"קירוב לבבות" בין סטודנטים בשנה ג' לבין תלמידי תיכון "עתיד" בטייבה
מאת אביבה מייזלין, ד"ר בשמת סקאי וד"ר מיכל ארנון
במסגרת יום הוראה מרוכז בחג החנוכה התארחה קבוצת ההדרכה הפדגוגית של בשמת בעיר טייבה בבית ספר תיכון "עתיד".
כיתתנו בחרה לקיים יום ספורט שכבתי לכיתות י' (כ-400 תלמידים).
במסגרת יום הספורט הפעלנו מספר תחנות עבור בנים ובנות בנפרד.
התחנות בהן השתתפו הבנות :
מחול אירובי - מרבית התלמידות נחשפו לראשונה לתחום זה וגילו הנאה רבה. התלמידות השתתפו בשמחה, הזיעו כהוגן ואף הפתיעו אותנו בידע מושלם של כל מילות השירים בעברית.
משחק מחניים - הבנות שיחקו על פי חוקי המשחק המוכרים להן, עבדו בשיתוף פעולה ונעזרו באחד מהסטודנטים הערבים בתרגום ההוראות לערבית.
התחנות בהן השתתפו הבנים :
קרב מגע - התלמידים קיבלו הסבר בסיסי על קרב מגע ולאחריו חבטו בכריות בהתלהבות. הייתה זו תחנה אידאלית לשחרור אנרגיה.
כושר גופני בשילוב משיכת בחבל - התלמידים התחילו בתחרות "כדור הזהב" שמטרתה לנצח בתחרות ריצה בהיקף המעגל. בהמשך התקיימה תחרות משיכת חבל שבה הבנות התחרו נגד הבנים וגילו חוזק גופני, מנטאלי ונחישות לנצח.
כדורגל - התלמידים תרגלו שליטה בכדור תוך מעבר סללום וסיום בבעיטה לשער, בשלב השני נערכו משחקוני 2X2 וגם כאשר תם זמן הפעילות בתחנה,
אף אחד מהתלמידים לא רצה לעזוב.
כדורשת בנים ובנות -
התלמידים נחשפו למשחק הכדורשת לראשונה. החוקים נלמדו תוך כדי פעולה. מלווי הכיתות הצטרפו גם הם למשחק המלהיב.
יום הספורט הסתיים בריקוד דבקה מסורתי בהובלת הסטודנטים שלנו מהמגזר. תוך רגעים ספורים נוצר מעגל ענק של תלמידים שהשתתפו בשירה ומחולות נלהבים.
מחקר מלווה פרויקט
הפרויקט לווה במחקר בנושא עמדות הסטודנטים כלפי המגזר השני. 25 הסטודנטים משתי כיתות ההוראה שביקרו במגזר השני ענו על שאלון קדם ובתר לביקור. השאלון הכיל פריטים הכוללים נתונים דמוגרפיים, עמדות, ורגשות כלפי המגזר השני. מניתוח ראשוני של הנתונים נמצא כי לאחר הביקור הרגשות של חוסר אמון, זלזול, כעס וחשש כלפי המגזר השני ירדו באופן מובהק בקרב הסטודנטים שהשתתפו בפרויקט (ראה איור).
בנוסף לנתונים הכמותיים, הסטודנטים התבקשו לכתוב מספר שורות לסיכום התרשמותם מהביקור. כמעט כל הסטודנטים (מלבד שניים) ציינו כי הביקור היה חשוב מאוד וכי יש לקיים ביקורים נוספים מסוג זה. ההיגדים הנפוצים שהסטודנטים העלו היו: "מפגשים אלו חושפים אותנו למגזר השני וסוג מפגש זה גורם לנו לשנות דעה ולקבל את המגזר השני "; "חייבים להראות לסטודנטים יהודים וערבים שזה שונה ממה שהם מדמיינים, ולשפר את הדעות הקדומות שלהם"; "צריך ללכת לעיתים יותר קרובות כי בשביל לעשות ספורט לא צריך שפה ולכן הספורט יכול לשמש כמגשר".
ממליצות ומתכננות פעילויות המשך :)