- אודות
- המסלול האקדמי
-
- לימודי תעודה
- מכינות
- רישום לתואר ראשון
חינוך גופני בגיל הרך - כיתות א'-ב'
בשנת 2007 (תשס"ח) יצאה לאור תכנית הלימודים החדשה בחינוך גופני לכיתות א' - ב'. התכנית החדשה מובילה שינוי בתפיסת ההוראה של החינוך הגופני בגיל הרך. תכנית זו נלמדת במכללה האקדמית בוינגייט, במסגרת ההכשרה להוראה בחינוך היסודי.
לפניכם 3 דוגמאות ליחידות הוראה משולבות, מפרי עטם של המנחים/ות להוראה בחינוך היסודי: ד"ר שלמה טוראל, ד"ר אתי גולדשטיין וגב' מיכל טל.
מטרות אופרטיביות:
|
עמ' בתכנית הלימודים
|
---|---|
|
96/93
|
|
136/131
|
פרוט השיעורים ברמת ביצוע
שיעור 1
|
ניתור מרגל אחת לרגל אחרת (עמ' 131)
ניתור משתי רגליים לשתי רגליים
ניתור מעל מכשול לא גבוה
במהלך משחק, הילדים יעצרו בהתאם להוראה של מנהל המשחק (עמ' 136)
|
שיעור 2
|
חיקוי דרכי קפיצה ונחיתה של בעלי חיים
ניתור מרגל אחת לשתי רגליים
התנסות בהקדמת ריצה לניתור
התנסות בניתורים ברצף
במהלך משחק, הילדים יעצרו ויחליטו החלטות להמשך משחק
|
שיעור 3
|
ניתור נחיתה והמשך תנועה
בקפיצה מגובה, נחיתה רכה
ניתורים בהתאמה לקצב מוכתב
במהלך משחק, הילדים יתאימו תנועתם לתנועת אחרים
|
משחקים מומלצים ליחידה:
יחידת הוראה לגיל הרך / ד"ר אסתר גולדשטיין
נושאי הלימוד: ( X ) חינוך לתנועה ( ) חינוך לשלומות ( X ) שילוב תנועה בסביבה הפיסית והחברתית
מטרות אופרטיביות
|
עמ' בתכנית הלימודים
|
|
34
|
|
34
|
|
34
|
|
94
|
|
34
|
|
101
|
|
131
|
תיאור תהליך הלמידה ופירוט ברמת ביצוע:
פירוט ברמת ביצוע : תנועה במרחב האישי – הילדים בוחרים בסיסים שונים ונעים בשטח הסמוך לגוף בלי לצאת ממנו. מגוונים תנועות בכל אחד מהבסיסים. במרחב הכללי הילדים יתקדמו על בסיסים שונים תוך תיאום עם חבר. יתנסו בתנועה בכיוונים שונים תוך תיאום תנועה עם עמיתים. יתנסו ברמות גובה שונות בהתאם להנחיה.
תיאור תהליך הלמידה: פעילות אישית, פעילות בזוגות. הבנה והדגמה של המושגים.
ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה במשחקים המתאימים למטרות השיעור,
המחשת המרחב האישי באמצעות: חישוקים, קוביות וגירים. ישחקו בתופסת שונות המשלבות הצלה במרחב האישי. בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור.
מושגים:
מרחב אישי, מרחב כללי, (עמ 34), כיוונים סובייקטיביים - כיוונים המתייחסים לגוף כנקודת מוצא (עמ 34).
פירוט ברמת ביצוע :הילדים יתנסו בהתקדמות בדרכים שונות ומגוונות על מסלולים נתונים שונים לפי הוראות מילוליות . יבחרו מסלולים לעצמם ובהתאמת דרכי התקדמות לכל מסלול שבחרו. בתנועה עצמאית במרחב האישי והכללי ברמות הגובה השונות ובמעבר מרמת גובה אחת לשנייה בדרכים מגוונות. בסימון מסלולים בעמדות מוצא שונות ובאברי גוף אחרים. יתנסו בתנועה בכיוונים שונים. הילדים יתנסו בזחילה, התקדמות על שש ועל ארבע בריצה, ניתורים ובדהרות. בזריקת שקית שעועית ותפיסתה ברמות גובה שונות ובכיוונים שונים.
תיאור תהליך הלמידה: חזרה על הנלמד בשיעור הקודם. כולל מושגים. פעילות אישית, ללא מכשיר ועם מכשיר עזר – שקית שעועית. פעילות בזוגות. הבנה והדגמה של המושגים. דלגיות ובגירים ליצירת מסלול פתוח/ סגור. בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור.
מושגים:כיוונים המתייחסים למקום אליו נעים במרחב - כיוונים אובייקטיביים, רוחות השמים צפון דרום מזרח מערב (עמ 35). רמות גובה תוך התייחסות לגוף כנקודת מוצא, רמות גובה תוך התייחסות לחפץ. מסלולים סגורים ומסלולים פתוחים (עמ 38).
פירוט ברמת ביצוע :הילדים יתקדמו בבסיסים שונים תוך תיאום עםחבר, יציינו את כיווני ההתקדמות שלהם, יתנו הוראות לתנועה מגוונת ברמות גובה שונות תוך שימוש נכון במושגים,
בתפיסת כדור ספוג בהתקדמות במרחב ובתפיסתו, ובמסירות לחבר בגבהים שונים.
תיאור תהליך הלמידה: חזרה על הנלמד בשיעור הקודם. כולל מושגים. פעילות אישית, ללא מכשיר ועם מכשיר עזר – כדור ספוג. פעילות בזוגות. הבנה והדגמה של מיומנות זריקה ותפיסה.
ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה במשחקים המתאימים למטרות השיעור,
של זריקה ותפיסה במרחקים שונים ובזויות שונות, מכוונים אל התופס ומכוונים רחוק מהתופס.
ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה עם מכשירי עזר קטנים כמו: שקיות אורז, כדורי עיתון, כדורי גרביים. בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור יחד עם חבר.
הבנה של מיומנות זריקה ותפיסה: זורק הכדור מכוון כך שעמיתו יוכל לתפוס אותו, המסלול שעובר הכדור מאפשר למקבל להתכונן לקבל אותו. כיצד בולמים כדור וכיצד מתכוננים לקבל אותו.
פירוט ברמת ביצוע: הילדים ינחו בני זוגם לתנועה מגוונת תוך שימוש בשמות של כיוונים, יתנסו בתנועה ברמות גובה שונות ובמעברים מרמת גובה אחת לאחרת בדרכים מגוונות תוך תיאום עם עמיתיהם, יתנסו בהקדמות באופנים שונים תוך התייחסות לעמיתים המתנועעים גם הם, בתפיסת כדור שנמסר על ידי חבר תוך התקדמות, בזריקת כדור ובתפיסתו בקבוצה תוך עמידה במעגל.
תיאור תהליך הלמידה: חזרה על הנלמד בשיעור הקודם. כולל מושגים. פעילות בזוגות ובקבוצה קטנה. הבנה והדגמה של מיומנות זריקה ותפיסה. ישחקו במשחקי זוגות ומשחקים בקבוצה קטנה במשחקים המתאימים למטרות השיעור: ספסלים, סולמות, מדרכות, גלגלים. בכדי להמחיש רמות גובה ביחס לחפץ. בסוף השיעור יחברו לפי בחירתם רצף תנועות מהנלמד בשיעור וידגימו אותו לפני הכיתה.
קריטריונים
|
משקל
|
---|---|
רצף תנועתי
|
|
כיוונים
|
|
מסלולי תנועה
|
|
רמות גובה
|
|
תנועה במרחב האישי ובמרחב הכללי
|
|
איכות ביצוע
|
|
מעבר רציף ללא עצירה
|
|
שילוב רציף בין כיווני תנועה למסלולי תנועה
|
|
מעבר רציף ללא עצירה בין רמת גובה אחת לשנייה
|
|
יחידת הוראה לגיל הרך / מיכל טל
מטרות אופרטיביות
|
עמ' בתכנית הלימודים
|
1. יזהו את אפשרויות התנועה במרחב האישי והכללי
|
34
|
2. ינועו ברמות גובה שונות
|
36
|
3. ינועו במסלולים שונים
|
38
|
4. ירכשו אוצר מילים ויעשו בו שימוש מילולי
|
122-121
|
5. ישכללו את הזריקה והתפיסה
|
101
|
פרוט השיעורים ברמת ביצוע
|
פירוט ברמת ביצוע
|
מושגים
|
---|---|---|
שיעור 1
|
|
|
שיעור 2
|
|
|
שיעור 3
|
|
|
משחקים/פעילויות אפשריות ליחידה:
המחשת המרחב האישי באמצעות: חישוקים, קוביות וגירים.
שימוש בשקית אורז / כדורי עיתון, כדורי גרביים למסירה ותפיסה.