| | 21/07/2010
עידוד הליכה כחלק מאורח חיים בריא ופעיל במסגרת החינוך הגופני בבתי ספר
עדנה בוקשטיין - מכללת וינגייט, החברה למתנ"סים, ישראל
אילנה ארליך - מכללת וינגייט, משרד החינוך, ישראל
מיקה מורן – הטכניון, חיפה, ישראל
אריקה הינקסון - האוניברסיטה הטכנולוגית באוקלנד, ניו זילנד
כרמלה שליו - בית הספר אורט אפק, קריית ביאליק, ישראל
רותי דקל - משרד החינוך, ישראל
תוכנית הלימודים החדשה בחינוך הגופני ו"אות החינוך הגופני" קוראים להטמיע את הפעילות הגופנית כחלק מאורח חיים בריא של כלל התלמידים. העובדה שבמדינת ישראל, כמו גם במדינות מערביות רבות, פחות ופחות ילדים מעורבים בפעילות גופנית בשעות הפנאי. מגמה אשר ניכרת הן באורח חיים יושבני (sedentary lifestyle) הכולל שעות ישיבה מרובות בשגרת היום: בבית - בישיבה מול מסך מחשב או טלוויזיה, ובדרכים - בהעדפת הרכב על פני הליכה. כך למשל, מרבית הילדים כיום, כבר לא הולכים ברגל לבית הספר, וכל יום לימודים מתחיל ומסתיים עם טורי מכוניות ארוכים בכניסה אל בתי הספר. לאורח החיים היושבני בכלל ולהעדפת הרכב הפרטי בפרט השפעות נרחבות על בריאות התלמידים, ועל הבטיחות בדרכים ואיכות הסביבה. עידוד הליכה ברגל בכלל ולבית הספר בפרט מהווה הזדמנות פז לקידום אורח חיים בריא ופעיל בקרב תלמידים. בנוסף, הליכה ברגל מקדמת את בריאותו ואת רווחתו של התלמיד ומסייעת לשמור על איכות הסביבה.
על רקע זה, בשנים האחרונות הוקמו יוזמות ופרויקטים רבים בבתי ספר לעידוד הליכה כחלק מאורח חיים בריא ופעיל בכלל, וכאמצעי הגעה לבית הספר בפרט. פרויקטים אלו משקפים במידה רבה את התפיסה של 'אות החינוך הגופני' שמטרתה הטמעת הפעילות הגופנית כחלק מאורח חיים בריא של כלל התלמידים בהתאם לתפיסה ש'כל אחד יכול אם רק ירצה'.
בשולחן העגול נדון בפוטנציאל של פרויקטים לעידוד הליכה כחלק מאורח חיים בריא ופעיל. לשם כך, יובאו שלוש דוגמאות לפרויקטים מישראל ומהעולם, כדלקמן:
- שילוב נושא הליכה בריאותית בתוכנית ההוראה בחינוך הגופני– יחידות הוראה להקניית הרגלי הליכה בריאותית נכתבו ע"י מומחים בתחום, ונועדו לעודד הליכה בקרב בנות בחטיבת ביניים ובחטיבה עליונה, תוך הקניית ידע וכלים אודות חשיבות ההליכה. מערכי השיעור בנויים בדרך יצירתית וחווייתית, והם מיושמים כיום בבתי ספר ברחבי הארץ.
- פרויקט לעידוד הליכה בריאותית בבית הספר אורט 'אפק' בקריית ביאליק - הפרויקט כולל קבוצת הליכה משותפת להורים, תלמידים ומורים, כמו גם פעילות בשיעורי מדעים, בטיחות בדרכים ובחינוך הגופני.
- פרויקט לעידוד הליכה לבית ספר בניו-זילנד (School Travel Plans) - הפרויקט כולל התערבות רב-תחומית המשלבת חינוך והוראה, שינוי סביבתי ופעילות קהילתית. הפרויקט מתקיים מזה שש שנים בעשרות בתי ספר בניו-זילנד.