אופני ידיים המכונים באנגלית handcycle |
חובה לשמור על כללי בטיחות חמורים של התנהגות בכביש. |
1.עבודה על אופניים ארגמוטריות-דרגת התנגדות נמוכה-דיווש תוך עזרה של מסייע המלווה את התנועה.
2.רכיבה על אופניים עם גלגלי עזר עד לרמה שבה מורידים את גלגלי העזר.
3. דיווש באמצעות אופני יד כשיד רודפת יד, או, כיום יותר מקובל, 2 הידיים במקביל.
|