| | 21/07/2010
הרצאות "שולחן עגול" - חינוך גופני בבתי הספר
במסגרת ה"שולחן העגול" הוצגו יוזמות המופעלות על ידי מורים לחינוך גופני משלושה בתי ספר שונים.
לקריאת תמצית ההרצאות ב"שולחן העגול" לחצו כאן...
יישום תפיסת "אות החינוך הגופני" לאורח חיים בריא בעבודת המורים לחינוך גופני בבתי הספר
ד"ר אילנה ארליך, מכללת
וינגייט, משרד החינוך, ישראל
יוסי ביבר, בית ספר עירוני ה' חיפה, ישראל
המטרה המרכזית של תוכנית הלימודים בחינוך הגופני ושל "אות החינוך הגופני" היא הטמעת הפעילות הגופנית כחלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא של כלל ציבור התלמידים בהתאם לתפיסה ש"כל אחד יכול אם רק ירצה". מטרה זו באה לידי ביטוי בהיבט הגופני, בהיבטים של "ידע והבנה" ובמודעות לפעילות גופנית נכונה. בניגוד ל"אות הכושר והספורט" המיועד למצטיינים בספורט, ב"אות החינוך הגופני" הדגש הוא על הפעילות הגופנית עצמה. תפיסה זו אמורה לתרום לקידום ההוראה של החינוך הגופני בבתי הספר, ולקירוב התלמידים אל הפעילות הגופנית מתוך חווית הצלחה ורכישת הרגלים להתמדה בפעילות גופנית כאורח חיים בריא.
במטרה להדגים את יישום תפיסת "אות החינוך הגופני" בבית הספר מובאת תוכנית הוראה שמושתת על התפיסה "אישי יותר-בריא יותר", תוכנית אותה מיישם מר יוסי ביבר, מורה לחינוך גופני בבי"ס עירוני ה' בחיפה. התכנית מבוססת על: א. העברת הדגש מהפעילות בשעורי החינוך הגופני בבית הספר לעידוד והנעה של התלמידים לעסוק בפעילות גופנית בזמנם החופשי. ב. העברת הדגש מהכיתה, כיחידה הומוגנית, אל התלמיד, הפרט. הייחוד בתוכנית זו הוא שכל תלמיד קובע במשותף עם המורה את ההישג המצופה שלו מעצמו, על מנת להצליח להגיע ליעד שהציב לעצמו על התלמיד להתאמן בזמנו החופשי.
בבדיקת יעילות התוכנית חולקו תלמידי כיתה י"ב לקבוצת ניסוי עליהם הופעלה התוכנית "אישי יותר-בריא יותר" וקבוצת ביקורת שהמשיכה ללמוד על פי התוכנית השגרתית. בתום שנת הלימודים נבדקו התוצאות ונמצא שבקבוצת הניסוי מספר התלמידים שעסקו בפעילות גופנית בזמנם החופשי עלה מ-30% ל-85%. כמו כן נמצא שיפור ניכר בכושרם הגופני, הציון הממוצע על פי טבלאות מבדקי הכושר הגופני עלה מ-51 נקודות ל-72 נקודות. בנוסף לכך נמצא, כי בחודשים ינואר-פברואר הקרים, המורידים לרוב את המוטיבציה לפעילות גופנית, עלתה הרמה הממוצעת של התלמידים בקבוצת הניסוי ב-% 5, ואילו רמתם של תלמידי קבוצת ביקורת, אשר פעלו עפ"י תוכנית ההוראה הקונבנציונאלית, ירדה ב-% 2.
בזכות מקוריות התוכנית, הקלות בה היא ניתנת ליישום והתוצאות המרשימות בשטח, זכה יוסי ביבר בפרס רקנאטי לחינוך ועתה הוא מפיץ אותה בקרב המורים לחינוך גופני ברחבי הארץ ובמסגרות נוספות שמטרתן הקנית הרגלים לאורח חיים בריא.